Czy w styczniu 2006r. do obrotów zwolnionych należało uwzględnić część dotacji, tj. od stycznia (...)

Czy w styczniu 2006r. do obrotów zwolnionych należało uwzględnić część dotacji, tj. od stycznia do maja 2005r. czy w ogóle nie powinno się jej uwzględniać w obrotach 2005r. ?

Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź-Polesie, działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja Podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 02. 11. 2006r. w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego nie podziela poglądu przedstawionego w złożonym wniosku.

W dniu 02. 11. 2006r. wpłynęło do tut. organu pismo dotyczące interpretacji przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). Wniosek został uzupełniony w dniu 08. 12.2004r.

Porady prawne

W powyższym wniosku przedstawiacie Państwo następujący stan faktyczny:
Ośrodek Kultury jest podatnikiem podatku od towarów i usług od września 2004r. W styczniu 2006r. ustaliliście Państwo proporcję na podstawie obrotów 2005r., do której wliczono również dotację. Dotacja ta, przekazywana przez Urząd Miasta Łodzi, nie ma wpływu na odpłatność zajęć prowadzonych w Waszej placówce. Wówczas przeoczyliście fakt, iż w nowelizacji ustawy o VAT w maju 2005r. skreślono zapis w art. 90 ust. 7 dotyczący dotacji. W związku z powyższym pytacie Państwo, czy w styczniu 2006r. do obrotów zwolnionych należało uwzględnić część dotacji tj. od stycznia do maja 2005r. czy w ogóle nie powinno się jej uwzględniać w obrotach 2005r. ?

Państwa zdaniem przy obliczaniu struktury na 2006r. powinno uwzględnić się dotację tylko za okres od stycznia do maja 2005r.

Po przeanalizowaniu stanu faktycznego wynikającego z przedmiotowego wniosku oraz stanowiska w sprawie, a także w oparciu o obowiązujący stan prawny należy stwierdzić, że przedstawione stanowisko nie jest słuszne.

Zgodnie z zapisem art. 90 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik obowiązany jest do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego. Z ust. 2 ww. artykułu wynika, że jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać tym czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego z zastrzeżeniem ust. 10. Jak wynika z art. 90 ust. 3, proporcję o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo. W okresie sprzed 1 czerwca 2005r. w myśl art. 90 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, wlicza sie kwotę otrzymanych subwencji (dotacji) innych niż określone w art. 29 ust. 1.

Natomiast z dniem 1 czerwca 2005r.

wszedł w życie art. 1 pkt. 24 ustawy z dnia 21. 04. 2005r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 90, poz. 756), który uchyla przepis ust. 7 art. 90, a więc do obrotu uzyskanego z czynności w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego nie wlicza się kwot otrzymanych dotacji innych niż określone w art. 29 ust. 1. W świetle art. 91 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-9, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11, dla zakończonego roku podatkowego.

Nie ma przepisów przejściowych, które by zastrzegały, że z proporcji wyłączone są tylko dotacje (subwencje) otrzymane od 1 czerwca 2005r. Stąd, obliczając ostateczną proporcję za rok 2005 pomijamy wszystkie dotacje (subwencje) niewchodzące w skład podstawy opodatkowania otrzymane w całym 2005r. A więc również dotacje (subwencje) otrzymane w okresie pomiędzy 1 stycznia 2005r. a 31 maja 2005r., kiedy to obowiązywał przepis nakazujący powiększenie o nie sprzedaży niedającej prawa do odliczenia.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Ponadto, zgodnie z art. 14b § 3 przedmiotowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej, do czasu jej zmiany lub uchylenia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika