Czy odliczeniu od podatku w ramach ulgi remontowej podlegają poniesione koszty związane z wymianą (...)

Czy odliczeniu od podatku w ramach ulgi remontowej podlegają poniesione koszty związane z wymianą balustrady balkonowej?

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późniejszymi zmianami) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 12.12.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie możliwości odliczenia od podatku poniesionych kosztów związanych z wymianą balustrady balkonowej w ramach ulgi na remont i modernizację lokalu mieszkalnego

stwierdzam, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Podatnik pismem z dnia 12.12.2005 roku - wystąpił do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdańsku z wnioskiem o udzielenie w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Z pisma wynika, że w 2005 roku poniósł Pan wydatek związany z wymianą balustrady balkonowej tj. balkonu przynależnego do lokalu mieszkalnego zajmowanego na podstawie tytułu prawnego.

W złożonym wniosku zadano pytanie: czy poniesiony wydatek związany z wymianą balustrady i udokumentowany fakturą VAT podlega odliczeniu w ramach ulgi na remont i modernizację lokalu mieszkalnego.

Podatnik uważa, że przysługuje mu prawo do skorzystania z ulgi mieszkaniowej.

Stosownie do treści art. 27a ust 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późniejszymi zmianami ) podatek dochodowy od osób fizycznych, na których ciążył nieograniczony obowiązek podatkowy, obliczony zgodnie z art. 27, obniżony zgodnie z art. 27b o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, zmniejsza się na zasadach określonych w ust. 2-15, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego zajmowanego na podstawie tytułu prawnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej, utworzonej na podstawie odrębnych przepisów.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie precyzują pojęcia tytułu prawnego, jednakże oczywistym jest, iż uprawnienie osoby do zajmowania danego lokalu musi być określone na podstawie stosownych przepisów prawnych. Zgodnie z utrwaloną linią orzecznictwa NSA za tytuł prawny do lokalu mieszkalnego uważa się m.in.

  • akt własności lokalu lub budynku mieszkalnego,
  • umowę najmu lub dzierżawy;
  • przydział lokalu (decyzja);
  • umowę użyczenia;
  • umowę podnajmu lub poddzierżawy;
  • bądź inny stosunek zobowiązaniowy, z którego wynika prawo podatnika do korzystania z lokalu mieszkalnego.

Na podstawie ,,Słownika języka polskiego PWN' pod redakcją prof. Mieczysława Szymczaka za remont uważa się przywrócenie wartości użytkowej danego obiektu natomiast modernizacja lokalu mieszkalnego to unowocześnienie, uwspółcześnienie czegoś.

W myśl art. 27 a ust. 3 pkt 2 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kwota o którą zmniejsza się podatek nie może przekroczyć w każdym okresie trzech kolejnych lat, poczynając od dnia 1 stycznia 2003 r. - w przypadku o którym mowa w ust. 2 pkt 1 - 19% kwoty poniesionych wydatków, nie więcej jednak niż:

  1. 3% kwoty, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem ust. 2a, obowiązującej w pierwszym roku każdego okresu trzyletniego - jeżeli wydatki dotyczą budynków mieszkalnych lub wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej, (w latach 2003-2005 kwota ta wynosi 5.670,00 zł.),
  2. 2,5% kwoty, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem ust. 2a, obowiązującej w pierwszym roku każdego okresu trzyletniego - jeżeli wydatki dotyczą lokali mieszkalnych (w latach 2003-2005 kwota ta wynosi 4.725,00 zł.)

  3. - z tym że w razie zbiegu uprawnień do odliczeń z tytułu wydatków, o których mowa w lit. a) i b) łączna kwota odliczeń nie może przekroczyć kwoty limitu określonego w lit. a).

Stosownie do treści art. 27a ust 5 ustawy z dnia 26.07.1991 roku zmniejszenie podatku na zasadach określonych w ust. 3 pkt 2 i w ust. 4 może być dokonane w roku podatkowym, w którym suma wydatków poniesionych przez podatnika od początku każdego okresu trzyletniego wynosi co najmniej 0,3% kwoty o której mowa w ust. 2, obowiązującej w pierwszym roku tego okresu (minimalna kwota wydatków w latach 2003-2005 wynosi 567 zł.)

W świetle zapisu art. 27a ust. 6 pkt 1 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wysokość wydatków na cele określone w ust. 1 ustala się na podstawie dokumentów stwierdzających ich poniesienie, z tym że wydatki poniesione na cele wymienione w ust. 1 pkt 1 ustala się na podstawie faktury wystawionej przez podatnika podatku od towarów i usług, nie korzystającego ze zwolnienia od tego podatku, lub dowodu odprawy celnej, a w przypadku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej - na podstawie dowodu tej wpłaty.

Rodzaje wydatków mieszczących się w zakresie ulgi na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego zawiera rozporządzenie Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21 grudnia 1996 roku w sprawie określenia wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, o które zmniejsza się podatek dochodowy (Dz.U. Nr 156, poz. 788).

Zgodnie z postanowieniem tego rozporządzenia za wydatki poniesione na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, o którym mowa w art. 27a ust. 3 pkt 3 i ust. 4 ustawy z dnia 26.07.1991 r., uważa się wydatki poniesione na: zakup materiałów i urządzeń, zakup usług obejmujących: wykonanie ekspertyzy, opinii projektu, transport materiałów i urządzeń, wykonanie robót, najem sprzętu budowlanego, opłaty administracyjne i inne opłaty wynikające z odrębnych przepisów, w związku z robotami określonymi w załącznikach do rozporządzenia.

Stosownie do treści pkt. 1 załącznika Nr 2 rozporządzenia z dnia 21 grudnia 1996 r. zawierającego wykaz robót zaliczanych do remontu i modernizacji lokalu mieszkalnego, do robót tych zalicza się remont lub wykonanie nowych elementów w lokalu mieszkalnym:

  • ścianek działowych, sufitów, tynków i okładzin wewnętrznych,
  • podłóg i posadzek,
  • okien, świetlików i drzwi,
  • powłok malarskich i tapet,
  • elementów kowalsko-ślusarskich,
  • izolacji przeciwwodnych, przeciwwilgociowych, dzwiękochłonnych i cieplnych,
  • pozostałych elementów (np. pawlaczy, trwale umiejscowionych szaf wnękowych, obudowy wanien, zlewozmywaków, grzejników).

Zgodnie z treścią pkt. 2 załącznika Nr 2 w/cyt. rozporządzenia obejmującego rozprowadzenie po lokalu instalacji oraz montaż trwale umiejscowionych: wyposażenia, armatury i urządzeń dotyczących: instalacji sanitarnej, instalacji elektrycznej, instalacji klimatyzacyjnych i wentylacyjnych, instalacji przyzywowych (domofony) i alarmowych, instalacji i urządzeń grzewczych, przewodów wentylacyjnych, spalinowych i dymowych.

Mając na uwadze powyższe należy uznać, iż wydatki na remont i modernizację podlegają odliczeniu jeżeli:

  • rodzaj poniesionego wydatku mieści się w zakresie rozporządzenia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21 grudnia 1996 roku, opublikowanym w Dzienniku Ustaw Nr 156, poz. 788,
  • zostały udokumentowane fakturą wystawioną wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług, nie korzystającego ze zwolnienia od tego podatku, lub dowodem odprawy celnej, a w przypadku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej - dowodem tej wpłaty (art. 27a ust. 6 pkt. 1 ustawy),
  • nie zostały odliczone od ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie, chyba że zwrócone wydatki zostały zaliczone do przychodów podlegających opodatkowaniu (art. 27a ust. 7 pkt 1 ustawy),
  • dotyczą budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (art. 27a ust. 7 pkt. 2 ustawy).

O ile przytoczone warunki zostaną spełnione łącznie, podatnikowi przysługuje prawo do odliczeń od podatku na zasadach określonych w art. 27a ust. 3 pkt 2, ust.4, ust. 5, ust. 10 oraz ust. 15 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991 roku.

Ustawą z dnia 12 listopada 2003 roku o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 202, poz. 1956) z dniem 1 stycznia 2004 roku została zlikwidowana ulga z tytułu poniesienia przez podatnika wydatków na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację - zajmowanego na podstawie tytułu prawnego - budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej, utworzonych na podstawie odrębnych przepisów.

Zlikwidowana ulga jest ulgą trzyletnią. Rok 2003 był pierwszym, z kolejnego trzyletniego okresu. Zatem podatnikom zagwarantowano prawa nabyte do odliczeń wydatków z tego tytułu ponoszonych w latach 2004-2005 (art. 10 ust. 2 w/w ustawy z dnia 12 listopada 2003 r.).

Oznacza to, że aby skorzystać z praw nabytych do ulgi remontowo-modernizacyjnej nie było konieczności poniesienia pierwszych wydatków w 2003 roku.

Mając na uwadze stan prawny oraz przedstawiony w piśmie stan faktyczny należy stwierdzić, że balkon jest częścią składową lokalu mieszkalnego jako rzeczy co potwierdza zapis art. 47 § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeksu cywilnego (Dz.U. Nr 16, poz. 93 z późniejszymi zmianami). Wobec powyższego koszty związane z wymianą balustrady balkonowej można uznać za wydatek związany z remontem i modernizacją lokalu mieszkalnego. Zatem poniesiony w 2005 roku wydatek z tytułu wymiany balustrady balkonowej podlega odliczeniu od podatku w ramach przysługującej ulgi na remont i modernizację lokalu mieszkalnego w granicach obowiązującego limitu.

Zatem przedstawione Państwa stanowisko we wniosku jest prawidłowe.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika