Czy istnieje obowiązek opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych umowy-zlecenia zawartej (...)

Czy istnieje obowiązek opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych umowy-zlecenia zawartej przez Gminę z osobą fizyczną (nauczycielem), polegajacej na wykonywaniu opieki nad dzieckiem niepełnosprawnym w czasie dowozu do szkoły dziecka autobusem szkolnym (gimbusem)?

Na podstawie art. 216 § 1, art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn.zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Będzinie stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 2005.12.15 (wpływ do tut. organu podatkowego dnia 2005.12.20 ), uzupełnione pismem z dnia 2006.01.09 (wpływ do tut. organu podatkowego dnia 2006.01.11), o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie z zakresu podatku dochodowego od osób fizycznych w części dotyczącej braku obowiązku opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych umowy-zlecenia zawartej przez Gminę z osobą fizyczną (nauczycielem), polegającej na wykonywaniu opieki nad dzieckiem niepełnosprawnym w czasie dowozu do szkoły dziecka autobusem szkolnym (gimbusem) - jest nieprawidłowe.

Porady prawne

W dniu 2005.12.20 wpłynął do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Będzinie wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Powyższy wniosek uzupełniono pismem z dnia 2006.01.09. Niniejszym postanowieniem Naczelnik Urzędu Skarbowego w Będzinie dokonał oceny stanowiska Urzędu Miasta i Gminy w wyżej wymienionej sprawie.Odnośnie pytania dotyczącego braku obowiązku opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych należności, stanowiących zwrot kosztów przejazdu ucznia niepełnosprawnego i opiekuna do szkoły własnym samochodem Naczelnik Urzędu Skarbowego w Będzinie wydał odrębne postanowienie. Jak stanowi art. 14 a § 1 powyżej przytoczonej ustawy Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14 a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Stan faktyczny:
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego oraz uzupełnienia do wyżej wymienionego wniosku wynika, iż Gmina na podstawie ustawy o systemie oświaty jest obowiązana zapewnić uczniom niepełnosprawnym bezpłatny transport i opiekę w czasie przewozu do szkoły albo zwrot kosztów przejazdu ucznia i opiekuna środkami komunikacji publicznej, jeżeli dowożenie zapewniają rodzice.
Z opisanego stanu faktycznego wynika, że zawarli Państwo umowy cywilne (umowy-zlecenia), z osobami fizycznymi (nauczycielami), polegające na wykonywaniu przez nich opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi w czasie dowozu do szkoły dziecka szkolnym autobusem (gimbusem). Za sprawowanie opieki nad uczniami niepełnosprawnymi w czasie dowozu do szkoły ustalono wynagrodzenie - ryczałt miesięczny w wysokości 60 zł. Skalkulowano wyżej wymienioną kwotę biorąc pod uwagę stawkę godzinową wynagrodzenia nauczyciela mianowanego, mnożąc ją przez ilość godzin opieki dziennie oraz liczbę dni zajęć szkolnych w poszczególnych miesiącach roku i wybrano średnią, ustalając ryczałt miesięczny.

Stanowisko pytającego:
W ocenie Gminy dochód stron umów cywilnych w opisanym powyżej przypadku, nie powinien być opodatkowany podatkiem dochodowym od osób fizycznych, co znajduje potwierdzenie w stanowisku Ministra Finansów (pismo z dnia 25 maja 2005 r.), o którym mowa w artykule ?Trudna droga do szkoły? zamieszczonym w Rzeczpospolitej z dnia 02.11.2005 r.

Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy z przytoczeniem przepisów prawa:
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Będzinie uznaje stanowisko Strony za nieprawidłowe wskazując co następuje.
Zgodnie z art. 17 ust. 1, 2 i 3 ustawy z dnia 07.09.1991 r. o systemie oświaty (tj. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn.zm.), sieć publicznych szkół powinna być zorganizowana w sposób umożliwiający wszystkim dzieciom spełnianie obowiązku szkolnego. Droga dziecka z domu do szkoły nie może przekraczać:
- 3 km- w przypadku uczniów klas I-IV szkół podstawowych
- 4 km- w przypadku uczniów klas V i VI szkół podstawowych oraz uczniów gimnazjum.
Natomiast jeżeli droga dziecka z domu do szkoły, w której obwodzie mieszka dziecko, przekracza ww. odległości, obowiązkiem gminy jest zapewnienie bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu lub zwrot kosztów przejazdu środkami komunikacji publicznej.
Obowiązkiem gminy jest również zapewnienie uczniom niepełnosprawnym bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu do najbliższej szkoły podstawowej, gimnazjum lub ośrodka umożliwiającego realizację obowiązku szkolnego i obowiązku nauki dzieciom i młodzieży, o którym mowa w art. 16 ust. 7, także dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym ze sprzężonymi niepełnosprawnościami albo zwrot kosztów przejazdu ucznia i opiekuna środkami komunikacji publicznej, jeżeli dowożenie zapewniają rodzice ( art. 17 ust. 3a ustawy o systemie oświaty).
W analizowanym przypadku gmina wypełniła obowiązek wynikający z ustawy o systemie oświaty zapewniając bezpłatny transport (szkolnym autobusem) i opiekę dzieciom niepełnosprawnym (wykonywaną przez nauczyciela na podstawie zawartej umowy-zlecenia), w czasie dowozu dzieci do szkoły. Zatem nie zachodzi tu sytuacja dotycząca zwrotu kosztów przejazdu ucznia i opiekuna środkami komunikacji publicznej, jeżeli dowożenie zapewniają rodzice. W związku z tym do przedstawionego stanu faktycznego nie może być zastosowany art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2000 r. Nr 14,poz. 176 z późn. zm.), na podstawie którego, wolne od podatku dochodowego są świadczenia pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia, pochodzące z budżetu państwa, budżetów samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych szkół i uczelni, przyznane na podstawie odrębnych przepisów o systemie oświaty, o szkolnictwie wyższym, o wyższych szkołach zawodowych oraz o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki. Zauważyć należy, że należności otrzymywane przez nauczycieli z tytułu zawartych umów-zleceń z Urzędem Miasta i Gminy za sprawowanie opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi podczas dowozu ich do szkoły autobusem szkolnym (gimbusem), nie podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Stosownie do postanowień art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zaniechano poboru podatku. W myśl art. 10 ust. 1 pkt 2 źródłami przychodów w podatku dochodowym od osób fizycznych są przychody z działalności wykonywanej osobiście. Zgodnie z art. 13 pkt 8 za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 uważa się: przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane m.in. od jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej.


Odnosząc się do stanowisko Ministerstwa Finansów zawartego w piśmie z dnia 25.05.2005 r.należy stwierdzić, że porusza ono kwestię zwolnienia z opodatkowania pomocy materialnej pochodzącej z budżetu państwa i jednostek samorządu terytorialnego związaną ze zwrotem kosztów przejazdu ucznia niepełnosprawnego do szkoły i jego opiekuna w sytuacji, jeżeli dowożenie do szkoły zapewniają rodzice.
Reasumując: W ocenie tutejszego organu podatkowego wypłacone należności osobom fizycznym (nauczycielom), przez Urząd Miasta i Gminy na podstawie zawartej umowy-zlecenia z nauczycielem z tytułu sprawowania opieki nad uczniami niepełnosprawnymi podczas dowozu ich do szkoły autobusem szkolnym, podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 14a § 2 Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji. Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy , wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Niniejsze postanowienie na mocy art. 143 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zostało wydane z upoważnienia Naczelnika Urzędu Skarbowego.
Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (adres do korespondencji: Izba Skarbowa w Katowicach Ośrodek Zamiejscowy w Bielsku- Białej 43-300 Bielsko- Biała ul. Traugutta 2a), w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia (art. 14a § 4, art. 236 § 2 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn.zm). Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie. Zażalenie podlega opłacie skarbowej.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika