Czy w momencie dokonania likwidacji środka trwałego, który nie został w pełni zamortyzowany podatkowo, (...)
Czy w momencie dokonania likwidacji środka trwałego, który nie został w pełni zamortyzowany podatkowo, kosztem uzyskania przychodu będzie różnica pomiędzy wartością początkową tego środka, a wartością dokonanych odpisów amortyzacyjnych?
W miesiącu maju 2004r. podatnik wycofał środek trwały z użytkowania, z powodu przeznaczenia go do sprzedaży i zgodnie z art. 28 ust. 1 pkt. 7 oraz art. 32 ust. 4 ustawy o rachunkowości dokonał odpisu z tytułu trwałej utraty wartości środka trwałego (wysokość odpisu aktualizacyjnego wynosi 1.700 zł) oraz zaprzestał dokonywania odpisów amortyzacyjnych.
Wartość bilansowa tego środka po dokonaniu odpisu wyniosła 901,18 zł.
W miesiącu lipcu podatnik zlikwidował środek trwały poprzez złomowanie. Podatnik pyta,
czy w momencie dokonania likwidacji środka trwałego, który nie został w pełni zamortyzowany podatkowo, kosztem uzyskania przychodu będzie różnica pomiędzy wartością początkową tego środka, a wartością dokonanych odpisów amortyzacyjnych?
Odpowiedź organu podatkowego:
Działając w trybie art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), w odpowiedzi na zapytanie Spółki z dn. 17.08.2004r. (data wpływu do tut. organu podatkowego 18.08.2004r.), uzupełnione w dniu 01.09.2004r., Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie informuje:
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
W myśl art. 16 ust. 1 pkt. 6 powołanej ustawy za koszty uzyskania przychodów nie uważa się strat powstałych w wyniku likwidacji nie w pełni umorzonych środków trwałych, jeżeli środki te utraciły przydatność gospodarczą na skutek zmiany rodzaju działalności.
Jak wynika z opisu stanu faktycznego zawartego w składanym przez podatnika zapytaniu, likwidacja środka trwałego /kserokopiarki/ nastąpiła z przyczyn innych niż utrata przydatności gospodarczej na skutek zmiany rodzaju działalności, a więc w opisanej sprawie nie występuje przesłanka zastosowania wyłączenia poniesionej w wyniku likwidacji straty z kosztów uzyskania przychodów.
Tym samym Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie potwierdza stanowisko Spółki, iż różnica pomiędzy wartością początkową zlikwidowanego środka trwałego a sumą dokonanych odpisów amortyzacyjnych stanowi koszt podatkowy w momencie likwidacji.