Gimnazjum, będące samorządową jednostką organizacyjną zostało zlikwidowane 31 sierpnia 2003 r. (...)

Gimnazjum, będące samorządową jednostką organizacyjną zostało zlikwidowane 31 sierpnia 2003 r. Zobowiązania i należności Gimnazjum zostały przekazane w 2004 r. do Gminy. Gimnazjum w 2003 r. części swoim pracownikom nie dokonało wypłaty dodatkowego wynagrodzenia rocznego tzw. '13', jednakże zaliczki od tego wynagrodzenia zostały naliczone i odprowadzone na rachunek tut. organu podatkowego. Wynagrodzenia te oraz zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych zostały wykazane w informacjach PIT - 11 za 2003 r., które stały się podstawą do złożenia rocznych zeznań podatkowych za ten rok. Wypłaty w/w '13' dokonał Urząd Miasta w 2004 r., nie dokonując odprowadzenia na rachunek organu podatkowego zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.
Pytanie: Jak prawidłowo należy skorygować opisaną wyżej sytuację i czy należy ją skorygować, skoro nadpłacone zaliczki podatku 'należą' do nieistniejącego już płatnika?

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie na podstawie art. 14a § 1 i 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. nr 137, poz. 926 ze zm.) w odpowiedzi na pismo znak: B.0717-19/04 z dnia 31.05.2004 r. uprzejmie wyjaśnia.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika.

Gimnazjum nr 3 w O., będące samorządową jednostką organizacyjną zostało zlikwidowane 31 sierpnia 2003 r. Zobowiązania i należności Gimnazjum zostały przekazane w 2004 r. do Gminy.

Gimnazjum w 2003 r. części swoim pracownikom nie dokonało wypłaty dodatkowego wynagrodzenia rocznego tzw. '13', jednakże zaliczki od tego wynagrodzenia zostały naliczone i odprowadzone na rachunek tut. organu podatkowego. Wynagrodzenia te oraz zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych zostały wykazane w informacjach PIT - 11 za 2003 r., które stały się podstawą do złożenia rocznych zeznań podatkowych za ten rok.

Porady prawne

Wypłaty ww. '13' dokonał Urząd Miasta w 2004 r., nie dokonując odprowadzenia na rachunek tutejszego organu podatkowego zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Pytanie: Jak prawidłowo należy skorygować opisaną wyżej sytuację i czy należy ją skorygować, skoro nadpłacone zaliczki podatku 'należą' do nieistniejącego już płatnik ?

Stosownie do postanowień art. 31 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu do 31.12.2003 r. (Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 ze zm.) osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, zwane dalej 'zakładami pracy', są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy (...). Zaliczki nalicza i pobiera zakład pracy stosownie do postanowień art. 32 ww. ustawy, zaś stosownie do postanowień art. 38 tej ustawy zakład pracy jako płatnik podatku, przekazuje, z zastrzeżeniem ust. 2, kwoty pobranych zaliczek na podatek, w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, właściwego według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, przesyłając równocześnie deklarację według ustalonego wzoru (PIT - 4), która zawiera łączną sumę wypłat dokonanych w danym miesiącu z tytułów określonych w art. 31 (...), kwotę potrąconego podatku dochodowego oraz kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne pobranej zgodnie z przepisami o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym i kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne odliczonej, z zastrzeżeniem art. 27 b ust. 1 pkt 2 i ust. 2, a także kwotę podatku wpłaconego na rachunek urzędu skarbowego; jeśli pomiędzy kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji.

Zakład pracy po zakończeniu roku podatkowego w myśl art. 37 ust. 1 i art. 39 ust. 1 dokonuje rocznego obliczenia podatku, na zasadach określonych w art. 27 od dochodu uzyskanego przez podatnika za cały rok, na zasadach określonych w tym przepisie (PIT - 40), bądź sporządza i przekazuje podatnikowi i urzędowi skarbowemu właściwemu ze względu na miejsce zamieszkania podatnika imienne informacje o wysokości dochodu oraz potrąconych przez płatnika w roku podatkowym składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe i chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, składki na ubezpieczenie zdrowotne pobranej w roku podatkowym przez płatnika i składki na ubezpieczenie zdrowotne odliczonej, z zastrzeżeniem art. 27b ust. 1 pkt 2 i ust. 2, a także należnego i pobranego podatku, sporządzone według ustalonego wzoru (PIT - 11).

Natomiast w przypadku gdy obowiązek poboru przez płatników, o których mowa w art. 31, zaliczek na podatek ustał w ciągu roku, płatnicy ci zgodnie z art. 39 ust. 2 ww. ustawy są zobowiązani sporządzić imienne informację o wysokości dochodu (PIT - 11) i przekazać je podatnikom oraz urzędowi skarbowemu właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika lub urzędowi skarbowemu właściwemu w sprawach opodatkowania osób zagranicznych, w terminie do dnia 15 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrana została ostatnia zaliczka.

Z przedstawionego powyżej stanu faktycznego oraz przywołanych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż postępowanie Gimnazjum Nr 3 jako zakładu pracy odpowiedzialnego za dokonywane rozliczenia zarówno z podatnikiem jak i tut. organem podatkowym było niewłaściwe.
Niezbednym jest więc skorygowanie zaistniałej sytuacji poprzez złożenie korekty deklaracji PIT - 4 oraz informacji PIT - 11.

Płatnik, zgodnie z art. 81 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, może skorygować deklarację składając korektę deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie wyjaśnia, iż skoro Urząd Miasta Olsztyn przejął tak należności, jak i zobowiązania Gimnazjum Nr 3, jest też właściwy do złożenia stosownych korekt ww. deklaracji i informacji. Skorygowane informacje powinny posłużyć indywidualnym podatnikom do złożenia skorygowanych zeznań podatkowych, w których ujęte zostaną faktycznie osiągnięte dochody i należnie pobrane (odprowadzone) zaliczki podatku.

Urząd Miasta w Olsztynie w związku z wypłaceniem w 2004 r. byłym pracownikom Gimnazjum Nr 3 zaległego dodatkowego wynagrodzenia zobowiązany jest natomiast naliczyć, pobrać i odprowadzić na rachunek organu podatkowego zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, zgodnie z art. 38 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2004 r., przesyłając równocześnie stosowną korektę deklaracji PIT - 4.

Ponadto do dnia 15 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrana została zaliczka, zgodnie z art. 39 ust. 2 ww. ustawy, powinien sporządzić imienną informację PIT - 11 i przekazać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika.
Informacje PIT - 11 powinny zostać uwzględnione w zeznaniach podatkowych za 2004 r.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika