Czy można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów pozostałą wartość odpisów amortyzacyjnych (...)

Czy można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów pozostałą wartość odpisów amortyzacyjnych od nie w pełni umorzonych środków trwałych, w związku z koniecznością przesunięcia procedur przygotowywania dokumentów celno-spedycyjnych z granicy zachodniej na wschodnią granicę państwa (likwidacja pomieszczeń biurowych niezależna od podatnika)?

Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) nie uważa się za koszty uzyskania przychodów strat w środkach trwałych oraz wartościach niematerialnych i prawnych w części pokrytej sumą odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1 ustawy. W świetle art. 22h ust. 1 pkt 1 ustawy odpisów amortyzacyjnych dokonuje się od wartości początkowej wprowadzonych do ewidencji, poszczególnych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, w równych ratach co miesiąc, począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten środek lub wartość przyjęto do używania do końca tego miesiąca, w którym następuje zrównanie sumy odpisów amortyzacyjnych z ich wartością początkową lub w którym postawiono je w stan likwidacji, zbyto lub stwierdzono niedobór; suma odpisów amortyzacyjnych obejmuje również odpisy, których, zgodnie z art. 23 ust. 1, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Porady prawne

W świetle art. 23 ust. 1 pkt 6 ustawy nie jest kosztem uzyskania przychodu strata powstała w wyniku likwidacji nie w pełni umorzonych środków trwałych, jeżeli środki te utraciły przydatność gospodarczą na skutek zmiany rodzaju działalności. Z posiadanych przez tutejszy organ podatkowy informacji nie wynika, aby dokonał Pan zmiany rodzaju prowadzonej działalności.

Z przedstawionych przez Pana informacji wynika, że z dniem 01.05.2004 r. Agencja Celna w pomieszczeniach biurowych w budynkach barakowych Nr 3 i 14 (Terminal Odpraw Celnych) nie będzie mogła wykonywać przygotowywania dokumentów celno-spedycyjnych, ponieważ procedury te zostaną przesunięte na granicę wschodnią a granica zachodnia pod względem celnym będzie obszarem wewnątrzunijnym. Brak obrotu i dochodu z usług spedycyjnych w tych pomieszczeniach biurowych spowoduje likwidację tych pomieszczeń a zarazem placówek Import i Export. Nadmienia Pan, że wymienione budynki barakowe są administrowane przez Urząd Celny Niemiecki i nie mogą być przeznaczone do innych celów niż prowadzenie Agencji Celnych a fizyczną rozbiórką tych budynków barakowych zajmie się administracja niemiecka lub sp.z o.o.

Wobec zaistniałych faktów, zdaniem tutejszego organu podatkowego, jeżeli nie dokona Pan zmiany rodzaju działalności gospodarczej, można uznać za koszty uzyskania przychodów pozostałą po dniu 30.04.2004 r. wartość odpisów amortyzacyjnych dotyczących przedmiotowych pomieszczeń biurowych. Dlatego też tutejszy organ podatkowy podziela Pana stanowisko zajęte w przedmiotowym piśmie.

Ponadto nadmienić należy, że w przypadku uzyskania przychodu z tytułu likwidacji lub odszkodowania za szkody dotyczącego składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą, należy uzyskaną kwotę zaliczyć do przychodów z działalności gospodarczej, na podstawie przepisów art. 14 ust. 2 pkt 12 ww. ustawy.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika