Podatnik wnosi o potwierdzenie, że:1. Nieodpłatne nabycie inwestycji w obcym środku trwałym podwyższa (...)
Podatnik wnosi o potwierdzenie, że:
1. Nieodpłatne nabycie inwestycji w obcym środku trwałym podwyższa wartość tego środka i umożliwia dokonywanie odpisów amortyzacyjnych od tak podwyższonej wartości. Jednocześnie przychodem z tytułu nieodpłatnego nabycia inwestycji w obcym środku trwałym są kwoty będące równowartością odpisu amortyzacyjnego przypadającego na wartość nieodpłatnie nabytej inwestycji w obcym środku trwałym.
2. Przeznaczenie dochodu z tytułu nieodpłatnego nabycia inwestycji w obcym środku trwałym na cele statutowe korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w podatku dochodowym od osób prawnych.
Z ogólnej definicji przychodu wynika, że takie przysporzenie stanowi przychód na podstawie art. 12 ust. 1 pkt. 2 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 54 z 2000r. , poz. 654 z późn . zm.). Zgodnie z powołanym przepisem przychodem z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14 jest m. in. wartość nieodpłatnych świadczeń oraz przychodów w naturze /.../.
W ocenie Urzędu nieodpłatne przejęcie od najemcy ulepszonego środka trwałego o podwyższonej wartości użytkowej w następstwie realizacji inwestycji - stanowi przychód w naturze.
Ustawodawca nie zdefiniował pojęcia ?przychodów w naturze?. Przychodami tymi są jednakże wszelkie przysporzenia majątkowe uzyskane przez podatnika nieodpłatnie .
Stosownie do postanowień art. 12 ust. 5 cyt. ustawy wartość przychodów w naturze określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.
W przedmiotowej sprawie przychód z w. wym. tytułu należałoby określić w wysokości nie przekraczającej wartości niezamortyzowanej części inwestycji na dzień otrzymania przychodu.
Naczelnik Urzędu nie potwierdza tym samym w tej części stanowiska podatnika.
Odnośnie amortyzacji podatkowej przedmiotowej nieruchomości Naczelnik Urzędu wyjaśnia: Stosownie do postanowień art. 15 ust.1 cyt. ustawy kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem określonych w art. 16 ust.1. Zgodnie z ust.6 cyt. przepisu kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16 a - m, z uwzględnieniem art.16.
Na podstawie art. 16a ust.1 amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art.16 c , stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie , kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania środki trwałe o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt. 1, zwane środkami trwałymi.
W świetle powołanych przepisów oraz stanu faktycznego sprawy, jeżeli wartość przychodów w naturze zostanie uwzględniona w podstawie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, to stosownie do postanowień art. 16 ust.1 pkt. 63 lit. a cyt. ustawy odpisy amortyzacyjne od podwyższonej wartości środka trwałego o kwotę równą wartości nieumorzonej części inwestycji - stanowić będą koszty uzyskania przychodów.
Zgodnie z art. 17 ust.1 pkt. 4 ustawy wolne od podatku są dochody podatników , z zastrzeżeniem ust.1 c, których celem statutowym jest min. działalność naukowa i naukowo-techniczna- w części przeznaczonej na te cele. Zwolnienie to, zgodnie z art. 17 ust. 1b powołanej ustawy, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin-wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów.
Przeznaczenie dochodu Instytutu powstałego w następstwie otrzymania przychodów w naturze na cele statutowe określone w art.17 ust.1 pkt. 4 ustawy daje podstawę do zwolnienia tego dochodu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Naczelnik Urzędu potwierdza tym samym w tej części stanowisko podatnika w przedmiotowej sprawie.