Czy odpłatne zbycie przedmiotowego gruntu podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług?

Czy odpłatne zbycie przedmiotowego gruntu podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług?

POSTANOWIENIE

Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 09.08.2006 r. (data wpływu do tut. Urzędu 16.08.2006 r.), uzupełnionego pismem z dnia 30.09.2006 r. oraz pismem z dnia 13.11.2006 r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie zwolnienia od podatku od towarów i usług odpłatnej dostawy gruntu sklasyfikowanego jako rolny i objętego miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego z przeznaczeniem pod zabudowę, w świetle art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT,

Porady prawne

stwierdza, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Podatnik jest właścicielem nieruchomości gruntowej, niezabudowanej, wykorzystywanej na cele rolnicze ? jako gospodarstwo rolne. Nieruchomość ta jest sklasyfikowana w ewidencji gruntów jako użytki rolne, natomiast zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego została ona przeznaczona na cele komercyjne - pod zabudowę centrami logistycznymi i magazynami.

Podatnik zwraca się z zapytaniem, czy odpłatne zbycie przedmiotowego gruntu podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług.

Zdaniem Podatnika, powyższą kwestię regulują przepisy art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT oraz rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz.U. Nr 38, poz. 454).

W opinii Podatnika istotnym jest ustalenie, czy grunty przeznaczone w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego na cele komercyjne, faktycznie zaś używane na cele rolne i sklasyfikowane w ewidencji gruntów jako użytki rolne, można kwalifikować na gruncie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT jako tereny niezabudowane oraz nie przeznaczone pod zabudowę.

Podatnik uważa, iż do określenia, czy dany grunt ma charakter komercyjny, czy też nie, decydujące znaczenie ma ewidencja gruntów i budynków. W ewidencji gruntów przedmiotowe nieruchomości mają nadal charakter rolny, mimo przyjęcia w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego przeznaczenia na w/wym. cele komercyjne. Zmiana w ewidencji gruntów może być dokonana dopiero wówczas, gdy nastąpi faktyczne wyłączenie tych gruntów z produkcji rolnej.

Zdaniem Podatnika odpłatna dostawa gruntu, sklasyfikowanego w ewidencji gruntów jako użytki rolne (grunty orne), jest zwolniona od opodatkowania podatkiem VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

Po przeanalizowaniu zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego oraz stanowiska wnioskodawcy, mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa tut. Organ podatkowy stwierdza, co następuje:

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Podatnik zamierza dokonać odpłatnej dostawy nieruchomości gruntowej niezabudowanej, sklasyfikowanej w ewidencji gruntów jako grunty rolne (i jako takiej używanej przez Podatnika), objętej miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, w którym została przeznaczona pod zabudowę centrami logistycznymi i magazynami.

Zakres czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT został określony w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT.

Przepis art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT stanowi, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Mając na uwadze powyższe przepisy należy stwierdzić, iż sprzedaż gruntu stanowi dostawę towarów i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Odpłatna dostawa gruntów niezabudowanych realizowana przez podatnika w ramach jego działalności gospodarczej zgodnie z art. 41 ust. 1 w/w ustawy opodatkowana jest podstawową stawką podatku tj. 22 %. Przy czym, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Opodatkowaniu zatem podlegają dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe, zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku gruntów niezabudowanych ? tylko te, których przedmiotem są tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę. Natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących np. gruntami rolnymi czy leśnymi, nieprzeznaczonych pod zabudowę, są zwolnione od podatku od towarów i usług.

W zakresie ustalenia, czy dany teren jest przeznaczony pod zabudowę decydujące znaczenie mają zapisy wynikające z ewidencji gruntów i budynków oraz miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (tj. Dz.U. z 2005 r., Nr 240, poz. 2027) podstawę planowania gospodarczego, planowania przestrzennego, wymiaru podatków i świadczeń, oznaczania nieruchomości w księgach wieczystych, statystyki publicznej, gospodarki nieruchomościami oraz ewidencji gospodarstw rolnych stanowią dane zawarte w ewidencji gruntów i budynków. W myśl art. 22 ust. 2 ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne osoby, o których mowa w art. 20 ust. 2 pkt 1 i art. 51 (właściciel lub władający gruntem), są obowiązane zgłaszać właściwemu staroście wszelkie zmiany danych objętych ewidencją gruntów i budynków, w terminie 30 dni licząc od dnia powstania tych zmian. Obowiązek ten nie dotyczy zmian danych objętych ewidencją gruntów i budynków, wynikających z decyzji właściwych organów.

Natomiast w myśl art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. Nr 80, poz. 717 ze zm.), ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

Plan zagospodarowania przestrzennego danego obszaru jako dokument prawa miejscowego (art. 14 ust. 8 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym) rozstrzyga o kwalifikacji gruntu - jego przeznaczeniu, przy czym przepis art. 14 ust. 3 tej ustawy dopuszcza zmianę przez plan miejscowy przeznaczenia gruntów rolnych i leśnych na cele nierolnicze i nieleśne.

Reasumując, sprzedaż przedmiotowego niezabudowanego gruntu korzystałaby ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, gdyby spełnione były łącznie następujące warunki:

? z zapisu w ewidencji gruntów i budynków wynikałoby, że grunt ten nie jest gruntem budowlanym,

? grunt ten byłby przeznaczony na cele inne niż pod zabudowę, co musiałoby wynikać z obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

W świetle powyższego odpłatna dostawa przez Podatnika gruntu rolnego, objętego miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego z przeznaczeniem pod zabudowę (centrami logistycznymi i magazynami), nie korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

Ponadto tut. Organ nadmienia, iż ujęcie obecnie gruntów Podatnika w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne nie rozstrzyga kwestii dotyczącej ich przeznaczenia (o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT) pod zabudowę, określonego miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika