Jak poprawnie obliczyć zwrot VAT z tytułu wydatków poniesionych na budowę budynku mieszkalnego jednorodzinnego (...)

Jak poprawnie obliczyć zwrot VAT z tytułu wydatków poniesionych na budowę budynku mieszkalnego jednorodzinnego z gabinetem lekarskim i garażem, udokumentowanych fakturami VAT?

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskujący po uzyskaniu pozwolenia na budowę od marca 2004r. buduje budynek mieszkalny jednorodzinny z garażem i gabinetem lekarskim. Całość inwestycji tzn. część mieszkalna, gabinet lekarski i garaż stanowią pod względem budowlanym jedną całość (jeden budynek).

Całkowita powierzchnia użytkowa budynku mieszkalnego z gabinetem i garażem wynosi 219,34 m(2). Powierzchnia przeznaczona na gabinet lekarski to 31,68 m(2), powierzchnia garażu, który stanowi z budynkiem architektoniczną całość wynosi 32,50 m(2). Podatnik obliczył, że część przeznaczona na działalność gospodarczą, to 31,68 m(2) (gabinet lekarski) co stanowi 14,44% powierzchni użytkowej. Część inwestycji przeznaczona na zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych to 187,66 m(2), co stanowi 85,56% powierzchni użytkowej.

Porady prawne

Zgromadzone faktury VAT dotyczą całej inwestycji, bowiem na etapie poczynionych prac budowlanych Inwestorowi trudno orzec jaka część wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych dotyczy części przeznaczonej na działalność gospodarczą. Podatnik we wniosku o zwrot VAT zamierza ubiegać się o kwotę wyliczoną z faktur VAT na podstawie przepisów ustawy, ostatecznie pomniejszoną o 14,44% wartości wyliczonej.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy:

Zgodnie z brzmieniem art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 2005r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz.U. Nr 177, poz.1468), osoba fizyczna ma prawo do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych m. in. w związku z budową budynku mieszkalnego.

W myśl art. 3 ust. 3 zwrot, o którym mowa w ust.1, dotyczy wydatków poniesionych i udokumentowanych fakturami wystawionymi od dnia 1 maja 2004r. do dnia 31 grudnia 2007r. oraz dotyczy wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych, które do dnia 30 kwietnia 2004r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 1 maja 2004r. są opodatkowane stawką 22%.

Dokumentem stanowiącym podstawę do obliczenia kwoty zwrotu części wydatków jest faktura wystawiona dla osoby fizycznej. Ponadto uprawnionymi są osoby fizyczne, które posiadają prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane w rozumieniu ustawy - Prawo budowlane, albo tytuł prawny do budynku lub lokalu mieszkalnego oraz posiadają pozwolenie na budowę, w przypadku inwestycji wymagającej takiego pozwolenia.

Prawo do zwrotu przysługuje pod warunkiem, że osoba fizyczna lub jej małżonek nie dokonywali czynności, o których mowa w art. 3 ust. 1, jako podatnicy podatku od towarów i usług, w celu wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem. Zasady obliczenia kwoty zwrotu zawierają przepisy ust.5, 6 i 7 cyt. wyżej artykułu.

Wydatki na materiały budowlane zużyte na budowę gabinetu nie mogą być uwzględniane przy obliczaniu kwoty do zwrotu. Faktury dokumentujące wydatki poniesione na zakup materiałów budowlanych, zużytych do całej inwestycji zawierają część wartości związanej z budową gabinetu lekarskiego, w związku z tym przyjęty przez Inwestora sposób obliczenia kwoty zwrotu jest prawidłowy, w odniesieniu do wyłączenia proporcjonalnego wydatków nie dających się przypisać bezpośrednio do części budynku, służącej po zakończeniu inwestycji działalności gospodarczej.

Wydatki na materiały budowlane zużyte wyłącznie na budowę gabinetu należy pominąć przy ustalaniu kwoty do zwrotu.

Zatem odnosząc stan faktyczny opisany we wniosku do obowiązujących przepisów prawa podatkowego, stwierdzić należy, że stanowisko Wnioskującego jest prawidłowe.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika