Czy wartość otrzymanego lokalu na podstawie umowy użyczenia stanowi przychód podlegający opodatkowaniu (...)

Czy wartość otrzymanego lokalu na podstawie umowy użyczenia stanowi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych?

Postanowienie

Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego w Gdańsku działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005 roku Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku Fundacji o udzielenie informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie:

-czy wartość otrzymanego lokalu na podstawie umowy użyczenia stanowi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych

Porady prawne

postanawia

uznać stanowisko zawarte we wniosku za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Fundacja prowadzi działalność w zakresie pomocy ludziom ubogim i dotkniętym chorobą, a także w zakresie pomocy materialnej szkołom publicznym i niepublicznym, uczelniom wyższym, przedszkolom, żłobkom, hospicjom, oraz szpitalom. Ponadto w ramach działalności, Jednostka wspiera potrzeby kultu religijnego. Od 2004r. Fundacja posiada status organizacji pożytku publicznego. Dochody Jednostki stanowią dotacje, subwencje, darowizny, spadki, zapisy, odsetki bankowe od posiadanego kapitału oraz inne wpłaty. Fundacja osiąga również dochody z loterii, balów dobroczynnych, ze zbiórek aukcji, przetargów publicznych, z praw majątkowych otrzymanych odpłatnie i nieodpłatnie. Z dniem 01.09.2006r. Jednostka zmieniła adres działalności na lokal otrzymany na podstawie umowy użyczenia.

Zdaniem Podatnika, wartość otrzymanego lokalu stanowi przychód w postaci nieodpłatnego świadczenia w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000 r. Nr 54 poz. 654 z późn. zm.). Jednocześnie Fundacja korzysta ze zwolnienia z opodatkowania dochodów, które zostaną przeznaczone na jej cele statutowe określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 w/w ustawy. Ze względu na status organizacji pożytku publicznego, dochody Jednostki podlegają dodatkowo zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c w/w ustawy.

Zgodnie z ustawą z dnia 6 kwietnia 1984r. o fundacjach (Dz.U. z 1991r., Nr 46 poz. 203 z późn. zm.) fundacje mogą być ustanawiane dla realizacji zgodnych z interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami. Fundacje jako podmioty posiadające osobowość prawną, podlegają ustawie podatku dochodowego od osób prawnych. Wobec powyższego fundacje ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty, czy z działalności statutowej czy też z działalności gospodarczej.

Źródłem przychodów na podstawie art. 3 ust. 3 ustawy o fundacjach z dnia 6 kwietnia 1984r. (Dz.U. z 1991 r. Nr 46 poz. 203 z późn. zm.) mogą być pieniądze, papiery wartościowe, a także oddane fundacji na własność rzeczy ruchome i nieruchomości. Natomiast zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodem jest między innymi wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie świadczeń.

Nieodpłatne świadczenie jest to każde zdarzenie prawne i gospodarcze w działalności osób prawnych, które wiąże się z nieodpłatnym przysporzeniem majątku tej osoby o konkretnym wymiarze finansowym. Wartość nieodpłatnie otrzymanego świadczenia ustala się na podstawie art. 12 ust. 6 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w wysokości równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu. Jednakże w myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 w/w ustawy wolne od podatku są dochody podatników, z pewnymi wyjątkami, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów, kultu religijnego, w części przeznaczonej na te cele. Ustawodawca wskazuje w ust. 1b art. 17, że Fundacja może skorzystać z tego zwolnienia wyłącznie w sytuacji, kiedy jej cele statutowe będą tożsame z wymienionymi w ustawie, a osiągane dochody będą przeznaczone i bez względu na termin wydatkowane na te cele. Biorąc powyższe pod uwagę, wartość otrzymanego nieodpłatnie świadczenia stanowi przychód dla Fundacji, jednak Podatnik, którego celem statutowym jest działalność w zakresie dobroczynności, ochrony zdrowia oraz kultu religijnego, może skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania osiągniętych dochodów zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4, w takiej części, w jakiej sfinansowano te cele. Podatnik ma obowiązek wykazania przeznaczenia dochodu na realizację celów statutowych. Dodatkowo, jako organizacja pożytku publicznego, zgodnie z art. 24 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. z 2003r. Nr 96 poz. 873 ze zmianami), Fundacja korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych, w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej, o czym mowa w art. 17 ust.1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym, prawidłowe jest stanowisko Fundacji wyrażone w złożonym wniosku stwierdzające, że otrzymane nieodpłatne świadczenie stanowi przychód dla celów podatkowych, który podlega zwolnieniu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika