Czy wynagrodzenia własnych pracowników Agencji realizujących bezpośrednio cel Projektu, finansowanego (...)

Czy wynagrodzenia własnych pracowników Agencji realizujących bezpośrednio cel Projektu, finansowanego ze środków pochodzących z bezzwrotnej pomocy zagranicznej są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art.21 ust.1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Pismem z dnia 08.08.2005 r. ( data wpływu: 10.08.2005 r.) uzupełnionym w dniu 19.10.2005 r. Agencja Rozwoju Regionalnego X w XXX zwróciła się z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego, przedstawiając stan faktyczny obejmujący zagadnienia związane z realizacją trzech różnych Projektów współfinansowanych ze środków pomocowych.

Zgodnie z art.14 a § 1 cyt. w sentencji postanowienia ustawy Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek płatnika ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowego lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Porady prawne

Mając powyższe na uwadze każde z zagadnień objętych niniejszym wnioskiem należało potraktować jako indywidualną sprawę będącą przedmiotem zapytania.

Ze złożonego wniosku i załączonej Umowy z dnia 12.01.2005 r. wynika następujący stan faktyczny:

Agencja Rozwoju Regionalnego X w XXX rozpoczęła realizację Projektu pod nazwą 'Od Możliwości do Działań' ( Umowa nr ...), w części finansowanego ze środków Wspólnoty Europejskiej w ramach Narodowego Programu Phare 2003, Fundusz Małych Projektów, Polska Granica Wschodnia, PL2003/005.710.06.02. Na realizację powyższego Projektu, w związku z zawarciem w dniu 12.01.2005 r. Umowy Grantowej dla Zdecentralizowanego Programu: Zewnętrzna Pomoc Wspólnot Europejskich, Agencja otrzyma ze Stowarzyszenia Euroregion Y z siedzibą w XXX, tworzącego polską część Euroregionu Niemen - 31.968,75 Euro, równoważne 75% szacowanych kwalifikujących się kosztów (grant), przy czym ostateczna kwota zostanie ustalona zgodnie z art.17 Załącznika II Umowy. Pozostałe 25% Projektu stanowić będą środki własne Agencji - tzw. udział własny w realizacji projektów. Zgodnie z zawartą umową Agencja miała otrzymać w formie zaliczki 60% części planowanego budżetu na okres 12 miesięcy wdrożenia finansowanego przy pośrednictwie Euroregionu, tj. 19.181,25 Euro ( 60% z kwoty równoważnej 75% szacowanych kwalifikujących się kosztów ), w związku z czym Agencja realizując Projekt zmuszona będzie zaangażować środki własne na cele Projektu nie tylko związane z własnym wkładem (25%) ale również kosztami Projektu, które zostaną opłacone ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej dopiero po zakończeniu realizacji Projektu. Projekt 'Od Możliwości do Działań' zakłada wykonanie badań ankietowych firm sektora Małych i Średnich Przedsiębiorstw z terenu XXX i Czernichowska (Obwód Kaliningradzki), przygotowanie bazy teleadresowej, przeprowadzenie spotkań roboczych grup ekspertów, przeprowadzenie szkoleń, druk plakatów i ulotek. W wydatkach objętych Budżetem Projektu przewidziano wydatki związane z wynagrodzeniami osób fizycznych uczestniczących w jego realizacji, w tym - według pkt 1.1 Budżetu - wynagrodzenia krajowe, obejmujące wynagrodzenia: koordynatora Projektu, asystentów Projektu, wykładowców (2 osoby), księgowego Projektu i personelu pomocniczego.

Agencja wyjaśnia, iż do obsługi w/w Projektu zaangażowani zostali między innymi jej stali pracownicy zatrudnieni na umowy o pracę. Powierzone zadania wykonywane są przez nich w ramach rozszerzenia dotychczasowych zakresów obowiązków (wpis nowych obowiązków do zakresów czynności), zaś wynagrodzenia wypłacane są wyłącznie ze środków własnych Agencji. Wnioskodawca nadmienia, iż w związku z oddelegowaniem tych pracowników do zadań związanych z realizacją Projektu nie otrzymują oni dodatkowych wynagrodzeń z tego tytułu.

Postawione odnośnie tego zagadnienia pytanie brzmi: Czy wynagrodzenia własnych pracowników Agencji realizujących bezpośrednio cel Projektu, finansowanego ze środków pochodzących z bezzwrotnej pomocy zagranicznej są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art.21 ust.1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Wnioskodawca sformułował też własne stanowisko w sprawie stwierdzając, iż wynagrodzenia pracowników (koordynator Projektu, asystenci Projektu, księgowy Projektu, itp.), stanowiące udział własny Agencji w realizacji Projektu są opodatkowane na zasadach ogólnych - podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Suwałkach mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę i stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia tego zdarzenia, postanawia udzielić następującej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

W myśl art.21 ust.1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz.176 z późn.zm.) wolne od podatku są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy

oraz

b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem,

Aby zatem powyższe zwolnienie przedmiotowe mogło mieć zastosowanie - konieczne jest łączne spełnienie warunków zawartych pod lit.a/ i lit.b/.

Przy analizowaniu warunku określonego pod lit.a/ cyt. przepisu ważne jest, aby w danej sytuacji faktycznej zostało zachowane kryterium pochodzenia środków pieniężnych. W opisywanej sprawie aczkolwiek do sfinansowania kosztów Projektu zostały zaangażowane środki Wspólnoty Europejskiej za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy, tj. Stowarzyszenia 'Euroregion Y', a przy tym środki te utrzymywane są przez Agencję jako 'Beneficjenta' na wyodrębnionym rachunku bankowych - to nie są jednak źródłem finansowania wynagrodzeń pracowników Agencji zaangażowanych przy realizacji Projektu. Powyższe oznacza, że wynagrodzenia poszczególnych pracowników nie stanowią dochodów, o jakich mowa w art.21 ust.

1 pkt 46 lit.a/ wyżej cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym dalsze rozważanie na temat czy i w jakim zakresie pracownicy Agencji bezpośrednio realizują cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy pozostaje bez wpływu na możliwość zwolnienia z podatkowania tychże wynagrodzeń wobec nie spełnienia warunku określonego pod lit.a/ art.21 ust.1 pkt 46 ustawy.

Tutejszy organ podatkowy podziela zatem stanowisko Wnioskodawcy, iż wynagrodzenia pracowników Agencji (koordynator Projektu, asystenci Projektu, księgowy Projektu, itp.), stanowiące udział własny Agencji w realizacji Projektu 'Od Możliwości do Działań' są opodatkowane na zasadach ogólnych, tj. w trakcie roku w formie zaliczkowej według przepisów art.32 w związku z art.12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, natomiast po zakończeniu roku w zeznaniu rocznym.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Suwałkach informuje, iż załączone do wniosku o udzielenie interpretacji dokumenty w postaci kserokopii Umowy z dnia 12.01.2005 r. wraz z załącznikami oraz pisma z dnia 12.01.2005 r. Stowarzyszenia 'Euroregion Y' o zaakceptowaniu przez Reprezentację Komisji Europejskiej w Polsce kwoty kosztów Projektu - nie podlegały ocenie przez tutejszy organ podatkowy.

Zgodnie z art.14b § 1 Ordynacji podatkowej interpretacja niniejsza nie jest wiążąca dla wnioskodawcy. Wydana interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy - art.14b § 2 w/w ustawy.Interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego jest wiążąca do czasu zmiany prawa, które były przedmiotem interpretacji.

Na niniejsze postanowienie stronie służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Białymstoku, za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Suwałkach, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 14a § 4 i art. 236 Ordynacji podatkowej).


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika