Jak należy wykazywać podstawę opodatkowania i kwotę podatku od towarów i usług w wystawianych po (...)

Jak należy wykazywać podstawę opodatkowania i kwotę podatku od towarów i usług w wystawianych po 1 stycznia 2006 r. fakturach VAT?

Na podstawie przepisów art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, zmiany: Dz.U. z 2005 r. Nr 86, poz. 732, Nr 85 poz. 727, Nr 143, poz. 1199), po rozpatrzeniu pisemnego wniosku z dnia 16 stycznia 2006 r., Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ełku udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, postanawia, iż:

Porady prawne

- wyrażone w przedmiotowym wniosku stanowisko Podatnika jest nieprawidłowe.

W dniu 17 grudnia 2005 r. wpłynął do Urzędu Skarbowego w Ełku pisemny wniosek z dnia 16 stycznia 2006 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Spółki.

Składając przedmiotowy wniosek Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny. Spółka jest podatnikiem podatku od towarów i usług, co wiąże się z tym, iż wystawia faktury VAT i składa deklaracje dla podatku od towarów i usług.

Podatnik zwrócił się w przedmiotowym wniosku z zapytaniem, jak należy wykazywać podstawę opodatkowania i kwotę podatku od towarów i usług w wystawianych po 01 stycznia 2006 r. fakturach VAT za wykonane przez Spółkę usługi. Czy zasada zaokrąglania podatku od towarów i usług zawarta w § 9 ust. 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, w świetle zmiany treści art. 63 Ordynacji podatkowej jest obowiązująca, czy też nie.

Podatnik przedstawił w tej sprawie własne stanowisko, iż zdaniem Podatnika zasada zaokrągleń podstawy opodatkowania i kwoty podatku, zawarta w art. 63 § 1 Ordynacji podatkowej dotyczy wszystkich tytułów podatkowych już w momencie ich naliczenia, a nie deklaracji podatkowych na co wskazywałyby doniesienia prasowe.

Udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w powyższej sprawie należy stwierdzić, że zgodnie z obowiązującym od dnia 01 stycznia 2006 r. przepisem art. 63 § 1 Ordynacji podatkowej, w brzmieniu nadanym art. 1 pkt 30 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o zmianie ustawy ? Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 143 poz. 1199): podstawy opodatkowania, kwoty podatków, odsetki za zwłokę, opłaty prolongacyjne, oprocentowanie nadpłat oraz wynagrodzenia przysługujące płatnikom i inkasentom zaokrągla się do pełnych złotych w ten sposób, że końcówki kwot wynoszące mniej niż 50 groszy pomija się, a końcówki kwot wynoszące 50 i więcej groszy podwyższa się do pełnych złotych.

Należy wyjaśnić, iż ww. przepis art. 63 § 1 Ordynacji podatkowej ma charakter ogólny. Sposób zaokrąglania podstaw opodatkowania i kwot podatku od towarów i usług w wystawianych fakturach VAT, regulują natomiast przepisy szczególne rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 95, poz. 798). Zgodnie z przepisem § 9 ust. 6 ww. rozporządzenia, kwoty podatku wykazuje się w złotych bez względu na to, w jakiej walucie określona jest kwota należności w fakturze. Kwoty wykazywane w fakturze zaokrągla się do pełnych groszy, przy czym końcówki poniżej 0,5 grosza pomija się, a końcówki 0,5 grosza i wyższe zaokrągla się do 1 grosza.

Należy zauważyć, że zdanie drugie cytowanego przepisu § 9 ust. 6 ww. rozporządzenia wskazuje, że: ?kwoty wykazywane w fakturze zaokrągla się (...)?, a zatem regulacja ta ma zastosowanie do wszelkich kwot wykazywanych w fakturze VAT, tj. do wartości netto, kwoty podatku oraz wartości brutto. Celem zaokrąglania kwot w fakturze, jest wykazywanie kwot w pełnych groszach, a nie w ułamkach grosza.

Wyżej wymieniona regulacja zaokrągleń kwot wykazywanych w fakturze VAT, ma przede wszystkim uzasadnienie praktyczne, bowiem obliczając z danej kwoty należnej (z wartości brutto), podstawę opodatkowania (wartość netto) oraz kwotę podatku, niejednokrotnie nawet w przypadku dużych kwot, możemy spotkać się z sytuacją, że obliczona arytmetycznie podstawa opodatkowania lub kwota podatku zawiera w sobie ułamek 1 grosza, przykładowo: wartość brutto: 1.245 złotych 00 groszy, wartość netto: 1.020 złotych 49,18(....) groszy, podatek VAT: 224 złotych 50,81(....) groszy. Ponieważ nie istnieje nominał ułamka grosza, uzasadnione było uregulowanie prawne takich sytuacji i wprowadzenie w zakresie wystawiania faktur VAT, zaokrągleń kwot do pełnego grosza.

W kwestii zapytania: czy zmiana przepisu art. 63 Ordynacji podatkowej uchyla zastosowanie § 9 ust. 6 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r., należy stwierdzić, że nie następuje taki skutek prawny. Zmieniony przepis art. 63 Ordynacji podatkowej zawiera normę prawną ogólną, natomiast przepis § 9 ust. 6 ww. rozporządzenia zawiera normę prawną szczególną. Zgodnie z regułami kolizyjnymi norm prawnych, późniejsze wprowadzenie normy ogólnej nie oznacza uchylenia normy szczególnej ? jest to tzw. reguła porządku treściowego (T. Stawecki, P. Winczorek; Wstęp do prawoznawstwa; Warszawa 1996, s. 85). Ponadto należy wskazać, iż zastosowanie normy prawnej wyrażonej w art. 63 Ordynacji podatkowej do wystawiania faktur VAT, w przypadku, gdy kwota należna (wartość brutto) za towar wynosi poniżej 50 groszy, prowadziłoby do skutku w postaci zaokrąglenia w fakturze VAT wartości netto, kwoty podatku i w ogóle wartości brutto do 0,00 zł, co byłoby nielogiczne. Ponieważ podatek od towarów i usług ma charakter cenotwórczy, zastosowanie art. 63 Ordynacji podatkowej do wystawiania faktur VAT prowadziłoby do skutku w postaci sztucznego zawyżania lub obniżania cen towarów do pełnych złotych. W ramach gospodarki rynkowej nie ma podstaw to przyjęcia, że taki był cel ustawodawcy.

Podsumowując należy stwierdzić, iż przy wystawianiu faktur VAT, kwoty wykazywane w fakturze należy zaokrąglać do pełnych groszy, przy czym końcówki poniżej 0,5 grosza pomija się, a końcówki 0,5 grosza i wyższe zaokrągla się do 1 grosza.

Ponieważ prowadzenie ewidencji dla podatku od towarów i usług powinno ściśle odzwierciedlać przebieg i wartość transakcji opodatkowanych podatkiem VAT, należy dokonywać wpisów do tej ewidencji zgodnie z treścią wystawianych lub otrzymywanych przez podatnika faktur VAT (kwoty pozaokrąglane do pełnych groszy).

Natomiast do sporządzenia wszelkich deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7, VAT-7K i inne deklaracje VAT), oraz do zapłaty podatku od towarów i usług do urzędu skarbowego, ma zastosowanie ww. art. 63 § 1 Ordynacji podatkowej, tj. podstawy opodatkowania i kwoty podatku zaokrągla się do pełnych złotych w ten sposób, że końcówki kwot wynoszące mniej niż 50 groszy pomija się, a końcówki kwot wynoszące 50 i więcej groszy podwyższa się do pełnych złotych.

Biorąc powyższe pod uwagę postanowiono jak w sentencji.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.

Interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany bądź uchylenia.

Od niniejszego postanowienia służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Ełku, w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia (art. 14a § 4, art. 223 § 1, art. 236 § 1 i § 2 oraz art. 239 Ordynacji podatkowej).

Wnosząc zażalenie Strona obowiązana jest do uiszczenia opłaty skarbowej znakami opłaty skarbowej w wysokości 5,00 zł od podania, 0,50 zł od każdego załącznika do podania.

Zażalenie od postanowienia organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 oraz 239 Ordynacji podatkowej).

Wniesienie zażalenia nie wstrzymuje wykonania postanowienia, jednakże organ podatkowy, który wydał postanowienie, może w uzasadnionych przypadkach, na wniosek Strony, wstrzymać jego wykonanie (art. 238 Ordynacji podatkowej).


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika