Czy Podatnik będący instruktorem tańca, tworzący własną choreografię taneczną, może zastosować (...)
Czy Podatnik będący instruktorem tańca, tworzący własną choreografię taneczną, może zastosować 50% koszty uzyskania przychodów uzyskiwanych w ramach umowy o dzieło?
Pan W. w dniu 9.10.2006 r. złożył do tutejszego organu podatkowego wniosek z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Podatnik jest instruktorem tańca, tworzy własną choreografię taneczną i chciałby zawrzeć umowę o dzieło na okres kilku miesięcy na przygotowanie spektaklu tanecznego. W świetle powyższego Wnioskodawca zwrócił się do tutejszego organu podatkowego z następującym pytaniem: Czy w przedstawionym stanie faktycznym może zastosować 50% koszty uzyskania przychodów ? Zdaniem Podatnika w tej sytuacji należą mu się 50% koszty uzyskania przychodów.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łańcucie działając na podstawie art. 14 a §1 ustawy Ordynacja podatkowa informuje.
Zgodnie z przepisem art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów (...). Z kolei w myśl ust. 9 pkt 3 tego artykułu koszty uzyskania przychodów z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami wynoszą 50% uzyskanego przychodu, z tym, że koszty te oblicza się od przychodu, pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, a których podstawę wymiaru stanowi ten przychód. Ww. artykuł 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje, że ustalenie czy określony przychód został osiągnięty z tytułu praw autorskich lub pokrewnych należy ocenić w świetle przepisów ustawy z dnia 4.02.1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. z 2006 r. Nr 90 , poz. 631 ze zm.). W myśl postanowień art. 1 ust. 2 powołanej wyżej ustawy przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór). W szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory:
- wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe ),
- plastyczne,
- fotograficzne,
- lutnicze,
- wzornictwa przemysłowego,
- architektoniczne, architektoniczno- urbanistyczne i urbanistyczne,
- muzyczne i słowno-muzyczne,
- sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne,
- audiowizualne (w tym filmowe).
Zatem o możliwości zastosowania kosztów uzyskania przychodów w wysokości 50% decyduje w przedmiotowej sprawie fakt osiągnięcia przez podatnika przychodu ze stworzenia utworu będącego przedmiotem prawa autorskiego.
Należy jednak podkreślić, iż zgodnie z art. 14a ustawy Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przez sądem administracyjnym. Art. 3 pkt 2 ww. ustawy stanowi, iż ilekroć w ustawie jest mowa o przepisach prawa podatkowego - rozumie się przez to przepisy ustaw podatkowych oraz przepisy wydanych na ich podstawie aktów wykonawczych, zaś poprzez ustawy podatkowe, zgodnie z art. 3 pkt 1 Ordynacji podatkowej należy rozumieć ustawy dotyczące podatków, opłat oraz nieopodatkowanych należności budżetowych określających podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich. Stosownie do tej definicji, ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych nie stanowi przepisów prawa podatkowego, a więc w trybie wydawania interpretacji określonych w art. 14a ustawy Ordynacja podatkowa, tut. organ podatkowy nie ma prawa interpretować tej ustawy. W związku z tym stwierdzenie, iż stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe odnosi się jedynie do stanowiska, że Podatnikowi, jako twórcy przysługują koszty uzyskania przychodów w wysokości 50% z tytułu korzystania przez niego lub rozporządzania odpowiednio prawami autorskimi oraz pokrewnymi jako osobie wykonującej określone czynności na podstawie umowy o dzieło. Jednakże Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łańcucie nadmienia, iż nie jest organem właściwym w zakresie rozstrzygania czy tworzenie przez Pana W. choreografii tanecznej do spektaklu tanecznego rodzi przychód z tytułu praw autorskich lub pokrewnych, gdyż leży to poza zakresem jego uprawnień.W sprawach interpretacji przepisów o prawach autorskich i prawach pokrewnych właściwym organem jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego Departament Prawno-Legislacyjny w Warszawie, ul. Krakowskie Przedmieście 15/17.