1. Czy opłaty pobierane na podstawie ustawy z dnia 21.08.1997 r. o gospodarce nieruchomościami, za (...)

1. Czy opłaty pobierane na podstawie ustawy z dnia 21.08.1997 r. o gospodarce nieruchomościami, za oddanie nieruchomości gruntowej Skarbu Państwa w użytkowanie wieczyste podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług gdy zostały zawarte po 1.05.2004 r.?
2. Czy opłaty roczne z tytułu użytkowanie wieczyste gruntów w przypadku gdy prawo to zostało ustanowione przed 1.05.2004 r. nie zawierają w sobie należnego podatku, ani nie powinny być powiększone o podatek VAT, a zawarte po tym terminie podlegają ustawie o podatku od towarów i usług i powinny być dokumentowane poprzez wystawienie faktury VAT ze stawką 22%?
3. Czy uchwała Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 8.01.2007 r. sygn. akt I FPS 1/06 może być podstawą do dokonania korekt faktur VAT za wieczyste użytkowanie gruntów Skarbu Państwa za lata 2004-2007 poprzez ujęcie rocznych opłat za takowe użytkowanie, gdy umowa została zawarta przed 1.05.2004 r., jako niepodlegające ustawie o podatku od towarów i usług?

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kolbuszowej działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), § 17 ust. 1, 3, 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25.05.2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798), postanawia uznać, że stanowisko strony przedstawione we wniosku z dnia 19.04.2007 r. w kwestii:

Porady prawne

1) opodatkowania umów wieczystego użytkowania gruntów podatkiem od towarów i usług w przypadku gdy umowy te zostały zawarte po 1.05.2004 r. jest prawidłowe,

2) opodatkowania umów wieczystego użytkowania gruntów podatkiem od towarów i usług w przypadku gdy:

    - umowy takie zostały zawarte przed 1.05.2004 r. jest nieprawidłowe,
    - umowy zostały zawarte po 1.05.2004 r. jest prawidłowe,

3) braku możliwości dokonania korekt faktur VAT za wieczyste użytkowanie gruntów Skarbu Państwa za lata 2004-2007 poprzez ujęcie rocznych opłat za wieczyste użytkowanie gruntów gdy umowa została zawarta przed 1.05.2004 r. jako niepodlegające ustawie o podatku od towarów i usług zgodnie z uchwałą NSA jest nieprawidłowe.

W dniu 20.04.2007 r. wpłynął do tut. organu podatkowego wniosek z dnia 19.04.2007 r., złożony przez Starostwo o interpretację przepisów prawa podatkowego. W przedmiotowym podaniu wnioskodawca zwraca się o rozstrzygniecie następujących problemów: Starostwo zawarło umowy na oddanie w wieczyste użytkowanie gruntów zarówno przed 1.05.2004 r. jak i po tej dacie. W związku z uchwałą z dnia 8.01.2007 r. Naczelnego Sądu Administracyjnego, sygn. akt I FPS 1/06, jednostka pyta czy:

1. Opłaty pobierane na podstawie ustawy z dnia 21.08.1997 r. o gospodarce nieruchomościami (j. t. Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 ze zm.) za oddanie nieruchomości gruntowej Skarbu Państwa w użytkowanie wieczyste podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług gdy zostały zawarte po 1.05.2004 r.?

2. Opłaty roczne z tytułu użytkowanie wieczyste gruntów w przypadku gdy prawo to zostało ustanowione przed 1.05.2004 r. nie zawierają w sobie należnego podatku, ani nie powinny być powiększone o podatek VAT, a zawarte po tym terminie podlegają ustawie o podatku od towarów i usług i powinny być dokumentowane poprzez wystawienie faktury VAT ze stawką 22%?

3. Uchwała Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 8.01.2007 r. sygn. akt I FPS 1/06 może być podstawą do dokonania korekt faktur VAT za wieczyste użytkowanie gruntów Skarbu Państwa za lata 2004-2007 poprzez ujęcie rocznych opłat za takowe użytkowanie, gdy umowa została zawarta przed 1.05.2004 r., jako niepodlegające ustawie o podatku od towarów i usług?

Zdaniem pytającej jednostki, odnośnie pytania nr 1 i 2, opłaty za wieczyste użytkowanie gruntów Skarbu Państwa zawarte zarówno przed 1.05.2004 r. jak i zawarte po tej dacie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Odnośnie pytania nr 3 Starostwo stoi na stanowisku, że nie ma możliwości wystawienia korekt faktur VAT dokumentujących sprzedaż wieczystego użytkowania gruntów Skarbu Państwa za lata 2004, 2005, 2006, 2007 gdyż uchwała NSA wiąże jedynie pytającego w jednej konkretnej sprawie.

Organ podatkowy ustalił, że w ww. sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa ani też postępowanie przed Sądem Administracyjnym. Biorąc pod uwagę powyższe, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kolbuszowej wyjaśnia, jak niżej:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają m. in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Kwestię czy oddanie gruntów w wieczyste użytkowanie stanowi dostawę towarów czy świadczenie usług rozstrzygnął Naczelny Sąd Administracyjny w składzie siedmiu sędziów uchwałą z dnia 8.01.2007 r. sygn. akt I FPS 1/06. W uzasadnieniu uchwały czytamy, że ?(...)mając na uwadze szerokie, ekonomiczne, a nie cywilistyczne rozumienie pojęcia przeniesienie prawa do rozporządzenia towarami jak właściciel, a także uwzględniając fakt, że definicja towaru, zawarta w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT (tj. ustawy ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług - przyp. tut. organu podatkowego) obejmuje grunty, należy opowiedzieć się za stanowiskiem, że oddanie gruntu w użytkowanie wieczyste stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 tej ustawy, a nie świadczenie usług, do którego odnosi się art. 8 ust. 1.

W wyniku ustanowienia prawa użytkowania wieczystego dochodzi do ekonomicznego przeniesienia władztwa nad gruntem (towarem ? w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy) na rzecz użytkownika wieczystego, co pozwala mu rozporządzać nim jak właściciel. Znajduje to wyraz zarówno w swobodzie korzystania z gruntu i czerpania z niego pożytków w sposób niemalże taki jak w przypadku właściciela tego gruntu, jak również w możliwości przeniesienia takiego władztwa na inny podmiot, tak jak ma to miejsce w przypadku dokonywania sprzedaży gruntu przez właściciela. Właśnie z uwagi na uznanie użytkowania wieczystego za prawo rzeczowe o charakterze zbliżonym do prawa własności, a nie do praw rzeczowych ograniczonych, nie było konieczne odrębne wymienianie tego prawa w definicji dostawy zawartej w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, stosownie do art. 5 (3)(b) VI Dyrektywy Rady, tak jak ma to miejsce w przypadku praw wymienionych w pkt 5 tego przepisu (...). Z pierwszej części definicji ?dostawy towaru?, zawartej w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT (część zdania zakończona drugim przecinkiem) wynika, że obejmuje ona w znaczeniu podatkowym ustanowienie prawa użytkowania wieczystego, które daje użytkownikowi wieczystemu prawo do rozporządzania gruntem jak właściciel, czyli w sposób podobny pod względem skutków ekonomicznych do właściciela.

Konsekwencją stanowiska, że oddanie nieruchomości w użytkowanie wieczyste stanowi dostawę towarów będzie stwierdzenie, że w przypadku gdy taka czynność nastąpiła w przed dniem 1.05.2004 r. (tj. przed tym dniem dokonano wpisu prawa użytkowania wieczystego w księdze wieczystej na podstawie zawartej w formie aktu notarialnego umowy o ustanowieniu tego prawa) nie podlega ona obecnie podatkowi od towarów i usług. W przypadku dostawy towarów zasadą jest bowiem, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru (art. 19 ust. 1 ustawy o VAT). W momencie zaś ustanowienia użytkowania wieczystego ta czynność nie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie ustawy z dnia 8.01.1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym. Tym samym opłaty dotyczące czynności niepodlegającej opodatkowaniu nie mogą być objęte podatkiem od towarów i usług po wejściu w życie nowej regulacji prawnej(...)?.

W związku z powyższym Naczelny Sąd Administracyjny w sentencji powyższej uchwały stwierdził, że ?wobec powyższego należy uznać, że opłata roczna z tytułu użytkowania wieczystego gruntów, ustanowionego przed dniem 1.05.2004 r., gdy taka czynność nie podlegała podatkowi od towarów i usług po wejściu w życie ustawy z dnia 11.03.2004 r. w sprawie podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm.) ani nie zawiera w sobie należnego podatku, ani też nie powinna być powiększona o taki podatek na podstawie przepisów tej ustawy?.

Zatem, biorąc pod uwagę treść ww. uchwały jak również posiłkując się interpretacją Ministra Finansów z dnia 27.03.2007 r. PT10-812-167/2007/MR/429 opublikowaną w Dzienniku Urzędowym Ministra Finansów z dnia 13.04.2007 r. Nr 4 pod pozycją 23, z której wynika, że w wydanych interpretacjach dotyczących opłat rocznych ponoszonych z tytułu użytkowania wieczystego ustanowionego przed 1.05.2004 r. należy zastosować się do dokonanej przez NSA uchwały z dnia 8.01.2007 r. sygn. akt I FPS 1/06, Naczelnik tut. Urzędu Skarbowego stwierdza, że:

1. Umowy dotyczące wieczystego użytkowania gruntów będących własnością Skarbu Państwa ustanowione po 1.05.2004 r. podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

2. Umowy dotyczące wieczystego użytkowania gruntów będących własnością Skarbu Państwa ustanowione przed 1.05.2004 r. nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W kwestii możliwości dokonania korekt faktur VAT za wieczyste użytkowanie gruntów Skarbu Państwa za lata 2004-2007 gdy umowa została zawarta przed 1.05.2004 r. należy stwierdzić, że zastosowanie mają tu przepisy § 17 ust. 1, 3, 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25.05.2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze sprost.). Zgodnie z ww. przepisami fakturę korygującą wystawia się między innymi, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury. Faktura korygująca wystawiana w przypadku pomyłek, o których mowa w § 17 ust. 1 i 3, zawiera dane określone w § 17 ust. 2 pkt 1 i pkt 2 lit. a, kwoty podane w omyłkowej wysokości oraz kwoty w wysokości prawidłowej.

Wobec powyższego, w przypadku umów dotyczących wieczystego użytkowania gruntów zawartych przed 1.05.2004 r., które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jeżeli takie umowy zostały opodatkowane tym podatkiem i zostały wystawione faktury VAT z wykazanym podatkiem od towarów i usług, wystawcy przysługuje prawo do wystawienia faktur korygujących.

Jednocześnie, odnośnie stawki jaką jest opodatkowane oddanie gruntów w wieczyste użytkowanie, sygnalizujemy, że stawką podstawową jest stawka 22%, jednakże stawka ta może ulec zmianie w zależności od przeznaczenia nieruchomości gruntowych oddanych w wieczyste użytkowanie, np. zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia Ministra Finansów z 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku oddanie w wieczyste użytkowanie nieruchomości gruntowych przeznaczonych na cele rolnicze. Tak więc pytająca jednostka sama musi ustalić cele na jakie jest przeznaczona nieruchomość gruntowa, a co za tym idzie właściwą stawkę podatku od towarów i usług.


Referencje

I FPS 1/06, uchwała składu 7 sędziów NSA

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika