Czy opisane faktury spełniają wymogi, o których mowa w § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia (...)

Czy opisane faktury spełniają wymogi, o których mowa w § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (Dz. U. Nr 133 poz 1119).

Na podstawie art. 14a § 1, 3, 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 z późn. zm.), art. 106 ust. 1, 10 i 11, ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), § 4 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (Dz. U. Nr 133 poz. 1119), po rozpatrzeniu wniosku Strony z dnia 07.11.2006r. (data wpływu: 08.11.2006r.) sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego /podatku od towarów i usług/, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa-Wolap o s t a n o w i łuznać stanowisko wnioskodawcy dotyczące wystawiania faktur w formie elektronicznej ? za prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

Wnioskiem z dnia 07.11.2006r. (data wpływu: 08.11.2006r.) Strona zwróciła się o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług.
Z przedmiotowego wniosku wynika:
Stan faktyczny
Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Na podstawie umów o współpracy zawieranych z podmiotami wprowadzającymi sprzęt elektryczny i elektroniczny na rynek, Spółka przejmuje obowiązki tych podmiotów między innymi w zakresie:
-odbioru od prowadzących punkty zbierania zużytego sprzętu przeznaczonego do gospodarstw domowych i pochodzących z gospodarstw domowych,-
zbierania sprzętu innego niż pochodzącego z gospodarstw domowych od użytkowników innych niż gospodarstwa domowe,
-przetwarzania, odzysku, w tym recyklingu, i unieszkodliwiania zużytego sprzętu odebranego oz punktów zbierania zużytego sprzętu lub zebranego od użytkowników innych niż gospodarstwa domowe,
-sprawozdawczości w stosunku do Głównego Inspektora Ochrony Środowiska.
Świadczone usługi są dokumentowane fakturami w formie elektronicznej, wystawianymi na podstawie zlecenia przez podmiot współpracujący z siedzibą w Belgii. Autentyczność pochodzenia i integralność treści tych faktur zagwarantowane są podpisem elektronicznym wydanego w Belgii.Podpis ten podlega weryfikacji przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu wydanego przez podmiot, któremu została udzielona akredytacja w Belgii. Ponadto faktury te spełniają wszelkie wymogi określone w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95 poz. 798 z późn. zm.)
Zapytanie:
Czy wyżej opisane faktury spełniają wymogi, o których mowa w § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (Dz. U. Nr 133 poz 1119).
Stanowisko wnioskodawcy
Zdaniem składającego zapytanie wyżej opisane faktury spełniają wymogi, o których mowa w § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (Dz. U. Nr 133 poz 1119).

Działając na podstawie art. 14a 1, 3, 4 ww.

ustawy Ordynacja podatkowa, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa-Wola rozpatrzył przedmiotowy wniosek i postanowił uznać stanowisko wnoszącego zapytanie ? za prawidłowe.
Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy
Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.
Aktem prawnym umożliwiającym wystawianie oraz przesyłanie faktur w formie elektronicznej jest obowiązujące od 4 sierpnia 2005r. rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (Dz. U. nr 133, poz. 1119) /zwanym dalej rozporządzeniem/.
Zgodnie z § 4 pkt 1 rozporządzenia faktury mogą być wystawiane i przesyłane w formie elektronicznej, pod warunkiem, że autentyczność ich pochodzenia i integralność ich treści będą zagwarantowane bezpiecznym podpisem elektronicznym w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18 września 2001r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr 130, poz. 1450 z późn. zm.), weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu.Ponadto wymagane jest uzyskanie akceptacji tej formy dokumentowania przez odbiorcę faktur, która może nastąpić w formie pisemnej bądź elektronicznej, jednak nie później, niż w dniu poprzedzającym dzień wystawienia faktury w formie elektronicznej (§ 3 ust. 1 ? 3 rozporządzenia)
Przepis art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18 września 2001r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr 130, poz. 1450 z późn. zm.) /zwanej dalej ustawą/ definiuje bezpieczny podpis elektroniczny jako podpis elektroniczny, który:
a)jest przyporządkowany wyłącznie do osoby składającej ten podpis,
b)jest sporządzany za pomocą podlegających wyłącznej kontroli osoby składającej podpis elektroniczny bezpiecznych urządzeń służących do składania podpisu elektronicznego i danych służących do składania podpisu elektronicznego,
c)jest powiązany z danymi, do których został dołączony, w taki sposób, że jakakolwiek późniejsza zmiana tych danych jest rozpoznawalna.
Natomiast kwalifikowany certyfikat to, zgodnie z art. 3 pkt 12 ustawy, certyfikat spełniający warunki określone w ustawie, wydany przez kwalifikowany podmiot świadczący usługi certyfikacyjne, spełniający wymogi określone w ustawie. Natomiast kwalifikowany podmiot świadczący usługi certyfikacyjne ustawa określa jako podmiot świadczący usługi certyfikacyjne, wpisany do rejestru kwalifikowanych podmiotów świadczących usługi certyfikacyjne (art. 3 pkt 15 ustawy). Ponadto art. 4 pkt 3 ustawy certyfikat wydany przez podmiot świadczący usługi certyfikacyjne, niemający siedziby na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i nieświadczący usług na jej terytorium, zrównuje się pod względem prawnym z kwalifikowanymi certyfikatami wydanymi przez kwalifikowany podmiot świadczący usługi certyfikacyjne, mający siedzibę lub świadczący usługi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli podmiot świadczący usługi certyfikacyjne, który wydał ten certyfikat, spełnia wymagania ustawy i została mu udzielona akredytacja w państwie członkowskim Unii Europejskiej.
Jednocześnie podkreśla się, że, podobnie jak faktury VAT wystawiane w formie papierowej, tak samo faktury elektroniczne muszą odpowiadać wszystkim wymogom ustawy o VAT, jak również zawierać elementy wymienione w przepisie § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95 poz. 798 z późn. zm).
Biorąc pod uwagę zacytowane powyżej przepisy oraz stan faktyczny przedstawiony przez stronę należy stwierdzić, iż wystawiane w imieniu Podatnika przez podmiot belgijski faktury w formie elektronicznej spełniają warunki określone w § 4 pkt 1 rozporządzenia, gdyż autentyczność ich pochodzenia i integralność ich treści będą zagwarantowane bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego (bo wydanego przez przez podmiot, któremu została udzielona odpowiednia akredytacja w państwie członkowskim) kwalifikowanego certyfikatu.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika