Czy wypłacana byłym funkcjonariuszom Państwowej Straży Pożarnej, będącym obecnie na emeryturze (...)

Czy wypłacana byłym funkcjonariuszom Państwowej Straży Pożarnej, będącym obecnie na emeryturze lub rencistom, równoważniki pieniężne za remont zajmowanego lokalu, należy opodatkować, czy też mogą one korzystać ze zwolnienia od podatku?

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Opocznie działając na podstawie art.216 oraz art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 3 listopada 2005 r. (data wpływu do tut. Organu Podatkowego) w części dotyczącej opodatkowania równoważnika za remont zajmowanego lokalu wypłacanego emerytom i rencistom Państwowej Staży Pożarnej.

Porady prawne

W dniu 03 listopada 2005 roku do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Opocznie wpłynął wniosek o interpretację przepisów prawa podatkowego uzupełniony pismem z dnia 14 grudnia 2005 r.(data wpływu do tut. Organu Podatkowego).

Z treści zapytania wynika, że Komenda Państwowej Straży Pożarnej dokonuje wypłaty równoważnika pieniężnego za remont lokalu mieszkalnego emerytom i rencistom Państwowej Straży Pożarnej przysługującego na podstawie art. 77 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1230 ze zm.) oraz na podstawie Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 10 stycznia 1998 r. w sprawie wysokości i szczegółowych zasad przyznawania strażakom Państwowej Staży Pożarnej równoważnika pieniężnego za remont zajmowanego lokalu i równoważnika pieniężnego za brak lokalu mieszkalnego oraz szczegółowych zasad ich wypłaty i zwrotu (Dz. U. Nr 15, poz. 67 ze zm.).

Zdaniem strony od dokonanych wypłat równoważnika za remont zajmowanego lokalu należy naliczyć i odprowadzić podatek zryczałtowany w wysokości 10 %.

Zgodnie z brzmieniem art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe lub ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń otrzymywane przez emerytów i rencistów w związku z łączącym ich poprzednio z zakładami pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy oraz od związków zawodowych ? do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł.

Z powyższego zwolnienia wynika,iż nie wszystkie ekwiwalenty pieniężne wypłacane emerytom i rencistom są wolne od podatku dochodowego, a jedynie te wypłacane w zamian świadczeń rzeczowych.

Rozstrzygając przedmiotowe zagadnienie należy najpierw rozważyć kwestię co należy rozumieć pod pojęciem świadczenia rzeczowego. Ponieważ przepisy ustawy o podatku dochodowym nie zawierają zarówno definicji świadczenia rzeczowego jak również definicji rzeczy ? należy więc odwołać się do znaczenia tych pojęć stosowanych w innych dziedzinach prawa oraz do definicji słownikowych. Definicję rzeczy zawiera ustawa z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.). Z definicji tej (art. 45kc) wynika, że rzeczami są tylko przedmioty materialne. Natomiast świadczenia według znaczenia ze słownika języka polskiego to przedmiot zobowiązania lub uprawnienia. Świadczenia rzeczowe można więc otrzymać lub ponosić.

Przepisy stanowiące podstawę do wypłaty świadczenia, o którym mowa we wniosku przyznają osobom uprawnionym wyłącznie świadczenie pieniężne nazwane ,,równoważnikiem pieniężnym za remont lokalu?, który nie ma swego odpowiednika w pierwotnym prawie do świadczenia rzeczowego. Świadczeniami rzeczowymi są świadczenia w naturze (nie w pieniądzu), tj. przykładowo paczki żywnościowe, bilety na imprezy sportowe, kulturalne, oświatowe itp. Zdaniem tut. Organu Podatkowego w/w równoważnik nie mieści się w kategorii pojęcia ,,świadczenie rzeczowe?.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że wypłacane emerytom i rencistom równoważniki pieniężne za remont lokalu mieszkalnego nie stanowią w przedstawionym powyżej znaczeniu ekwiwalentu w zamian świadczenia rzeczowego.

W związku z powyższym w/w świadczenia nie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego określonego w art.21 ust.1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Należy stwierdzić, ze zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu świadczeń otrzymanych przez emerytów lub rencistów, w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunkiem pracy ?w wysokości 10% należności. Strona wypłacająca w/w świadczenia ? jest zobowiązana na podstawie art. 41 ust. 4 i art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych i przekazywania tegoż podatku na rachunek urzędu skarbowego według miejsca zamieszkania płatnika, a jeśli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, jak również do przesłania deklaracji według ustalonego wzoru.

Biorąc powyższe pod uwagę, orzeczono jak w sentencji.

Powyższe postanowienie dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz stanu prawnego uwzględnionego przez podmiot we 'własnym stanowisku' zawartym w tym wniosku i traci moc z chwilą zmiany przepisów jego dotyczących.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika