Czym należy kierować się przy sprzedaży działek komunalnych ? ustalając czy podlegają lub nie (...)

Czym należy kierować się przy sprzedaży działek komunalnych ? ustalając czy podlegają lub nie ? zwolnieniu z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy nie ma planu zagospodarowania przestrzennego a zapis w ewidencji gruntów różni się od przeznaczenia tego terenu w Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta i Gminy?

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. ? Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 41 ust. 1, art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) ? po rozpatrzeniu wniosku Gminy z dnia 20.11.2006r. w sprawie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w kwestii: ?czym należy kierować się przy sprzedaży działek komunalnych ? ustalając czy podlegają lub nie ? zwolnieniu z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy nie ma planu zagospodarowania przestrzennego a zapis w ewidencji gruntów różni się od przeznaczenia tego terenu w Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta i Gminy Sędziszów Młp.? - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ropczycach uznaje stanowisko Strony przedstawione w przedmiotowym wniosku w zakresie stosowania przepisów ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) za prawidłowe.

Porady prawne

W dniu 23.11.2006 r. wpłynął do tut. organu podatkowego wniosek Gminy w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej. Z pisma wynika, że Gmina ma przygotowane do sprzedaży działki położone w S. numer: 696/6 o pow. 1,48ar, 696/26 o pow. 1,47ar, 696/27 o pow. 2,28ar, 697/59 o pow. 0,49ar. W ewidencji gruntów prowadzonej przez Starostwo Powiatowe działki te są użytkami rolnymi, w przeważającej części nieużytkami, w części łąkami kl. IV. W nieobowiązującym już planie szczegółowym budownictwa mieszkaniowego-jednorodzinnego, działki te były przeznaczone na zieleń izolacyjną oraz teren wód otwartych ze względu na wysoki poziom wód gruntowych i słabą bonitację gleby. Z kolei zgodnie ze Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta i Gminy działki te są położone w obszarze ?MN- mieszkaniowe z zabudową niską i usługami?. Ponadto Gmina wskazuje, że na przedmiotowych działkach z uwagi na ich ukształtowanie ? około 150 cm poniżej sąsiedniego terenu, jakość gruntu (staw, bagna) oraz przebiegającą infrastrukturę, nie będzie można uzyskać pozwolenia na budowę jakiegokolwiek budynku, tym bardziej że wzdłuż północnej strony tych działek planowana jest droga dla której linia zabudowy wynosić będzie nie mniej niż 15 m.

W związku z tym Gmina wnosi zapytanie, czy w takim stanie faktycznym i prawnym działki te powinny być zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług. Zdaniem podatnika, działki te powinny być zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług - ponieważ są niezabudowane, nie są terenami budowlanymi i nie mogą być również przeznaczone pod zabudowę.

W art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednocześnie zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy - zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Celem określenia, czy dany grunt jest terenem budowlanym lub przeznaczonym pod zabudowę niezbędne jest odwołanie się do innych przepisów. Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 27.

03.2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 ze zm.) ? ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Natomiast zgodnie z ust. 2 tegoż artykułu ? w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Dokonując analizy zebranego materiału ustalono, że gmina nie posiada ważnego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, z zapisów w ewidencji gruntów wynika, że działki są użytkami rolnymi, w przeważającej części nieużytkami, w części łąkami kl. IV. Ponadto Gmina oświadczyła, że ze względu na ukształtowanie działek ? nie będzie można uzyskać pozwolenia na budowę jakiegokolwiek budynku na tych działkach. Jedynie ze ?studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy? wynika, że działki położone są w obszarze ?mieszkaniowe z zabudową niską i usługami?.

Z uwagi na fakt, że w opisanym stanie faktycznym nie istnieje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, nie ma aktualnej decyzji o warunkach zabudowy, a obecny charakter działek wskazuje na brak możliwości ich zabudowy, w określeniu przeznaczenia terenu należy kierować się innymi, dostępnymi kryteriami, w tym zapisami w ewidencji gruntów, jak również obecnym charakterem i przeznaczeniem gruntów.

Zatem dostawa przez Gminę działek, w stosunku do których Gmina ustali brak przeznaczenia terenu jako budowlany czy tez przeznaczony pod zabudowę ? będzie mogła korzystać ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie powołanego art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika