Pytanie dotyczy określenia stawki właściwej dla rozliczenia podatku VAT z tytułu nabycia usług certyfikacyjnych (...)

Pytanie dotyczy określenia stawki właściwej dla rozliczenia podatku VAT z tytułu nabycia usług certyfikacyjnych i usług polegających na badaniach technicznych od podmiotu z kraju trzeciego oraz (na podstawie refaktury) od firmy z Finlandii, w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 24.07.2006 r. (data wpływu do tut. Urzędu 27.07.2006 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie określenia stawki właściwej dla rozliczenia podatku VAT z tytułu nabycia usług certyfikacyjnych i usług polegających na badaniach technicznych od podmiotu z kraju trzeciego oraz (na podstawie refaktury) od firmy z Finlandii, w świetle przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT

stwierdza, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego

Uzasadnienie

Podatnik prowadzi działalność gospodarczą w zakresie montażu i instalacji urządzeń hydrauliki siłowej. Ze względu na wysokie wymogi technologiczne, związane ze stosowaną przez Podatnika technologią, zarówno komponenty (rury, złączki, węże), jak i całe instalacje poddawane są próbom technicznym, celem wyeliminowania braków jakościowych czy też błędów w montażu. Próby te są wykonywane przez niezależne, zewnętrzne, wyspecjalizowane podmioty, które po wykonaniu prób wystawiają stosowne certyfikaty.

Firmy certyfikujące pochodzą zarówno z państwa trzeciego, jak i z państwa członkowskiego Wspólnoty innego niż Rzeczpospolita Polska.

Podatnik zwraca się z wnioskiem o potwierdzenie zasadności swojego stanowiska w zakresie stawki podatku VAT właściwej dla rozliczenia ww. usług.

Zdaniem Podatnika, w opisanych powyżej przypadkach, należy wystawić fakturę wewnętrzną, naliczając 22% podatek VAT.

Po przeanalizowaniu zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego oraz stanowiska wnioskodawcy, mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa tut. Organ podatkowy stwierdza, co następuje:

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, Podatnik nabywa usługi certyfikacyjne i usługi polegające na badaniach technicznych, wykonywane przez kontrahentów ze Stanów Zjednoczonych oraz z Finlandii.

Zgodnie z art. 2 pkt 9 ustawy o VAT przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy.

Natomiast stosownie do treści art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju.

Zgodnie z art. 17 ust.

2 ustawy o VAT, przepisów ust. 1 pkt 4 i 5 nie stosuje się w przypadku świadczenia usług i dostawy towarów, od których podatek należny został rozliczony przez usługodawcę lub dokonującego dostawy towarów na terytorium kraju, z wyłączeniem świadczenia usług określonych w art. 27 ust. 3 lub art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 oraz dostawy gazu w systemie gazowym lub energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym, dla których w każdym przypadku podatnikiem jest usługobiorca lub nabywca towarów.

Import usług nie jest czynnością opodatkowaną w rozumieniu art. 5 ust. 1 ustawy o VAT. Jednakże z importem usług wiąże się, co do zasady, obowiązek rozliczenia podatku przez nabywcę usługi. Przyjęcie takiej konstrukcji ma na celu uproszczenie rozliczenia podatku z tytułu importu usług.

Tut. Organ zauważa, że do uznania czynności, o których mowa we wniosku Podatnika, za import usług - należy w pierwszej kolejności określić miejsce świadczenia usług wykonywanych przez firmę amerykańską oraz przez kontrahenta z Finlandii. Zgodnie bowiem z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu tym podatkiem podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Regulacje prawne dotyczące określenia miejsca świadczenia przy świadczeniu usług zostały zawarte w art. 27 i 28 ustawy o VAT.

Zgodnie z ogólną zasadą (art. 27 ust. 1) w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Natomiast w art. 27 ust. 2-6 i art. 28 zostały wymienione szczególne przypadki (w zależności od rodzaju świadczonej usługi lub od spełnienia określonych warunków przez usługobiorcę oraz usługodawcę), w których przy określeniu miejsca świadczenia usług, nie ma zastosowania w/w ogólna zasada.

W opinii Podatnika, w analizowanym przypadku, mamy do czynienia z importem usług, gdzie w związku z art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d oraz art. 27 ust. 4 pkt 3 ustawy o VAT miejscem świadczenia usługi jest miejsce, gdzie była ona faktycznie świadczona.

W miejscu tym, tut. Organ podatkowy stwierdza, iż przepis art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d ustawy o VAT został powołany przez Podatnika błędnie, gdyż dotyczy on usług na ruchomym majątku rzeczowym.

Pojęcie 'usług na ruchomym majątku rzeczowym', wymienione w tym przepisie, nie zostało zdefiniowane w ustawie o VAT. W oparciu o wykładnię językową przez omawiane usługi należy rozumieć wszelkie usługi, w wyniku których następuje wytworzenie nowego produktu z powierzonych materiałów, jego przerobienie lub ulepszenie, przy czym podatnik świadczący usługę nie jest właścicielem towaru powierzonego ani towaru wytworzonego, przerobionego lub ulepszonego. W takim przypadku należność podatnika (usługodawcy) obejmuje wyłącznie samą wartość usługi.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, w analizowanej sprawie nie mamy jednak do czynienia z wytworzeniem nowego produktu z powierzonych materiałów, jego przerobieniem lub ulepszeniem, gdyż świadczone przez firmę ze Stanów Zjednoczonych usługi dotyczą certyfikacji i badań technicznych - a zatem nie są to usługi na ruchomym majątku rzeczowym.

Natomiast stosownie do treści art. 27 ust. 3 ustawy o VAT, w przypadku gdy usługi wymienione w ust. 4 tego przepisu są świadczone na rzecz:

    1) osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub
    2) podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę
    - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

Zgodnie z art. 27 ust. 4 pkt 3 ustawy o VAT powyższy przepis stosuje się m.in. do usług:

  • doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 72.1); w zakresie oprogramowania (PKWiU 72.2); prawniczych, rachunkowo-księgowych, badania rynków i opinii publicznej, doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKWiU 74.1); architektonicznych i inżynierskich (PKWiU 74.2) - z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 1; w zakresie badań i analiz technicznych (PKWiU 74.3); przetwarzania danych i dostarczania informacji; tłumaczeń.

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, iż przedmiotowe usługi certyfikacyjne i badania techniczne będą opodatkowane w miejscu, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, tj. na terytorium kraju (art. 27 ust. 3 pkt 2 ustawy o VAT), zaś podatek należny winien zostać rozliczony przez usługobiorcę - Podatnika (art. 17 ust. 1 pkt 4 oraz ust. 2 ustawy o VAT) - a zatem, w analizowanym przypadku, będziemy mieli do czynienia z importem usług.

Co do zasady odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju opodatkowane jest stawką podstawową w wysokości 22%, co wynika z treści art. 41 ust. 1 ustawy o VAT - poza wyjątkami wyszczególnionymi w ww. ustawie oraz rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.).

Zgodnie bowiem z treścią art. 41 ust. 16 ustawy o VAT, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia, może obniżać stawki podatku do wysokości 0%, 3 % lub 7 % dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług albo dla części tych dostaw lub części świadczenia usług oraz określać warunki stosowania obniżonych stawek, uwzględniając:

  • specyfikę obrotu niektórymi towarami i świadczenia niektórych usług;
  • przebieg realizacji budżetu państwa;
  • przepisy Wspólnoty Europejskiej.

Tut. Organ stwierdza, że ani przepisy ustawy o VAT, ani przepisy rozporządzenia wykonawczego nie przewidują stosowania obniżonych stawek podatku od towarów i usług, ani też zwolnienia od tego podatku - w odniesieniu do w/wym. usług nabywanych przez Podatnika w ramach importu usług.

A zatem przedmiotowe usługi, o których mowa we wniosku Podatnika, winny być opodatkowane podstawową stawką podatku VAT w wysokości 22%.

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, iż stosownie do art. 106 ust. 7 ustawy o VAT Podatnik ma obowiązek wystawić fakturę wewnętrzną dokumentującą wykonanie w/wym. usługi (z uwzględnieniem stawki podatku VAT właściwej dla danej czynności). W myśl bowiem przywołanego przepisu w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie.

W myśl § 25 ust. 1, wydanego m.in. na podstawie delegacji zawartej w art. 106 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT - rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798) przepisy § 9, § 13-17, § 19, § 20 i § 23 stosuje się odpowiednio do faktur wewnętrznych, o których mowa w art. 106 ust. 7 ustawy.

Jednocześnie w zakresie ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego, w myśl art. 19 ust. 19 ustawy o VAT, przepisy ust. 1, 4, 5, 11, 13 pkt 1 lit. b) i c), pkt 2, 4 i 7-9 oraz ust. 14-16 stosuje się odpowiednio do importu usług.

Dodatkowo tut. Organ wskazuje, iż w ustawie o VAT regulacje dotyczące odliczania podatku naliczonego określone zostały w Dziale IX w art. 86-95. Z ogólnej zasady zawartej w tych przepisach (art. 86 ust. 1) wynika, iż podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Natomiast kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. kwota podatku należnego od importu usług, kwota podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (art. 86 ust. 2 pkt 4 ustawy o VAT).


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika