Spółdzielnia wydzierżawiła zakład, który stał się dla pracowników tego zakładu nowym pracodawcą (...)
Spółdzielnia wydzierżawiła zakład, który stał się dla pracowników tego zakładu nowym pracodawcą po kilku miesiącach Spółdzielnia ponownie przyjęła ten zakład.
Jaka jest odpowiedzialność podatkowa płatnika:
- w przypadku niewykonania przez dzierżawcę czynności określonych w przepisach prawa podatkowego,
- w przypadku ponownego przyjęcia pracowników przez Spółdzielnię,
- który z wymienionych płatników jest zobowiązany do wystawienia informacji PIT-11
W przedmiotowej sytuacji faktycznej dzierżawca przejmując od dnia 16.08.2003 r. pracowników Spółdzielni stał się z mocy prawa ich nowym pracodawcą i na nim od tego dnia ciążyły obowiązki płatnika, wynikające z art. 31 i art. 38 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dzierżawca winien był odprowadzać zaliczki na podatek dochodowy od wypłaconych wynagrodzeń w okresie od 16.08.2003 r. do 30.12.2003 r. Ponadto dzierżawca winien był wydać zatrudnionym pracownikom informacje PIT-11 za okres od 16.08.2003 r. do 30.12.2003 r. z tytułu wypłaconego wynagrodzenia za ten okres. Wskazujecie Państwo, iż zgodnie z art. 23#61446; § 2 Kodeksu pracy za zobowiązania wynikające ze stosunku pracy, powstałe przed przejęciem części zakładu pracy przez innego pracodawcę, dotychczasowy i nowy pracodawca odpowiadają solidarnie.
Regulacja ta, w ocenie tutejszego organu podatkowego, stanowi zabezpieczenie wywiązania się pracodawcy z obowiązków względem pracownika z przepisów prawa pracy. Odpowiedzialność podatkowa płatnika została natomiast uregulowana w przepisach prawa podatkowego, tj. w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz w ustawie Ordynacja podatkowa. W sytuacji wypłacenia przez Spółdzielnię wynagrodzeń, nie wypłaconych pracownikom przez dotychczasowego pracodawcę (dzierżawcę), obowiązki płatnika spoczywają na Spółdzielni, ponieważ wypłata nastąpi po ponownym przyjęciu pracowników przez Spółdzielnię, kiedy to Spółdzielnia będzie płatnikiem w rozumieniu art. 31 i 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W zakresie odpowiedzialności podatkowej za pobranie i przekazanie do Urzędu Skarbowego zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od wypłaconych wynagrodzeń znajdują zastosowanie przepisy działu I, działu III rozdział II ustawy Ordynacja podatkowa. W myśl art. 8 ustawy Ordynacja podatkowa płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nie mająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczania i pobrania od podatnika podatku i wpłacania go we właściwym terminie organowi podatkowemu. W przedmiotowej sytuacji obowiązki wynikające z prawa podatkowego zawarte są w art. 31 i 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 30 ustawy Ordynacja podatkowa płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8 cytowanej ustawy odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony. W świetle powyższego każdy płatnik w okresie, w którym dokonywał wypłaty wynagrodzenia winien był pobrać i odprowadzić właściwemu organowi podatkowemu należy podatek stosownie do treści art. 31 i 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jeżeli dokonując wypłaty na rzecz pracowników płatnik nie wykonał ww. czynności, określonych w przepisach prawa podatkowego, ciąży na nim odpowiedzialność określona w art. 30 ustawy Ordynacja podatkowa.