Wnioskodawca zwrócił się z prośbą o wyjaśnienie czy przysługuje prawo odliczenia podatku naliczonego (...)
Wnioskodawca zwrócił się z prośbą o wyjaśnienie czy przysługuje prawo odliczenia podatku naliczonego związanego z kosztami remontu i modernizacji budynku domu kultury sfinansowanych z Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego.
W dniu 29.06.2007 r. do tutejszego Organu podatkowego wpłynął pisemny wniosek o interpretację zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, kontrola skarbowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Wnioskodawca zwrócił się z prośbą o wyjaśnienie czy przysługuje prawo odliczenia podatku naliczonego związanego z kosztami remontu i modernizacji budynku domu kultury sfinansowanych z Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że dom kultury w L. jest gminną instytucją kultury działającą w szczególności na podstawie ustawy z dnia 25.10.1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (j. t. Dz. U. z 1991 r. Nr 13, poz. 123 ze zm.) i przepisów wykonawczych do tej ustawy oraz postanowień Statutu nadanego przez Radę Miejską uchwałą z dnia 26.03.2004 r. Status MDK określa cele i zakres działania m. in.:
Celem działania MDK jest tworzenie, upowszechnienie i ochrona kultury w mieście, zaspokajanie potrzeb i aspiracji kulturalnych społeczeństwa poprzez tworzenie i upowszechnianie różnych dziedzin kultury oraz sztuki profesjonalnej i amatorskiej, nawiązywanie współpracy z placówkami kulturalno-oświatowymi. Do podstawowych zadań MDK należą w szczególności: prowadzenie pracowni artystycznych dla dzieci, młodzieży i dorosłych; tworzenie i upowszechnianie scenicznych programów artystycznych; organizowanie wystaw; organizowanie konkursów w różnych dziedzinach sztuki; organizowanie koncertów, przeglądów i festiwali; inne zadania wynikających z potrzeb kulturalnych społeczeństwa; współpraca ze szkołami w dziedzinie organizacji i prowadzenia zajęć pozalekcyjnych; współpraca z placówkami kultury, organizacji w realizacji zadań statutowych dom kultury w dniu 28.11.2005 r. podpisał umowę o dofinansowanie projektu ?Remont i modernizacja budynku (...)? z Wojewodą jako Instytucją Pośredniczącą. W umowie beneficjentowi przyznano na realizację projektu dofinansowanie w kwocie 595.000 zł co stanowi 85% wydatków kwalifikowanych w ramach projektu w tym:
- środki Funduszu w kwocie 525.000 zł tj. 75% wydatków kwalifikowanych,
- współfinansowanie ze środków budżetu państwa w kwocie 70.000 zł tj. 10% wydatków kwalifikowanych.
Ponieważ całkowita wartość projektu wyniosła 700.000 zł, jednostka zobowiązała się pokryć z własnych środków pozostałą wartość projektu w kwocie 105.000 zł. Na podstawie wniosku z 26.01.2005 r.
złożonego do Urzędu Marszałkowskiego, ujęto planowane wydatki w ramach projektu w kwotach brutto (wraz z podatkiem VAT) jako koszty kwalifikowane, ponieważ ma on bezpośredni związek z działalnością statutową jednostki ? działalność kulturalna. Podpisana umowa o dofinansowanie zagwarantowała jednostce pokrycie wszystkich wydatków związanych z projektem jako kwalifikowane (w kwotach brutto).Zdaniem strony poniesione koszty inwestycyjne w ramach projektu nie mają związku z prowadzonymi czynnościami opodatkowanymi, dlatego też nie ma możliwości odliczenia podatku VAT, a następnie otrzymania zwrotu podatku z Urzędu Skarbowego.
Działając na podstawie art. 14a Ordynacji podatkowej tut. Organ podziela stanowisko podatnika.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Wobec powyższego podstawową zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego jest istnienie związku tego podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.
Zatem z analizy przedstawionego we wniosku stanu faktycznego oraz brzmienia powyżej cytowanego przepisu wynika, że realizacja inwestycji polegającej na remoncie i modernizacji budynku związana jest z działalnością statutową jednostki tj. działalność kulturalna. W myśl art. 43 ust.1 pkt 1 ustawy zwalnia się od podatku m. in. usługi związane z kulturą (załącznik nr 4 ustawy, poz. 11).
Biorąc pod uwagę powyższe, nabycie towarów i usług, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, nie daje jednostce możliwości skorzystania z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.