Czy istnieje możliwość uzyskania zwrotu podatku od towarów i usług bądź odliczenia tego podatku (...)
Czy istnieje możliwość uzyskania zwrotu podatku od towarów i usług bądź odliczenia tego podatku z tytułu zakupów związanych z realizacją projektu finansowanego w całości ze środków poakcesyjnych Pilotażowego Programu Leader+ w ramach SPO 'Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006'?
Pismem z dnia 13.10.2006r. S. zwróciło się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Nisku z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości, m. in. naczelnik urzędu skarbowego, na pisemne zapytanie podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Po przeprowadzeniu stosownego postępowania wyjaśniającego ustalono, że w odniesieniu do Wnioskodawcy spełnione są wymogi określone w cytowanym wyżej przepisie art. 14a § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa.
Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że S. planuje realizację projektu pn. 'Aktywność mieszkańców szansą rozwoju powiatu'. Powyższe przedsięwzięcie finansowane będzie w całości ze środków poakcesyjnych Pilotażowego Programu Leader + w ramach SPO 'Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006'. Dotacje na realizację ww. projektu będą gromadzone na odrębnym rachunku bankowym. W celu prawidłowej realizacji projektu S będzie dokonywało zakupów towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zakupy związane z realizacją przedmiotowego projektu nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Środki, z których finansowane są projekty nie stanowią środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej w rozumieniu rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.).
Pytanie Podatnika dotyczy możliwości uzyskania zwrotu bądź odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z realizacją powyższego projektu.
Zawarte we wniosku stanowisko Podatnika, wskazuje, iż uzyskanie zwrotu podatku naliczonego od opisanych wyżej zakupów nie będzie możliwe, gdyż środki, z których finansowane są projekty nie stanowią środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej w rozumieniu ww. rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Natomiast odliczenie podatku naliczonego w trybie art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług nie może mieć zastosowania ze względu na brak związku dokonywanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.
Po przeanalizowaniu stanu faktycznego oraz uwzględniając obowiązujący stan prawny, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nisku informuje:
W myśl § 23 ust.
1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwrot podatku naliczonego przysługuje zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4. Za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej zgodnie z § 6 ust. 3 ww. rozporządzenia uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących:- 1) Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu, a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed 1.05.2004 r. na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej;
- 2) kontraktów zawartych przed dniem 1.05.2004 r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Strukturalnej (ISPA).
Natomiast w myśl § 6 ust. 4 za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się także bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie:
- 1. umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej,
- 2. jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
W piśmie z dnia 3.11.2006 r. S. poinformowało tut. organ podatkowy, że zakupy towarów i usług służących realizacji przedmiotowego projektu dokonywane będą ze środków nie stanowiących środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej w rozumieniu rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Biorąc pod uwagę powyższe zwrot podatku naliczonego przewidziany w ww. § 23 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów nie będzie miał zastosowania.
W związku z tym, że wydatki poniesione na realizację przedmiotowego projektu nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną S. nie przysługuje również prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). W myśl bowiem art. 86 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione są od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną.