Dotyczy właściwego zakwalifikowania i opodatkowania przychodów uzyskiwanych przez członków Gminnej (...)

Dotyczy właściwego zakwalifikowania i opodatkowania przychodów uzyskiwanych przez członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kolbuszowej działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r.- Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), art. 10 ust. 1 pkt 2, art. 13 pkt 6, art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) postanawia uznać, że stanowisko opisane we wniosku z dnia 2007.04.04, który wpłynął do tutejszego Urzędu w dniu 2007.04.06 i został uzupełniony w dniu 2007.05.15 dotyczące właściwego zakwalifikowania i opodatkowania przychodów uzyskiwanych przez członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych jest nieprawidłowe w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym.

Porady prawne

W dniu 2007.04.06 wpłynął do tutejszego organu podatkowego wniosek o interpretację przepisów prawa podatkowego złożony przez Urząd Gminy w M. Wniosek ten został na wezwanie tutejszego organu uzupełniony w dniu 2007.05.15. W przedmiotowym wniosku zwrócono się z zapytaniem dotyczącym zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynagrodzeń członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, których zasady wypłaty określa Rada Gminy M. w uchwalonym przez siebie Gminnym Programie Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym stosownie do art. 4#185; ust. 3 ustawy z dnia 27.10.1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (t.j. Dz. U. z 2002r., Nr 147, poz. 1231 ze zm.) Wójt Gminy M. zarządzeniem powołał Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. W skład tej komisji wchodzą osoby przeszkolone w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, a jej zadaniem jest w szczególności inicjowanie działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz integracja społeczna osób uzależnionych od alkoholu. Zasady wynagradzania członków komisji określa zgodnie z art. 4#185; ust. 5 ww. ustawy Rada Gminy M. w uchwalonym przez siebie Gminnym Programie Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

Wg przedstawionego własnego stanowiska w powyższej sprawie, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich ? do wysokości nie przekraczającej miesięcznie 2.280,00 zł. Zdaniem wnioskodawcy z przedstawionych okolicznościach uczestnictwo członka komisji w jej pracach jest wykonywaniem czynności związanych z pełnieniem obowiązków społecznych i powinno w tej sprawie mieć zastosowanie ww. zwolnienie z opodatkowania.

Ustalono, że w ww. sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa ani też postępowanie przed Sądem Administracyjnym. Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny, tutejszy organ zważył co następuje.

Jednym ze źródeł przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest działalność wykonywana osobiście. W myśl zaś art. 13 pkt 6 ww. ustawy za przychód z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 uważa się przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust.

2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9. Ustawodawca wyraźnie więc wyodrębnił poszczególne źródła i rodzaje przychodów, jednocześnie kwalifikując świadczenia otrzymywane przez członków komisji powoływanych przez organy samorządowe (art. 13 pkt 6 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 4#185; ust. 3 i 5 ustawy z dnia 26.10.1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (t.j. Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1231 ze zm.) wójtowie (burmistrzowie, prezydenci miast) powołują gminne komisje rozwiązywania problemów alkoholowych, do których należą zadania w szczególności inicjujące działania w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz integrację społeczną osób uzależnionych od alkoholu. Zaś zasady wynagradzania członków komisji określa rada gminy w gminnym programie rozwiązywania programów alkoholowych. Wskazany przez płatnika przepis art. 21 ust. 1 pkt 17 ww. ustawy stanowi iż wolne od podatku dochodowego są diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich do wysokości nie przekraczającej kwoty 2.280,00 zł.

Przepis dotyczący zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności opodatkowania powinien być interpretowany ściśle, a więc w sposób w jaki został wyraźnie określony (tak nazwany) w ustawie. Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi nie upoważnia rady gminy do przyznawania diet oraz zwrotu kosztów członkom komisji, a jedynie ma ona prawo określać zasady wynagradzania tych członków komisji. Jak stwierdził Trybunał Konstytucyjny w wyroku z dnia 25.11.1997 r., sygn. akt OTK 1997/5-6/65: ?...do uznania określonego świadczenia za ?dietę? bądź ?kwotę stanowiącą zwrot kosztów? nie wystarczy takie nazwanie tego świadczenia przez świadczeniobiorcę lub stronę świadczącą, lecz konieczne jest, aby świadczenie było w taki właśnie sposób nazwane przez ustawę i następowało w wykonaniu ustawowego uprawnienia do tego rodzaju świadczenia.?

Zatem należności otrzymywane przez członków Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych przyznane przez Radę Gminy M. są wynagrodzeniami podlegającymi opodatkowaniu na podstawie art. 13 pkt 6 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wobec tego stanowisko płatnika przedstawione we wniosku jest nieprawidłowe w przedstawionym stania faktycznym.


Masz inne pytanie do prawnika?

e-prawnik.pl

Legalsupport sp. z o.o.

ul. Św. Filipa 23/3

31-150 Kraków

biuro@e-prawnik.pl

Wszelkie prawa zastrzeżone

Informujemy, iż zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 pkt. 1 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity: Dz. U. 2006 r. Nr 90 poz. 631), dalsze rozpowszechnianie artykułów i porad prawnych publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione.

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika