Podatnik prowadzi sprzedaż w kilku punktach na terenie Polski. Czy może zakupić jedną kasę rezerwową (...)

Podatnik prowadzi sprzedaż w kilku punktach na terenie Polski. Czy może zakupić jedną kasę rezerwową zafiskalizować ją na adres siedziby firmy i używać jej jako kasy rezerwowej w obojętnie którym punkcie handlowym, w zależności od tego w którym punkcie nastąpi awaria kasy podstawowej ?

Odpowiadając na pismo z dnia 4 maja 2004 roku - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Suwałkach stosownie do art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. ? Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.) udziela informacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego.
Zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznym, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. Nr 108, poz. 948 z późn. zm.) paragon fiskalny drukowany przez kasę rejestrującą musi zawierać następujące informacje:
- imię i nazwisko lub nazwę podatnika, adres punktu sprzedaży, a dla sprzedaży prowadzonej w miejscach niestałych ? adres siedziby podatnika,- numer identyfikacji podatkowej podatnika (NIP),- numer kolejny wydruku,- datę i czas (godzinę i minutę) sprzedaży,- nazwę towaru lub usługi,- cenę jednostkową towaru lub usługi,- ilość i wartość sprzedaży,- wartość sprzedaży i kwoty podatku według poszczególnych stawek,- wartość sprzedaży zwolnionej z podatku,- łączną kwotę podatku,- łączną kwotę należności,- kolejny numer paragonu fiskalnego,- kolejny numer kasy i oznaczenie kasjera ? przy więcej niż jednym stanowisku kasowym,- logo fiskalne, zgodnie z załącznikiem nr 2 do rozporządzenia, oraz numer unikatowy pamięci fiskalnej kasy.
Stosownie do art. 111 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), jeżeli z przyczyn niezależnych od podatnika nie może być prowadzona ewidencja sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, podatnik jest obowiązany ewidencjonować sprzedaż przy zastosowaniu rezerwowej kasy rejestrującej. W przypadku gdy ewidencjonowanie obrotu przy zastosowaniu rezerwowej kasy rejestrującej jest niemożliwe, podatnik nie może dokonywać sprzedaży. Rezerwowe kasy rejestrujące stosowane przez podatników zgodnie z art. 111 ustawy podlegają wszystkim rygorom, które dotyczą kas rejestrujących.
Tak więc zgodnie z regulacją prawną wynikającą z § 5 ust. 1 pkt 10 cytowanego wyżej rozporządzenia, podatnik jest zobowiązany do zgłoszenia kasy w terminie 7 dni od dnia fiskalizacji do właściwego urzędu skarbowego w celu otrzymania numeru ewidencyjnego kasy, zgodnie z załącznikiem nr 3 do rozporządzenia, w którym należy wskazać m.in. miejsce użytkowania kasy.
W przypadku zmiany miejsca użytkowania każdej kasy rejestrującej, podatnik powinien zawiadomić o tym zdarzeniu urząd skarbowy, w którym kasa została zaewidencjonowana. Obowiązkiem podatnika jest również zgłoszenie kasy do firmy sprawującej obsługę serwisową w celu dokonania zmiany danych zakodowanych w pamięci fiskalnej kasy w zakresie dotyczącym adresu punktu sprzedaży, w którym po dokonanej zmianie kasa będzie użytkowana. Podatnik prowadzący ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, obowiązany jest bowiem wydać klientowi w każdym punkcie sprzedaży, paragon fiskalny zawierający wszystkie elementy wymienione we wskazanym rozporządzeniu (§ 4 ust. 1 pkt 6). Paragon ten powinien więc zawierać m.in. aktualny adres punktu sprzedaży. Zmiana miejsca użytkowania kasy rejestrującej powinna być ponadto odnotowana w książce serwisowej kasy i przedstawiona do akceptacji urzędu skarbowego.
Uwzględniając przedstawiony wyżej stan prawny, zaprezentowane w Pana piśmie stanowisko w tej sprawie należy uznać za nieprawidłowe.

Porady prawne


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika