- dotyczy zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na każdy rodzaj prezentu (...)

- dotyczy zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na każdy rodzaj prezentu wręczonego kontrahentowi.

Naczelnik Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Skarbowego w Olsztynie odpowiadając na zapytanie Spółki z o.o. z dnia 30 grudnia 2004 roku, dotyczące udzielenia w trybie art. 14a § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.) pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na każdy rodzaj prezentu wręczonego kontrahentowi, uprzejmie wyjaśnia:

Porady prawne

W piśmie z dnia 30 grudnia 2004 r. Spółka przedstawia wątpliwość, czy wydatki poniesione na każdy rodzaj prezentu wręczonego kontrahentowi, np. książki, albumy, obrazy, zastawy stołowe, jak również inne prezenty np. alkohol, stanowią koszty uzyskania przychodów. Zdaniem Spółki, wydatki te są kosztami uzyskania przychodów pod warunkiem, że wartość przekazanych prezentów łącznie z innymi kosztami nabywanych towarów i usług na potrzeby reprezentacji i reklamy mieści się w kwocie określonej w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych tj. 0,25% przychodów.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z pózn. zm.) w 2004 roku kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy. Z kolei zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 tej ustawy kosztami uzyskania przychodów są wydatki związane z reprezentacją i reklamą w części nie przekraczającej 0,25% przychodów, chyba że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.

Podatnik ma zatem możliwość zaliczenia dla celów podatkowych do kosztów uzyskania przychodów wydatków, o ile wykaże ich bezpośredni związek z prowadzoną działalnścią gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć bezpośredni wpływ na wielkość osiągniętego przychodu z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej.

W związku z tym, że przepisy ustaw podatkowych nie definiują pojęcia ?reprezentacja i reklama? należy stosować wykładnię językową. Podobne stanowisko zajęło w tej kwestii Ministerstwo Finansów w piśmie z dnia 17 lipca 1995r. Nr PO4/AK-722-702/95. Słownik języka polskiego (PWN, Warszawa 1981 rok) pod pojęciem reprezentacji określa ?okazałość, wytworność w czyimś sposobie życia związaną ze stanowiskiem lub pozycją społeczną? natomiast reklamę definiuje jako ?rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś?.

Wobec powyższego należy uznać, że zakupione prezenty dla kontrahentów mogą być zaliczane jedynie do kosztów reprezentacji. Jednakże nie każdy zakup prezentów, chociażby atrakcyjnych dla kotrahentów, podatnik może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Muszą to być prezenty, które służą kształtowaniu wizerunku firmy oraz wiedzy o jej działaniach i produktach, zachęcają do ich nabywania, albo przedmioty zwyczajowo wręczane jako upominki. Poprzez takie działania Spółka kształtuje opinię o firmie wśród swoich kontrahentów, a także potencjalnych klientów.

W ocenie organu podatkowego takiego charakteru nie mają natomiast rzeczy, o których mowa w piśmie Spółki tj. obrazy, zastawa stołowa, czy alkohol. Podobnie np. nie miałyby takiego charakteru rzeczy osobiste (buty lub odzież, itp), a także przybory kuchenne, zabawki oraz dywany.

Dodatkowo należy zauważyć, że poniesione wydatki na reprezentację, aby mogły być uznane za koszty uzyskania przychodów muszą mieścić się w limicie, o którym mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 wym. ustawy.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika