- dotyczy wysokości opłat związanych z prowadzeniem stacji kontroli pojazdów oraz prowadzeniem badań (...)

- dotyczy wysokości opłat związanych z prowadzeniem stacji kontroli pojazdów oraz prowadzeniem badań technicznych pojazdów.

Naczelnik Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Skarbowego w Olsztynie na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm), po rozpatrzeniu wniosku Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie dopuszczalności stosowania opłat niższych od tych, które wynikają z tabeli opłat stanowiącej załącznik do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 29 września 2004 r. w sprawie wysokości opłat związanych z prowadzeniem stacji kontroli pojazdów oraz przeprowadzaniem badań technicznych pojazdów (Dz. U. Nr 223, poz. 2261 z późn. zm.)

postanawia uznać stanowisko Spółki za nieprawidłowe.

Ze złożonego przez Spółkę wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego wynika, że Spółka w ramach swojej działalności przeprowadza badania techniczne pojazdów i pobiera opłaty w wysokości określonej w tabeli opłat za badania techniczne, stanowiącej załącznik do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 29 września 2004 r. w sprawie wysokości opłat związanych z prowadzeniem stacji kontroli pojazdów oraz przeprowadzaniem badań technicznych pojazdów.

Podatnik pisze, że zgodnie z opinią jaką uzyskał z Instytutu Transportu Samochodowego oraz Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów wysokości opłat za badania techniczne pojazdów określone w ww. rozporządzeniu są cenami urzędowymi i nie podlegają dobrowolnym zmianom. Zdaniem Podatnika ceny stosowane w wielu Stacjach Kontroli Pojazdów, zwłaszcza dotyczące badań technicznych taksówek osobowych, są niejednokrotnie zaniżane. Spółka podaje koszt okresowego badania technicznego taksówki w wysokości łącznej 142 zł, na które składają się:

  • okresowe badanie techniczne samochodu osobowego - kwota 98 zł brutto,
  • za warunki dodatkowe taksówki osobowej - kwota 42 zł brutto,
  • opłata ewidencyjna -kwota 2 zł brutto,
  • za wykonanie dodatkowego badania specjalistycznego (zasilanie samochodu gazem) - kwota 63 zł brutto.

Kwoty te zgodne są z tabelą opłat za badania techniczne pojazdów omawianego rozporządzenia.

Podatnik stwierdza, że niektóre stacje kontroli pojazdów nie stosują pełnej gamy opłat, niezależnie od tego czy jest to badanie techniczne taksówki osobowej czy też innego pojazdu, pobierają opłatę jak za okresowe badanie techniczne samochodu osobowego w wysokości 98 zł oraz 2 zł opłaty ewidencyjnej.

Spółka ma wątpliwości, czy dopuszczalne jest stosowanie niższych cen za przeprowadzone badania techniczne pojazdów od tych, które określa cytowane rozporządzenie?

Podatnik stoi na stanowisku, że za wykonane usługi badania technicznego pojazdów należy stosować opłaty w wysokości wynikających z ww. rozporządzenia. Stosowanie jakichkolwiek obniżek cen nie jest możliwe.

Podatnik informuje, że świadczy usługi na rzecz wszystkich użytkowników pojazdów i stosuje wyłącznie ceny w wysokości określonej w tabeli opłat za te badania wynikające z ww. rozporządzenia.

Naczelnik Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Skarbowego w Olsztynie uprzejmie wyjaśnia co następuje.

Problematyka stosowania cen uregulowana została w ustawie z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz. U. Nr 97, poz. 1050 z późn. zm.), która w art. 3 ust. 1 pkt 1 definiuje cenę jako wartość wyrażoną w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę. W cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru (usługi) podlega obciążeniu podatkiem od towarów i usług oraz podatkiem akcyzowym. Natomiast pkt 7 ww. artykułu stanowi iż cena urzędowa i marża handlowa urzędowa to cena i marża handlowa ustalona w rozporządzeniu wydanym przez właściwy organ administracji rządowej lub w uchwale wydanej przez organ stanowiący właściwej jednostki samorządu terytorialnego. Generalnie zasadą jest, iż strony zawierające umowę mogą w sposób swobodny kształtować ceny towarów i usług. Jednak ustawa w art. 4 ust. 1 określa, że w razie szczególnych zagrożeń dla właściwego funkcjonowania gospodarki państwa ustala się ceny urzędowe i marże handlowe urzędowe. Na podstawie art. 4 ust. 3 minister właściwy do spraw finansów publicznych ustala, w drodze rozporządzenia, ceny urzędowe i marże handlowe urzędowe na towary i usługi, określone w wykazie, o którym mowa w ust. 1 tego artykułu, mając na względzie równoważenie interesów konsumentów i przedsiębiorców zajmujących się wytwarzaniem i obrotem tymi towarami lub świadczeniem tych usług.

Ustawa o cenach w art. 9 stanowi, że ceny urzędowe i marże handlowe mają charakter cen i marż handlowych maksymalnych, chyba że organ administracji publicznej, w przepisach wydanych na podstawie ustawy, ustali inaczej. W myśl § 3 pkt 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 29 września 2004 r. w sprawie wysokości opłat związanych z prowadzeniem stacji kontroli pojazdów oraz przeprowadzeniem badań technicznych pojazdów (Dz. U. Nr 223, poz. 2261 z późn. zm.) za przeprowadzone badanie techniczne pojazdów wysokość opłat określa tabela opłat za badania techniczne pojazdów stanowiąca załącznik do wskazanego rozporządzenia. Podane w tym rozporządzeniu opłaty za wyszczególnione usługi, zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach zawierają podatek od towarów i usług.

Cena maksymalna to cena urzędowa, powyżej której nie mogą być zawierane transakcje na dane dobro. Ustawodawca w omawianym rozporządzeniu określił dla tego rodzaju usług ceny urzędowe będące cenami maksymalnymi, a więc w art. 9 ustawy z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach podał górną granicę jej pobierania za konkretną usługę, natomiast nie ustanowił minimalnej granicy ceny urzędowej. Zatem stosowanie cen niższych niż ceny urzędowe nie pozbawia ich dalej statusu cen urzędowych, zgodnie z art. 9 ww. ustawy i w żaden sposób nie narusza tych przepisów.

Zatem w ocenie organu podatkowego stosowanie cen niższych od podanych w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 29 września 2004 r. nie narusza powołanych przepisów.

Wobec powyższego tutejszy organ podatkowy stwierdza, iż stanowisko Spółki w sprawie dopuszczalności stosowania za przeprowadzenie badań technicznych pojazdów opłat niższych od tych, które wynikają z tabeli opłat stanowiącej załącznik do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 29 września 2004 r. jest nieprawidłowe.

Wobec powyższego organ podatkowy postanowił jak w sentencji.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stosownie do art. 14b § 1 interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla Wnioskodawcy - do czasu zmiany lub uchylenia zgodnie z art. 14b § 2 ustawy ? Ordynacja podatkowa.

Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.

Na niniejsze postanowienie przysługuje prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie za pośrednictwem Naczelnika Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Skarbowego w Olsztynie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia na podstawie art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacja podatkowa.

Zażalenie powinno spełniać wymogi określone w art. 222 Ordynacja podatkowa.

W przypadku wniesienia zażalenia należy uiścić opłatę skarbową zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt. 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (Dz. U z 2004 r. Nr 253, poz. 2532 z późn. zm.).


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika