Czy w przypadku gdy występuje kilku użytkowników wieczystych, każdy z nich może żądać odrębnej (...)

Czy w przypadku gdy występuje kilku użytkowników wieczystych, każdy z nich może żądać odrębnej faktury, czy należy wystawić jedną fakturę na wszystkich użytkowników ?

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Zduńskiej Woli działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku z dnia 19.06.2006r. (uzupełnionym w dniu 08.08.2006r.) dotyczącym wystawiania faktur VAT dla współużytkowników wieczystych.

W dniu 19.06.2006r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Zduńskiej Woli wpłynął wniosek (uzupełniony w dniu 08.08.2006r.) o udzielenie informacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.).

Porady prawne

Przedmiot żądania stanowi zapytanie, czy w przypadku gdy występuje kilku użytkowników wieczystych, każdy z nich może żądać odrębnej faktury, czy należy wystawiać jedną fakturę na wszystkich użytkowników.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż ewidencję użytkowników wieczystych dokonano na podstawie wpisów w księdze wieczystej oraz aktów notarialnych.

W systemie użytkownicy zarejestrowani są pod dwoma identyfikatorami i tak:

1)W 2228 - XY, YX,
2)W 2399 - XY, YX.

Każdemu identyfikatorowi są przypisani użytkownicy wraz z małżonkami, gdyż posiadają wspólność majątkową małżeńską.

Współużytkownicy wieczyści w przypadku jednej nieruchomości żądają wystawienia faktur VAT dotyczących opłat z tytułu użytkowania wieczystego na każdego użytkownika indywidualnie, a przypadku drugiej nieruchomości na dwóch współużytkowników na spółkę cywilną z nazwą firmy.

Zdaniem Urzędu Miasta faktury VAT na każdą zaliczkę za użytkowanie wieczyste należy wystawić zgodnie z wpisem w księdze wieczystej na wszystkich użytkowników.

Na mocy delegacji ustawowej art. 106 ust. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 789 ze zm.) określił między innymi szczegółowe zasady wystawiania faktur.

Zgodnie z § 9 ust. 1 w/w rozporządzenia faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

1)imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
2)numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;
3)dzień, miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako 'FAKTURA VAT', podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym;
4)nazwę towaru lub usługi;
5)jednostkę miary i ilość sprzedanych towarów lub rodzaj wykonywanych usług;
6)cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
7)wartość towarów lub wykonywanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
8)stawki podatku;
9)sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonywanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;
10)kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
11)wartość sprzedaży towarów lub wykonanych usług wraz z kwotą podatku (wartość sprzedaży brutto), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku lub zwolnionych od podatku, lub niepodlegających opodatkowaniu;
12)kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem, wyrażoną cyframi i słownie.

Jak wynika z § 9 ust. 1 pkt 1 w/w rozporządzenia faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy.

Biorąc pod uwagę brzmienie tego przepisu, Naczelnik Urzędu Skarbowego uznaje, iż faktury wystawiane przez Urząd Miasta za użytkowanie wieczyste winny zawierać imiona i nazwiska, adresy, numery identyfikacji podatkowej wszystkich użytkowników wieczystych zgodnie z danymi wynikającymi z aktu notarialnego.

Na dzień wydania niniejszego postanowienia u wnioskodawcy nie toczy się postępowanie podatkowe i kontrolne.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego na dzień wydania niniejszego postanowienia.

W/w interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika