Czy nabycie działek rolnych o pow. 521m2 i 562m2 będzie zwolnione od podatku od czynności cywilnoprawnych (...)

Czy nabycie działek rolnych o pow. 521m2 i 562m2 będzie zwolnione od podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 9 pkt 2 lit.'a' ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych?

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz. U. z 2005 r., nr 8, poz. 60 ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie, po rozpatrzeniu wniosku z dnia 19 września 2006 r. (data wpływu do tut. organu podatkowego - 20 września 2006 r.), uzupełnionego w dniu 11 października 2006 r., o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie zwolnienia od podatku od czynności cywilnoprawnych na mocy art. 9 pkt 2 lit. 'a' ustawy z dnia 09 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (jt. Dz. U. z 2005 r., nr 41, poz. 399 ze zm.) - uznaje stanowisko Wnioskodawców za nieprawidłowe.

W piśmie z dnia 19 września 2006 r., uzupełnionym w dniu 11 października 2006 r., wnieśli Państwo o udzielenie pisemnej interpretacji w zakresie przysługującego zwolnienia od podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 9 pkt 2 lit. 'a' ustawy z dnia 09 września 2000 r. (j.t. Dz. U. z 2005 r., nr 41, poz. 399 ze zm.).

Porady prawne

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że osoby mieszkające w Olsztynie są w posiadaniu stanowiących współwłasność po 1/2 części gruntów rolnych o powierzchni 6,47 ha położonych w gminie Olsztynek. Jedna z tych osób jest dodatkowo właścicielem gruntów rolnych o powierzchni 1,98 ha położonych w gminie B. Obecnie ww. mają zamiar dokupić dwie odrębne działki o pow. 521 m2 i 562 m2 położone w G., gm. J. Z pisma wynika, że nabywane działki objęte są podatkiem rolnym.

Państwa zdaniem, nabycie działek w G., stosownie do art. 9 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, będzie zwolnione od podatku, ponieważ nabywane działki, według oświadczenia nabywców, wejdą w skład posiadanych gospodarstw położonych w gminach O. i B..

Biorąc pod uwagę przedstawiony wyżej stan faktyczny i obowiązujący w tym zakresie stan prawny, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie stwierdza co następuje:

Generalną zasadą wynikającą z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit.'a' ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (j.t. Dz. U. z 2005 r. nr 41, poz. 399 ze zm) jest, że umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych podlegają podatkowi od czynności cywilnoprawnych.

Wyjątek od tej zasady stanowi m.in. zwolnienie przewidziane w art. 9 pkt 2 lit. 'a' powołanej wyżej ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Z dyspozycji tego przepisu wynika, że zwalnia się od podatku przeniesienie własności nieruchomości lub ich części, wraz z częściami składowymi, z wyjątkiem budynków mieszkalnych lub ich części znajdujących się na obszarze miast, w drodze umów sprzedaży, pod warunkiem, że w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności, nabyte grunty stanowią gospodarstwo rolne albo utworzą gospodarstwo rolne lub wejdą w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy.

Zgodnie z art. 1 i art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (j.t. Dz. U. z 2006 r., nr 136, poz. 969 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza. Za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

W świetle wyżej wymienionych uregulowań prawnych i opisanego we wniosku stanu faktycznego, organ podatkowy nie podziela stanowiska Państwa w kwestii zwolnienia sprzedaży działek w G. od podatku od czynności cywilnoprawnych przewidzianego w art. 9 pkt 2 lit.'a' ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, mimo iż nabywcy są, jak Państwo zaznaczyli, posiadaczami gospodarstw rolnych w rozumieniu art. 2 pkt 1 powołanej wyżej ustawy o podatku rolnym. Posiadanie gospodarstwa rolnego i złożenie oświadczenia, że nabyte działki wejdą w jego skład, nie są bowiem wystarczającymi argumentami do zastosowania powyższego zwolnienia. Muszą być jeszcze spełnione warunki wymienione w art. 9 pkt 2 lit. 'a' ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, a mianowicie, nabyte grunty w chwili dokonania czynności stanowią gospodarstwo rolne albo utworzą gospodarstwo rolne lub wejdą w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy. Z przedstawionych okoliczności faktycznych wynika, że obszar nabywanych działek nie przekracza 1 ha ani 1 ha przeliczeniowego, nie stanowi więc i nie utworzy gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów o podatku rolnym. Nabywane działki nie wejdą również w skład gospodarstw nabywców, ponieważ gospodarstwa te położone są w znacznej od nich odległości.

Reasumując powyższe, organ podatkowy uznał stanowisko Państwa za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja stosownie do art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa nie jest wiążąca dla podatnika (...). Jest natomiast, w myśl art. 14b § 2 tej ustawy, wiążąca dla organów podatkowych i organu kontroli skarbowej, właściwych dla wnioskodawcy, do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji.

Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.

Na postanowienie przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Olsztynie w terminie 7 dni od daty jego doręczenia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).

Zażalenie, zgodnie z zapisem art. 222 wyżej cytowanej ustawy - Ordynacja podatkowa, winno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Strona wnosząca zażalenie, stosownie do treści art. 169 § 2 Ordynacji podatkowej winna uiścić z góry opłatę skarbową, w kwocie 5 zł na zażalenie oraz 0,50 zł od każdego załącznika (ustawa z dnia 09 września 2000 r. o opłacie skarbowej - jednolity tekst Dz. U. z 2004 r., nr 253, poz. 2532 ze zm.).


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika