- dotyczy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych otrzymanego dofinansowania z Państwowego (...)

- dotyczy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych otrzymanego dofinansowania z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych do wynagrodzeń osób niepełnosprawnych.

Naczelnik Warmińsko?Mazurskiego Urzędu Skarbowego w Olsztynie odpowiadając na zapytanie Spółki z dnia 8 grudnia 2004 r., dotyczące udzielenia w trybie art. 14a § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.) pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych otrzymanego dofinansowania z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych, uprzejmie wyjaśnia:

Spółka posiada status zakładu pracy chronionej i na podstawie z art. 26a ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776 z późn. zm.) otrzymuje dofinansowanie ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych do wynagrodzeń zatrudnionych osób niepełnosprawnych. Dofinansowanie to Spółka zalicza do pozostałych przychodów operacyjnych w rozumieniu ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn. zm.). Ponadto zgodnie z art. 26a ust. 5 wyżej cytowanej ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych, dofinansowanie w części przekraczającej wypłacone wynagrodzenie przekazuje na zakładowy fundusz rehabilitacji osób niepełnosprawnych, z przeznaczeniem na indywidualny program rehabilitacji pracowników niepełnosprawnych.

Porady prawne

Zdaniem Spółki otrzymane dofinansowanie do wynagrodzeń osób niepełnosprawnych, zaliczone do pozostałych przychodów operacyjnych, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 25 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) jest wolne od podatku. Jednocześnie wynagrodzenia osób niepełnosprawnych sfinansowane z dotacji PFRON nie stanowią dla Spółki kosztów uzyskania przychodów, stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Spółka stoi na stanowisku, iż w związku z zaliczeniem otrzymanej dotacji do pozostałych przychodów operacyjnych i brakiem możliwości zaliczenia wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych do kosztów uzyskania przychodów, powstaje u Spółki przychód do opodatkowania.

Biorąc pod uwagę stan faktyczny przedstawiony w piśmie, Naczelnik Warmińsko?Mazurskiego Urzędu Skarbowego w Olsztynie wyjaśnia, iż miesięczne dofinansowanie ze środków PFRON do wynagrodzeń pracowników stanowi przychód w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Do przychodów zalicza się bowiem w szczególności otrzymane pieniądze i wartości pieniężne.

Art. 1 pkt 13 lit. a ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1957) z dniem 1 stycznia 2004 r. uchylono art. 17 ust. 1 pkt 25 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który stanowił, iż dotacje, subwencje i dopłaty otrzymywane z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przez zakłady pracy chronionej na podstawie przepisów o zatrudnieniu i rehabilitacji osób niepełnosprawnych są wolne od podatku. Jednakże zwolnienie to, na mocy art. 5 ust. 1 ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw, stosuje się do dnia 31 grudnia 2004 r. w zakresie i na zasadach obowiązujących do dnia 31 grudnia 2003 r. W związku z tym, dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych otrzymywane w 2004 r. z PFRON na zasadach określonych w art. 26a ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych wolne jest od podatku dochodowego od osób prawnych.

Jednocześnie zgodnie z art. 5 ust. 1 wyżej cytowanej ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w zakresie zaliczenia wynagrodzeń do kosztów uzyskania przychodów należy stosować odpowiednio przepis art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2003 r. Przepis ten stanowi, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14-14b, 23-25 i 27.

W związku z powyższym, dofinansowanie z PFRON, otrzymane przez zakład pracy chronionej na refundację wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych jest zaliczane do przychodów i jednocześnie jest wolne od podatku dochodowego od osób prawnych, natomiast wydatki sfinansowane z tego źródła nie stanowią dla Spółki kosztów uzyskania przychodów.

Otrzymane z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych dofinansowanie Spółka powinna wykazać w informacji o odliczeniach od dochodu i od podatku oraz o dochodach wolnych i zwolnionych od podatku CIT-2/O w części ?B?, pozycja 9, jako pozostałe dochody wolne od podatku zgodnie z art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Informacja CIT-2/O stanowi załącznik do deklaracji o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych CIT-2.

W 2004 roku wzór deklaracji o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych i informacji stanowiącej załącznik do ww. deklaracji określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2003 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie określenia niektórych wzorów deklaracji, zeznania, informacji oraz oświadczeń podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (Dz. U. Nr 224, poz. 2224).


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika