Prowadzę działalność gospodarczą. Posiadam środki trwałe i wyposażenie. Chciałam zlikwidować (...)

Prowadzę działalność gospodarczą. Posiadam środki trwałe i wyposażenie. Chciałam zlikwidować działalność gospodarczą. Czy w remanencie likwidacyjnym powinnam ując środki trwałe i wyposażenie? Czy od tych pozycji remanentu powinnam zapłacić podatek dochodowy?

Pismem z dnia 8.XII.2004 strona zwróciła się z prośbą o udzielenie pisemnej informacji w zakresie stosowania prawa podatkowego. W piśmie przedstawiono następujący stan faktyczny:Strona prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych i jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Ponadto posiada środek trwały ? samochód zakupiony na podstawie umowy kupna ? sprzedaży oraz zakupione wyposażenie biura wpisane w ewidencję, od którego odliczyła podatek VAT. Obecnie strona zamierza zlikwidować działalność gospodarczą.

W związku z przedstawionym stanem faktycznym postawiono następujące zapytanie:
-czy w remanencie likwidacyjnym powinno się ująć środek trwały ( a jeżeli tak to w jakiej wartości jeżeli jest on częściowo zamortyzowany)?
-czy remanentem tym powinno być objęte także wyposażenie (w jakiej wartości)?
-czy od tych pozycji remanentu należy zapłacić podatek dochodowy?

Porady prawne

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wołominie działając na podstawie art. 14 a ustawy z dnia 29.08.1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137 poz. 926 ze zm.) informuje jak poniżej :

Zgodnie z treścią § 27 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26.VIII.2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz.U. Nr 152 poz. 1475 ze zm.) w przypadku likwidacji działalności podatnicy są obowiązani do sporządzenia i wpisania do księgi spisu z natury (remanentu) obejmującego towary handlowe, materiały (surowce) podstawowe i pomocnicze , półwyroby, produkcję w toku, wyroby gotowe , braki i odpady.

Ponadto w razie zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o likwidacji działalności , spisem z natury należy objąć również wyposażenie.

Za wyposażenie ? uważa się rzeczowe składniki majątku związane z wykonywaną działalnością , nie zaliczone , zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym do środków trwałych ? traktuje o tym § 3 pkt. 7 powołanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Stosownie do postanowień § 29 ust. 8 cyt.w. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26. VIII. 2003 r. podatnik jest obowiązany dokonać wyceny wyposażenia objętego spisem z natury sporządzonym na dzień likwidacji według cen zakupu

Zgodnie z art. 24 ust. 3 ustawy podatku dochodowego od osób fizycznych w razie zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o likwidacji działalności gospodarczej dochód ustala się przy zastosowaniu do wartości ustalonej według cen zakupu pozostałych na dzień likwidacji towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych , półwyrobów,wyrobów gotowych , braków i odpadków oraz rzeczowych składników majątku związanego z wykonywaną działalnością nie będących środkami trwałymi ? takiego wskaźnika procentowego, jaki wynika z udziału dochodu w przychodach w okresie ostatnich trzech miesięcy poprzedzających miesiąc , w którym nastąpiła likwidacja działalności .

Jeżeli w tym okresie dochód nie wystąpił , to wskaźnik procentowy obejmuje udział dochodu w przychodach z roku podatkowego poprzedzającego rok w którym nastąpiła likwidacja.
W związku z powyższym z remanentu likwidacyjnego należy odprowadzić zryczałtowany podatek dochodowy ( 10%) , od podstawy, wyliczonej w/g wskaźnika procentowego wynikającego z udziału dochodu w przychodach art. 44 ust. 4 ustawy z dnia 26.VII.1991r o podatku dochodowym od osób fizycznych (jednolity tekst z 2000 r. Dz. U. Nr 14 poz. 176 ze zm.) .

Z przytoczonych wyżej przepisów wynika, że remanent likwidacyjny nie obejmuje środków trwałych (w tym przypadku samochodu). Natomiast zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 26.VII.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (jednolity tekst z 2000 r. DZ. U. Nr 14 poz. 176 ze zm.) ewentualne zbycie środka trwałego wykorzystywanego na potrzeby związane z działalnością gospodarczą powoduje powstanie przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

W myśl art. 10 ust.2 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychody z odpłatnego zbycia składników majątkowych wykorzystywanych na potrzeby działalności gospodarczej są przychodami z tytułu tej działalności nawet wtedy, gdy przed zbyciem zostały wycofane z tej działalności.

Jednak ich zbycie nie powoduje powstania przychodu z działalności gospodarczej , jeśli między pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym składniki majątku wycofano z działalności gospodarczej i dniem ich odpłatnego zbycia upłynęło 6 lat.

Stosownie do postanowień art. 24 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dochodem lub stratą z odpłatnego zbycia środków trwałych wykorzystywanych na potrzeby działalności gospodarczej jest różnica pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia a wartością początkową wykazaną w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych , powiększona o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22 h ust. 1 pkt. 1 w/w ustawy

Podstawa prawna§ 3 pkt 7, § 27, § 29 ust. 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26.VIII.2002 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów (Dz. U. Nr 152 poz. 1475 ze zm.)Art. 10 ust. 2 pkt 3, art. 14 ust. 2 pkt 1 , art. 24 ust. 2 i ust. 3 , art. 44 ust. 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r o podatku dochodowym od osób fizycznych (jednolity tekst z 2000 r. Dz.U. Nr 14 z 2000 r poz.176 ze zm.)


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika