- w sprawie opodatkowania od 01 maja 2004 roku dostawy samochodów przeznaczonych do prób i prezentacji (...)

- w sprawie opodatkowania od 01 maja 2004 roku dostawy samochodów przeznaczonych do prób i prezentacji oraz samochodów zastępczych dla klientów serwisu.

Na podstawie art. 14a § 1 i § 3 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 1997 r. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.) w odpowiedzi na zapytanie z dnia 13.05.2004 r. (data wpływu do tut. Urzędu 17.05.2004 r.), o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie opodatkowania od 01 maja 2004 roku dostawy samochodów przeznaczonych do prób i prezentacji oraz samochodów zastępczych dla klientów serwisu, Naczelnik Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Skarbowego uprzejmie wyjaśnia:

Z przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego wynika, że Spółka prowadzi działalność w zakresie odprzedaży samochodów i jako dealer samochodów marki FIAT jest zobowiązana do posiadania różnych modeli samochodów FIAT, przeznaczonych do prób i prezentacji oraz samochodów zastępczych dla klientów serwisu. Samochody używane przez Spółkę do celów demonstracyjnych, są przyjmowane jako składnik majątku obrotowego na konto 33 ?Towary?.

Porady prawne

Spółka wskazuje że, przy nabyciu powyższych samochodów osobowych odlicza podatek VAT w całości lub w części (5 000 zł), a następnie przy dostawie tych samochodów korzysta ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie § 8 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970).

Zgodnie z art. 86 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych (...) - kwotę podatku naliczonego stanowi 50 proc. kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca ? nie więcej jednak niż 5 000 zł.

Ustawodawca jednak w ust. 4 art. 86 ww. ustawy określił, że przepis ust. 3 nie dotyczy m. in. przypadków, gdy odprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie na podstawie umowy leasingu tych samochodów (pojazdów) stanowi przedmiot działalności podatnika; (...).

Biorąc powyższe pod uwagę oraz fakt, że przedmiotem działalności Spółki jest odprzedaż samochodów, to Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy jego nabyciu w pełnej wysokości. Ograniczenie odliczenia podatku z tego tytułu nie ma tu zastosowania.

Dalej Spółka stwierdza, że w przypadku odprzedaży samochodów, które nie będą stanowiły ?nowych środków transportu? będzie można zastosować zwolnienie od podatku od towarów i usług na podstawie § 8 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970). Na mocy tego przepisu zwolniono od podatku dostawę samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych przez podatników, którym przy ich nabyciu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 3 i 5 ustawy, jeżeli te samochody i pojazdy są towarami używanymi w rozumieniu art. 43 ust. 2 pkt 2 ustawy.

Naczelnik Warmińsko ? Mazurskiego Urzędu Skarbowego w Olsztynie zwraca uwagę na zapis powołanego przepisu, który wyraźnie stanowi, że zwolnienie dotyczy wyłącznie dostawy takich samochodów przy zakupie których przysługiwało ograniczone prawo do odliczenia podatku naliczonego (tj. określone w art. 86 ust. 3 i 5 ustawy).

Oznacza to, że zawsze w przypadku dostawy samochodów, które w tym przypadku zostały przeznaczone przez Spółkę na cele demonstracyjne oraz samochodów zastępczych dla klientów serwisu, przy nabyciu których zapłacony podatek podlegał w całości odliczeniu, powstaje obowiązek podatkowy i tym samym obowiązek zapłaty podatku należnego w wysokości 22%.

Dlatego też niesłusznie Spółka twierdzi, że przy dostawie ww. towarów, obowiązek zapłaty podatku należnego zależy od ustalenia, czy samochód jest nowym środkiem transportu, czy też towarem używanym.

Powyższa informacja jest bardzo istotna, zarówno dla nabywcy jak i dostawcy, ale z innych powodów. Na gruncie ustawy VAT zasadą jest, że nabywający nowy środek transportu pochodzący z innego państwa członkowskiego zawsze zapłaci VAT w państwie, do którego przywieziono ten pojazd, jednak ta kwestia nie jest przedmiotem zapytania Spółki.

W dalszej części zapytania Spółka rozważa co należy rozumieć pod pojęciem ?nowych środków transportu?. Zgodnie z definicją zamieszczoną w art. 2 pkt 10 ustawy o VAT pod pojęciem ?nowych środków transportu? - rozumie się przeznaczone do transportu osób lub towarów, m. in. pojazdy lądowe (...) jeżeli przejechały nie więcej niż 6 000 kilometrów lub od momentu dopuszczenia ich do użytku upłynęło nie więcej niż 6 miesięcy (...).

Oznacza to, że jeżeli któryś z ww. warunków dotyczy danego pojazdu to mamy do czynienia z ?nowym środkiem transportu?, czyli będzie nim zarówno samochód demonstracyjny i samochód zastępczy, który sprzedawany jest przed upływem 6 miesięcy od momentu dopuszczenia go do użytku, który przejechał więcej niż 6 000 kilometrów, także będzie nim samochód który przejechał nie więcej niż 6 000 kilometrów, a od momentu dopuszczenia go do użytku upłynęło więcej niż 6 miesięcy. Zatem stanowisko Spółki w sprawie przedstawionego zagadnienia jest błędne.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika