Czy podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym suma będąca dofinansowaniem do studiów ze środków (...)

Czy podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym suma będąca dofinansowaniem do studiów ze środków Unii Europejskiej?

POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Legnicy stwierdza, że Pani stanowisko, przedstawione we wniosku złożonym w dniu 17.04.2007 r. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej opodatkowania sumy stanowiącej dofinansowanie do studiów ze środków Unii Europejskiej ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE
W dniu 17.04.2007 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Legnicy wpłynął Pani wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Pismem z dnia 08.05.2007 r., doręczonym w dniu 11.05.2007 r., organ podatkowy wezwał Panią do uzupełnienia braków formalnych we wniosku. Braki formalne wniosku zostały uzupełnione w piśmie złożonym w dniu 21.05.2007 r. (data stempla pocztowego 18.05.2007 r.).
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które służy zażalenie.
Według przedstawionego w pismach stanu faktycznego, prowadzi Pani działalność gospodarczą w zakresie aranżacji wnętrz. Pod koniec marca 2007 r. podpisała Pani z Politechniką Łódzką umowę szkoleniową w ramach projektu ?Centrum Kształcenia Podyplomowego w Zakresie Ochrony Zabytków, Architektury i Urbanistyki?, który współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006, Priorytet 2 ? Rozwój społeczeństwa opartego na wiedzy, Działanie 2.3 ? Rozwój kadr nowoczesnej gospodarki, Schemat a) ? Doskonalenie umiejętności i kwalifikacji kadr. Studia podyplomowe skierowane były do małych i średnich przedsiębiorstw. Uczelnia zobowiązała się do prowadzenia studiów podyplomowych zgodnie z umową o dofinansowanie projektu, zawartą z Polską Agencją Rozwoju Regionalnego. Całkowity koszt udziału uczestnika w studiach wynosił 4000 zł, a opłata wnoszona przez uczestnika ? 800 zł. W marcu wpłaciła Pani sumę 800 zł. W związku z powyższym stawia Pani pytanie, czy powinna Pani odprowadzić podatek od sumy, która była dofinansowaniem ze środków Unii Europejskiej. We wniosku zawarła Pani stanowisko, że nie powinna Pani odprowadzać podatku od tej sumy.

Porady prawne

Rozpatrując przedmiotowy wniosek, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Legnicy stwierdza, co następuje.
Wsparcie Wspólnoty dla Polski w latach 2004-2006 było i jest realizowane za pomocą jednofunduszowych sektorowych programów operacyjnych (SPO) oraz wielofunduszowego Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR). Jednym z takich programów jest Sektorowy Program Operacyjny Rozwój Zasobów Ludzkich (SPO RZL), a jego postanowienia są uszczegółowione w Uzupełnieniu Programu.
Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r.

o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 (Dz. U. Nr 116, poz. 1206 ze zm.).
Pomoc, jaką otrzymują beneficjenci, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych (nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy). Pomoc finansowana z funduszy strukturalnych, ze względu na kierunki jej przeznaczenia, można podzielić na środki, z których finansowane są programy:
- inwestycyjne
- o charakterze społecznym i edukacyjnym.
SPO RZL jest finansowany w 75% z Europejskiego Funduszu Społecznego i w 25% z krajowych środków publicznych (tzw. współfinansowanie). Za realizację SPO RZL odpowiedzialny jest Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego, pełniący rolę instytucji zarządzającej. Instytucje wdrażające są określone dla każdego działania w Uzupełnieniu Programu. Dla Działania 2.3 ? Rozwój kadr nowoczesnej gospodarki w ramach Priorytetu 2 ? Rozwój społeczeństwa opartego na wiedzy, rolę instytucji wdrażającej pełni Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (beneficjent końcowy). Szczegółowe przeznaczenie, warunki, tryb udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej w ramach SPO RZL 2004-2006 zostały określone w rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 16 września 2004 r. w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006 (Dz. U. Nr 204, poz. 2115 ze zm.).
Zgodnie z § 3 ust. 2 ww. rozporządzenia pomoc finansowa w formie finansowania kosztów usług w zakresie szkoleń, świadczonych bezpłatnie lub za odpłatnością niższą od ceny rynkowej, zwanego ?zapłatą?, może być udzielona uczestnikom szkoleń, o których mowa w § 6 ust. 5, za pośrednictwem podmiotów działających na rzecz zatrudnienia lub zasobów ludzkich organizujących szkolenia w ramach realizowania projektu opracowanego przez Agencję i zatwierdzonego na podstawie rekomendacji i opinii Komitetu Sterującego, zwanych ?organizatorami szkoleń?.
Z treści § 6 ust. 5 ww. rozporządzenia wynika, że uczestnikami szkoleń, o których mowa w ust. 4, z zastrzeżeniem ust. 3, są osoby, o których mowa w ust. 2, tj. przedsiębiorcy mający siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz pracownicy tych przedsiębiorców, a także inne osoby wymienione w tym przepisie.
W myśl § 5 ust. 1 ww. rozporządzenia wsparcie lub zapłata udzielone projektodawcy lub organizatorowi szkolenia na pokrycie kosztów uczestnictwa w tym szkoleniu przedsiębiorców lub pracowników przez nich delegowanych w części wydatków, o których mowa § 11 ust. 1 pkt 1, stanowi pomoc publiczną dla tych przedsiębiorców i jest udzielana zgodnie z przepisami rozporządzenia 68/2001 z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE do pomocy szkoleniowej (Dz. Urz. WE L 63 z 28.02.2004).

Z powyższego wynika, iż przedsiębiorca uczestniczący w szkoleniu bezpośrednio nie otrzymuje od Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości środków finansowych na pokrycie kosztów szkolenia, lecz w rezultacie nie ponosi pełnej odpłatności za szkolenie i otrzymuje pomoc publiczną.
Według stanu faktycznego przedstawionego we wniosku podpisała Pani ? jako przedsiębiorca ? umowę szkoleniową dotyczącą Pani uczestnictwa w studiach podyplomowych współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach SPO RZL 2004-2006 Priorytet 2 Działanie 2.3 Schemat a). W związku z powyższym, jako beneficjent pomocy otrzymała Pani świadczenie w postaci wartości częściowo odpłatnego szkolenia w ramach programu SPO RZL, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz z budżetu państwa.
Pomoc otrzymywaną w ramach Priorytetu 2 można podzielić na dwie podstawowe grupy: świadczenia o charakterze pieniężnym, takie jak stypendia pieniężne, oraz świadczenia niepieniężne, w tym szkolenia, doradztwo, stypendia rzeczowe, staże itp.


Stosownie do postanowień art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zmianami) wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.
Świadczenia o charakterze niepieniężnym otrzymane w ramach Programów przez osoby fizyczne, w tym w postaci szkoleń, korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu ustawy. Stąd wartość otrzymanego świadczenia ? w wysokości różnicy pomiędzy całkowitym kosztem udziału uczestnika w studiach a kwotą faktycznie zapłaconą ? jest wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie cyt. art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy.
W związku z powyższym, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Legnicy uznał za prawidłowe Pani stanowisko w sprawie braku obowiązku odprowadzenia podatku od otrzymanej pomocy.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.
Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu Ośrodek Zamiejscowy w Legnicy w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika