Czy można zaliczyć bezpośrednio w koszty wydatki na wymianę pokrycia dachu (zużytą papę zastąpiono (...)

Czy można zaliczyć bezpośrednio w koszty wydatki na wymianę pokrycia dachu (zużytą papę zastąpiono blachą) na budynku przychodni w kwocie 6.401,25 zł oraz na powiększenie istniejącej wiaty w łącznej wysokości 3.263,39 zł ?

W dniu 22.02.2006 r. zwrócił się Pan z pytaniem, czy wydatki poniesione na remont dachu oraz powiększenie wiaty można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, czy też należy uznać je za ulepszenie środka trwałego (budynku). W roku 2005 na wymianę pokrycia dachu (zużytą papę zastąpiono blachą) na budynku przychodni poniesiono wydatek w kwocie 6.401,25 zł natomiast na powiększenie istniejącej wiaty poniesiono wydatek w łącznej kwocie 3.263,39 zł.

Naczelnik tutejszego Urzędu Skarbowego po przeanalizowaniu przedstawionej przez Pana sytuacji stosownie do art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) informuje:

Wymienione w treści wniosku wydatki związane z wymianą pokrycia dachu oraz wydatki na powiększenie istniejącej wiaty mogą być zaliczone bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodu, jeśli spełnione będą następujące warunki:

  • istnieje związek pomiędzy ponoszonymi wydatkami, a uzyskiwanymi przez Pana przychodami,
  • wykonane roboty budowlane można zakwalifikować do remontu, lub
  • suma wydatków na ulepszenie środka trwałego w roku podatkowym nie przekroczyła kwoty 3.500 zł.

W ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych z 26 lipca 1991 r. (tekst jednolity Dz. U. Nr 14 poz. 176 z 2000 r. ze zm.) nie ma definicji remontu. Remont obiektów budowlanych jest zdefiniowany w art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r . ? Prawo budowlane (Dz. U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016 ze zm.). Stosownie do jego treści, remont oznacza wykonanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

W świetle tej definicji do prac remontowych należy również zaliczyć pokrycie dachu blachą w miejsce papy. W tym przypadku następuje zmiana stosowanego materiału budowlanego, co zgodnie z powołaną definicją nie zmienia charakteru wykonywanych prac. Przy remoncie mogą być stosowane materiały odpowiadające aktualnym standardom technologicznym, co jednak nie ma wpływu na kwalifikację wykonanych robót.

Natomiast powiększenie istniejącej wiaty należy uznać za rozbudowę obiektu (za rozbudowę uważa się powiększenie-rozszerzenie składników majątkowych, w szczególności zaś budynków i budowli, linii technologicznych itp.). W art. 22 g ust. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymienia się rozbudowę środka trwałego jako przykład jego ulepszenia. W/w przepis stanowi, że jeżeli środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, wartość początkową tych środków powiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie, w tym także o wydatki na nabycie części składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 3.500 zł. Środki trwałe uważa się za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 3.500 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji.

Mając powyższe na uwadze można przyjąć, że zarówno wydatki poniesione na remont dachu, jak i wydatki na rozbudowę istniejącej wiaty (z uwagi na fakt, iż suma wydatków na powiększenie wiaty w roku podatkowym 2005 nie przekroczyła kwoty 3.500 zł) można zaliczyć bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów.

W związku z powyższym, Naczelnik Urzędu Skarbowego podziela pogląd wyrażony w złożonym wniosku i orzeka jak w sentencji postanowienia.Jednocześnie Naczelnik Urzędu Skarbowego w Zduńskiej Woli informuje, iż powyższa informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego obowiązuje jedynie w przedstawionym stanie faktycznym oraz jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez Pana rzeczywistego stanu faktycznego sprawy.

Tutejszy organ podatkowy informuje, iż w/w odpowiedź jest wiążąca tylko dla właściwych organów podatkowych i organów kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia, nie jest natomiast wiążąca dla Podatnika.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika