Czy przysługuje prawo zwrotu podatku naliczonego związanego z kosztami remontu i modernizacji budynku (...)

Czy przysługuje prawo zwrotu podatku naliczonego związanego z kosztami remontu i modernizacji budynku muzeum i otoczenia sfinansowanych z Norweskiego Mechanizmu Finansowego?

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r - Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 86 ust. 1, art. 88 ust. 1 pkt 2 i art. 88 ust. 3 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Lubaczowie po rozpatrzeniu wniosku z dnia 26.03.2007 r. w sprawie interpretacji prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, postanawia uznać, stanowisko przedstawione we wniosku za prawidłowe o ile zakup lub ulepszenie środków trwałych ze środków finansowych pochodzących z Norweskiego Mechanizmu Finansowego, służących sprzedaży opodatkowanej, stanowi wydatek związany z nabyciem środków trwałych, o których mowa w art. 87 ust. 3 oraz 88 ust. 3 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Porady prawne

W dniu 26.03.2007 r. do tutejszego Organu podatkowego wpłynął pisemny wniosek o interpretację zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, kontrola skarbowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Wnioskodawca zwrócił się z prośbą o wyjaśnienie czy przysługuje prawo zwrotu podatku naliczonego związanego z kosztami remontu i modernizacji budynku muzeum i otoczenia sfinansowanych z Norweskiego Mechanizmu Finansowego. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że muzeum jest samorządową instytucją kultury, posiada osobowość prawną i wykonuje czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych. Siedziba muzeum znajduje się w budynku spichlerza, który jest obiektem wpisanym do rejestru zabytków. Budynek ten wymaga modernizacji i kapitalnego remontu. Modernizacja i remont polegać będzie na: przebudowie dachu i adaptacji poddasza na sale ekspozycyjne, wymianie stolarki okiennej i drzwiowej oraz podłóg, wzmocnieniu fundamentów i remont elewacji zewnętrznej, wykonanie instalacji elektrycznej, p.poż., sanitarnej wraz z przyłączami, wentylacji wewnętrznej, instalacji centralnego ogrzewania, monitoringu wewnętrznego i zewnętrznego, budowie budynku magazynowego oraz kotłowni gazowej, zagospodarowanie terenów zielonych, wykonanie oświetlenia zewnętrznego i ogrodzenia zewnętrznego. Istnieje możliwość pozyskania środków finansowych na realizację tego zadania z Norweskiego Mechanizmu Finansowego w wysokości 85% kosztów inwestycji oraz 15% ze środków własnych poprzez dotacje z budżetu powiatu. Koszt remontu i modernizacji służyć będzie czynnościom opodatkowanym tj. sprzedaż biletów wstępu, sprzedaż wydawnictw, usługi kserograficzne, organizacja wystaw, sympozjów oraz sesji popularno-naukowych.

Zdaniem Strony podatek VAT powinien być zwrócony w całości.

Działając na podstawie art. 14a Ordynacji podatkowej tut. Organ podziela stanowisko podatnika. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W myśl ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. artykułu kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określona w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Przypadki, gdy podatnik mimo, że dokonuje zakupów związanych ze sprzedażą opodatkowaną, nie posiada prawa do odliczenia podatku naliczonego, określone zostały m.

in. w art. 88 ww. ustawy. Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 2 obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Natomiast ust. 3 pkt 1 i 2 ww. artykułu stanowi, iż przepis ust. 1 pkt 2 nie dotyczy wydatków związanych z nabyciem towarów i usług, o których mowa w art. 87 ust. 3, tj. środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz nabyciem gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, wydatków związanych z nabyciem towarów i usług zaliczonych u podatnika do środków trwałych niepodlegających amortyzacji, zgodnie z przepisami o podatku dochodowym, jeżeli fakt ten pozostaje w ścisłym związku ze zwolnieniem od tego podatku.

Reasumując, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich pokrycie nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów , z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem z podatku dochodowego lub wydatki związane są z nabyciem środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Zatem zgodnie z wyżej cytowanymi przepisami, o ile zakup lub ulepszenie środków trwałych udokumentowany fakturą VAT wystawioną zgodnie z zasadami wystawiania faktur, które zostały szczegółowo uregulowane w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 25.05.2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.), z pozyskanych środków finansowych z Norweskiego Mechanizmu Finansowego, służący sprzedaży opodatkowanej, stanowi wydatek związany z nabyciem środków trwałych podlegających amortyzacji lub niepodlegających amortyzacji zgodnie z przepisami o podatku dochodowym, jeżeli fakt ten pozostaje w ścisłym związku ze zwolnieniem od tego podatku, Stronie przysługuje prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z ww. faktur.


Referencje

IP-PP2-443-732/08-2/BM, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika