Czy koszty delegacji pracowników odbierających autobusy w siedzibie dostawcy zwiększają wartość (...)

Czy koszty delegacji pracowników odbierających autobusy w siedzibie dostawcy zwiększają wartość początkową autobusów.

W dniu 25 września 2006 r. do tut. organu wpłynął wniosek podatnika w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r., Nr 54, poz. 654 ze zm.), uzupełniony pismem z dnia 16 października 2006r.

W piśmie tym Jednostka przedstawiła następujący stan faktyczny:

'... Zakłady Komunikacyjne ' Spółka z o. o. w ... planuje zakup autobusów. Zgodnie z zapisami zawartymi w podpisanej umowie, odbiór techniczny autobusów odbywać się będzie w siedzibie dostawcy. Odbioru pojazdów dokona Kierownik ZA, który w imieniu Spółki podpisze protokół zdawczo odbiorczy. Jednostka informuje, iż autobusy będą przyprowadzane do Spółki przez kierowców firmy, którzy do dostawcy pojadą, albo samochodem służbowym, albo samochodem prywatnym. Każdemu pracownikowi zostanie wystawiona delegacja służbowa i w związku z tym wystąpią wydatki takie jak np. z tytułu diety, kilometrówki czy noclegu. Spółka informuje, że może zdarzyć się sytuacja w której, producent zgłosi autobusy do odbioru, pracownicy pojadą po autobusy, jednakże z przyczyn niezależnych od Jednostki, autobusy te nie zostaną odebrane od dostawcy. W takiej sytuacji pracownicy albo wracają do firmy, albo pozostają u dostawcy jeden lub dwa dni do czasu usunięcia usterek przez dostawcę.

Porady prawne

W związku z tym Jednostka wnosi o udzielenie informacji, czy koszty delegacji pracowników odbierających autobusy w siedzibie dostawcy zwiększają wartość początkową autobusów?

Zdaniem Spółki, do kosztów związanych z zakupem autobusów należy zaliczyć wydatki dotyczące podróży służbowej kierowców (w tym noclegu, diet), którzy, przyprowadzą autobusy do Spółki.

Natomiast wydatki takie jak:

  1. koszt delegacji kierownictwa zakładu ZA, których celem wyjazdu jest ustalenie harmonogramu dostaw autobusów, dokonanie wstępnego odbioru technicznego autobusów,
  2. koszty związane z przewozem kierowców do dostawcy własnym środkiem transportu (dieta kierowcy, paliwo zużyte do samochodu) lub obcym środkiem transportu (koszt ustalony na podstawie ' Ewidencji przebiegu kilometrów),
  3. koszty delegacji pracownika dokonującego ostatecznego odbioru technicznego autobusów,
  4. wydatki związane z negatywnym odbiorem technicznym autobusów

nie zwiększają ceny nabycia tych środków trwałych, bowiem nie pozostają w bezpośrednim związku z ich zakupem. Wydatki poniesione z powyższego tytułu powinny zostać odniesione w ciężar podstawowej działalności operacyjnej w momencie ich poniesienia.

Po analizie przedstawionego stanu faktycznego oraz zaprezentowanego przez Jednostkę stanowiska dotyczącego interpretacji przepisów prawa podatkowego tutejszy Organ stwierdza, co następuje.

Ustawową definicję kosztów uzyskania przychodów zawiera art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r, Nr 54, poz. 654 ze zm.).

Przepis art. 15 ust. 1 cyt. ustawy stanowi , że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Ustawodawca oparł tę konstrukcję na zasadzie klauzuli generalnej, użycie pojęć niedookreślonych dopuszcza elastyczność stosowania omawianego przepisu, w zależności od okoliczności zdarzenia gospodarczego. Zwrot 'w celu', użyty w powołanym przepisie oznacza, że pomiędzy kosztem a uzyskanym przychodem musi zachodzić związek przyczynowo-skutkowy.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a- 16m, z uwzględnieniem art. 16.

W art. 16g ust. 1 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych określono główne kryteria wyznaczania wartości początkowej środków trwałych.

Zgodnie z normą prawną zawartą w art. 16g ust. 1 pkt 1 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych za 'wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2 - 14, uważa się, w razie odpłatnego nabycia cenę ich nabycia.

Zgodnie zaś z przepisami art. 16g ust. 3 tejże ustawy o podatku dochodowym za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku.

Stwierdzić należy, iż użyte przez ustawodawcę w art. 16g ust. 3 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych 'koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania' obejmuje zarówno koszty zakupu, jak i koszty poniesione w związku z przystosowaniem wartości niematerialnej i prawnej do gospodarczego wykorzystania. Wydatki, o jakie powiększa się wartość początkową zostały wymienione w powołanym powyżej przepisie jedynie przykładowo, o czym świadczy zwrot 'w szczególności'.

Podkreślić bowiem należy, iż zwrot 'w szczególności' wskazuje, iż katalog wydatków poniesionych w bezpośrednim związku z zakupem środka trwałego, powiększających jego wartość początkową jest otwarty. Oznacza to, że również inne wydatki, które nie zostały wymienione w tym przepisie mogą powiększać wartość środka trwałego, jeżeli tylko będą związane z jego nabyciem lub przyjęciem do używania i zostaną naliczone do dnia przekazania tego środka trwałego do użytkowania.

W świetle przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego oraz wyżej w oparciu o wymienione przepisy o podatku dochodowym od osób prawnych, stwierdzić należy, iż na wartość początkową zakupionego środka trwałego składać się będzie cena zakupu tego środka (w tym przypadku - autobusów) należna od zbywcy powiększona o wszystkie wydatki związane z jego zakupem i naliczone do dnia przekazania środka trwałego do używania, stanowiące koszty dodatkowe, w tym również (przy spełnieniu powołanych wyżej warunków) wszystkie wymienione przez Spółkę koszty delegacji służbowych pracowników odbierających autobusy w siedzibie dostawcy (koszty związane z dowozem pracowników odbierających autobusy od dostawcy, koszty delegacji kierownika ZA, który dokona odbioru technicznego, koszty delegacji kierowców, którzy przyprowadzą te autobusy, także w przypadku przesunięcia tego odbioru z powodu usuwania usterek przez dostawcę).

W związku z powyższym stanowisko Spółki jest nieprawidłowe.

W związku z powyższym postanowiono jak w sentencji.

Jednocześnie informuje się, że niniejsza odpowiedź dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i jest zgodna ze stanem prawnym obowiązującym na dzień jej udzielenia.

Zgodnie z art. 14b Ordynacji podatkowej udzielona odpowiedź nie jest wiążąca dla Strony, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej ewentualnej zmiany lub uchylenia.

Zgodnie z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej Stronie przysługuje prawo złożenia zażalenia na niniejsze postanowienie.

Zażalenie, zgodnie z art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy za pośrednictwem tut. Organu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika