Spółdzielnia wydzierżawiła zakład, który stał się dla pracowników tego zakładu nowym pracodawcą (...)

Spółdzielnia wydzierżawiła zakład, który stał się dla pracowników tego zakładu nowym pracodawcą po kilku miesiącach Spółdzielnia ponownie przyjęła ten zakład.
Jaka jest odpowiedzialność podatkowa płatnika:
- w przypadku niewykonania przez dzierżawcę czynności określonych w przepisach prawa podatkowego,
- w przypadku ponownego przyjęcia pracowników przez Spółdzielnię,
- który z wymienionych płatników jest zobowiązany do wystawienia informacji PIT-11

Odpowiadając na pismo z dnia 12.01.2004 r. w sprawie stosowania przepisów prawa podatkowego, na podstawie art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego informuje, iż zgodnie z art. 31 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym w 2003 r. osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, zwane dalej ?zakładami pracy?, były obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej. Natomiast stosownie do art. 38 ust. 1 wspomnianej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek, w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, właściwego według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Porady prawne

W przedmiotowej sytuacji faktycznej dzierżawca przejmując od dnia 16.08.2003 r. pracowników Spółdzielni stał się z mocy prawa ich nowym pracodawcą i na nim od tego dnia ciążyły obowiązki płatnika, wynikające z art. 31 i art. 38 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dzierżawca winien był odprowadzać zaliczki na podatek dochodowy od wypłaconych wynagrodzeń w okresie od 16.08.2003 r. do 30.12.2003 r. Ponadto dzierżawca winien był wydać zatrudnionym pracownikom informacje PIT-11 za okres od 16.08.2003 r. do 30.12.2003 r. z tytułu wypłaconego wynagrodzenia za ten okres. Wskazujecie Państwo, iż zgodnie z art. 23#61446; § 2 Kodeksu pracy za zobowiązania wynikające ze stosunku pracy, powstałe przed przejęciem części zakładu pracy przez innego pracodawcę, dotychczasowy i nowy pracodawca odpowiadają solidarnie.

Regulacja ta, w ocenie tutejszego organu podatkowego, stanowi zabezpieczenie wywiązania się pracodawcy z obowiązków względem pracownika z przepisów prawa pracy. Odpowiedzialność podatkowa płatnika została natomiast uregulowana w przepisach prawa podatkowego, tj. w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz w ustawie Ordynacja podatkowa. W sytuacji wypłacenia przez Spółdzielnię wynagrodzeń, nie wypłaconych pracownikom przez dotychczasowego pracodawcę (dzierżawcę), obowiązki płatnika spoczywają na Spółdzielni, ponieważ wypłata nastąpi po ponownym przyjęciu pracowników przez Spółdzielnię, kiedy to Spółdzielnia będzie płatnikiem w rozumieniu art. 31 i 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W zakresie odpowiedzialności podatkowej za pobranie i przekazanie do Urzędu Skarbowego zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od wypłaconych wynagrodzeń znajdują zastosowanie przepisy działu I, działu III rozdział II ustawy Ordynacja podatkowa. W myśl art. 8 ustawy Ordynacja podatkowa płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nie mająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczania i pobrania od podatnika podatku i wpłacania go we właściwym terminie organowi podatkowemu. W przedmiotowej sytuacji obowiązki wynikające z prawa podatkowego zawarte są w art. 31 i 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 30 ustawy Ordynacja podatkowa płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8 cytowanej ustawy odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony. W świetle powyższego każdy płatnik w okresie, w którym dokonywał wypłaty wynagrodzenia winien był pobrać i odprowadzić właściwemu organowi podatkowemu należy podatek stosownie do treści art. 31 i 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jeżeli dokonując wypłaty na rzecz pracowników płatnik nie wykonał ww. czynności, określonych w przepisach prawa podatkowego, ciąży na nim odpowiedzialność określona w art. 30 ustawy Ordynacja podatkowa.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika