- czy informacje zawarte w załączonym do pisma folderze stanowią reklamę produktów, czy wyłącznie (...)

- czy informacje zawarte w załączonym do pisma folderze stanowią reklamę produktów, czy wyłącznie informację handlową ?

Naczelnik Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Skarbowego w Olsztynie w odpowiedzi na pismo z dnia 22.12.2003 r. w sprawie udzielenia pisemnej informacji w trybie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.) w zakresie określenia, czy informacje zawarte w załączonym do pisma folderze ?Ogólnopolski Informator Handlowy Ż. T. ? Twój Partner w handlu? stanowią reklamę produktów, czy wyłącznie informację handlową - wyjaśnia co następuje :

Jak wynika z art. 2 ust. 3 pkt. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m. in. świadczenie usług oraz przekazanie lub zużycie towarów na potrzeby reprezentacji albo reklamy. Stąd z punktu widzenia cytowanego przepisu istotnym jest odróżnienie działań podatnika, które mają jedynie charakter informacji handlowej, od tych których charakter jest reklamowy. Informacja handlowa od reklamy różni się tym, iż nie zawiera elementów wartościujących przedmiot sprzedaży, zachęcających do jego nabycia. Reklama natomiast ma na celu nakłonienie potencjalnego nabywcy do zakupu produktu.

Na gruncie materialnego prawa podatkowego, które jest podstawową normą regulującą postępowanie podmiotów gospodarczych wobec budżetu państwa ? nie zdefiniowano terminu reklama. Również przepisy art. 66 § 1 i art. 77 K.c. nie definiują pojęć : reklama, informacja. Dlatego przy interpretacji tych zagadnień pomocne są orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 26.09.2000 r. (sygn. akt III SA 1994/99) orzekł, że ? reklamą jest wszystko, co zawiera dodatkowe informacje o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwości nabycia?.
W wyroku z dnia 10.06.1999 r.( sygn. akt I SA/PO 1947/98 ) Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, że ? reklamę stanowią zawsze informacje o konkretnych towarach, o ich zaletach, wartościach i możliwościach nabycia, przekazywane bliżej nieokreślonemu kontrahentowi, mające na celu zachęcenie do kupna potencjalnego klienta?.

Załączony przez Spółkę do pisma z dnia 22.12.2003 r. folder ?Ogólnopolski Informator Handlowy Ż. T. ? Twój partner w handlu? zawiera informacje o charakterze reklamowym, i tak :

  • przy fotografii soków Dr.Witt umieszczono informację o dodatkowym promocyjnym rabacie w wysokości 5%, w celu nakłonienia potencjalnego nabywcy do sięgnięcia po zdrowie,
  • przytaczając m.in. preferencje konsumentów przy wyborze piwa na podstawie wyników badań, sugeruje się tym folderem wybór tej właśnie marki piwa,
  • prezentując z kolei wody mineralne Perrier oraz Vittel potencjalny nabywca informowany jest o promocyjnej cenie tych wyrobów, a nadto konsumenta namawia się do spożywania tych produktów z tego powodu, że:
  • ?Perrier to najbardziej znana francuska woda mineralna na świecie. Jest naturalnie gazowana i doskonale sprawdza się jako aperitif, dzięki czemu zaspokaja każde pragnienie w wyjątkowo przyjemny i pełen fantazji sposób?,
  • ?Vittel to woda dla aktywnych kobiet i mężczyzn, którzy dbają o swoje zdrowie i dobre samopoczucie. Vittel to symbol francuskiej kultury i tradycji tarmalnych. Jako woda niegazowana doskonale towarzyszy każdemu posiłkowi?.

Zacytowane z przedmiotowego folderu informacje o przedstawionych produktach wyczerpują znamiona działań reklamowych, których celem jest zachęcenie nabywcy do kupna produktu. Zatem wydanie takiego folderu kontrahentom podlega opodatkowaniu, zgodnie z art. 2 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 8.01.1993 r. o podatku od towarów i usług.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika