Czy korzystają ze zwolnienia podatkowego o którym mowa w art. 21 ust.1 pkt 46b ustawy o podatku dochodowym (...)

Czy korzystają ze zwolnienia podatkowego o którym mowa w art. 21 ust.1 pkt 46b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynagrodzenia wypłacane przez płatnika ze środków własnych w sytuacji chwilowego braku środków z Unii?

Wnioskodawca wskazał, iż jest w trakcie realizacji projektu badawczego finansowanego z 6 Programu Ramowego Unii Europejskiej. Wnioskodawca występuje jako członek konsorcjum w projekcie. Umowę zawarto pomiędzy wspólnotą Europejską, a S.A. z siedzibą w Portugalii oraz Wnioskodawcą, na finansowanie projektu realizowanego w ramach tematycznego 'Programu Badań i Rozwoju Technicznego 'Integracja i umacnianie Europejskiej Przestrzeni Badawczej 20021-2006'. Do realizacji projektu badawczego zostali zatrudnieni na umowę o pracę pracownicy merytoryczni. Wynagrodzenia w/w pracowników finansowane są zgodnie z umową ze środków 6 Programu Ramowego UE. Zdaniem Wnioskodawcy, wynagrodzenia te korzystają ze zwolnienia przedmiotowego zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca posiada wyodrębniony rachunek bankowy, założony do obsługi projektu. W przypadku, gdy środki programu ramowego wpływają terminowo, wypłata wynagrodzeń pracowników merytorycznych odbywa się z tego wyodrębnionego rachunku bankowego.

Porady prawne

Wnioskodawca zwrócił się z zapytaniem, czy zasilając wyodrębniany rachunek projektu ze środków własnych, w przypadku chwilowego braku środków z Unii, wynagrodzenia wypłacane z tego rachunku mogą korzystać ze zwolnienia przedmiotowego zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych? Jak należy w takiej sytuacji takie wynagrodzenie wykazać na deklaracji PIT-11, PIT-40?

Wnioskodawca jest zdania, że w związku z chwilowym, brakiem środków z Unii i finansowaniem wynagrodzenia ze środków własnych należałoby odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych. Zdaniem Wnioskodawcy wynagrodzenia wypłacane pracownikom merytorycznym, zatrudnionym bezpośrednio przy realizacji projektu, ze środków Wnioskodawcy, w sytuacji chwilowego braku środków z Unii nie korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Możliwe byłoby jednak wystąpienie o zwrot podatku przez podatnika w rozliczeniu rocznym na podstawie zaświadczenia wydanego przez Wnioskodawcę w uzupełnieniu do PIT-11. Wnioskodawca wyjaśnił, że używając terminu 'podatnik' miał na myśli pracownika merytorycznego, zatrudnionego do realizacji projektu. Ponadto wskazano, że zaświadczenie, o którym mowa powyżej, ma być załącznikiem do wystawionego PIT-11 i ma być przekazywane pracownikowi i właściwemu urzędowi skarbowemu. Wykazywane są w nim poszczególne pozycje tj. przychód, koszty uzyskania przychodu, składki na ubezpieczenie społeczne, składka zdrowotna podlegająca odliczeniu z podatku oraz pobrana zaliczka na podatek dochodowy, dotyczące wynagrodzeń z 6 Programu Ramowego, a finansowanych ze środków własnych Wnioskodawcy w związku z chwilowym brakiem środków na koncie projektu. Kwoty te w przypadku osiągania przez pracownika Wnioskodawcy dochodów z innej umowy są umieszczane łącznie na PIT-11. Wystawione zaświadczenie dałoby podstawę pracownikowi do wystąpienia o zwrot w rozliczeniu rocznym.

Ustosunkowując się do przedstawionej powyżej kwestii, stwierdza się, co następuje:

Tutejszy organ podatkowy wskazuje na treść przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000r., Nr 14, poz. 176 ze zm.), w którym stanowi się, iż wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

    a/ pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznawanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazywanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
    b/ podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W świetle cytowanego wyżej przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy podatkowej, dochody podatników zatrudnionych - na podstawie umowy o pracę - bezpośrednio przy realizacji przedsięwzięcia podjętego przez Wnioskodawcę, będą korzystały ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych, o ile łącznie zostaną spełnione następujące warunki:

    1. źródło finansowania dochodów muszą stanowić w całości środki, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
    2. osoby fizyczne (etatowi pracownicy, osoby zaangażowane na podstawie umów cywilnoprawnych), są podatnikami bezpośrednio realizującymi cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy,
    3. dochody podatników bezpośrednio realizujących cel programu finansowane są w całości ze środków pomocowych.

W związku z powyższym w sytuacjach, o których pisze Wnioskująca, a mianowicie, gdy cel programu pomocowego realizują bezpośrednio pracownicy, zatrudnieni na umowy o pracę i środki pochodzą bezpośrednio z bezzwrotnej pomocy, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy podatkowej, dochody osób fizycznych objęte będą zwolnieniem na mocy wskazanego powyżej przepisu.

Jednocześnie, gdy dochody podatników, zatrudnionych przy bezpośredniej realizacji programu pomocowego finansowane są ze środków własnych Wnioskującej w związku z chwilowym brakiem środków unijnych (a dopiero w późniejszym okresie refundowane ze środków pomocowych), nie zostanie spełniona przesłanka, dotycząca pochodzenia środków bezpośrednio z bezzwrotnej pomocy. Zatem, wynagrodzenia te nie będą korzystały z przedmiotowego zwolnienia, o którym mowa w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy podatkowej, w momencie wypłaty świadczenia. W powyższej sytuacji, na podstawie art. 31 oraz art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Wnioskująca obowiązana będzie, jako płatnik, obliczyć, pobrać i odprowadzić zaliczki na podatek dochodowy od wypłaconych kwot. Omawiane zwolnienie może mieć bowiem zastosowanie jedynie w momencie uzyskania refundacji środków, z konta środków pomocowych.

Konkludując, w przypadku otrzymania środków z bezzwrotnej pomocy, podmiot dokonujący wypłaty wynagrodzenia, po dokonaniu stosownej kwalifikacji przychodów, uwidacznia wskazane wynagrodzenia albo jako przychody podlegające opodatkowaniu albo jako przychody pochodzące bezpośrednio ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Kwotę środków pochodzących bezpośrednio z bezzwrotnej pomocy Wnioskująca wykazuje w informacji o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11/8B, w odpowiedniej pozycji dotyczącej przychodów zwolnionych od podatku.

Wystawiona informacja PIT-11/8B uprawnia podatnika do złożenia zeznania rocznego (ewentualnie korekty zeznania podatkowego).

Odnośnie wystawienia przez Płatnika zaświadczenia, jako załącznika do PIT-11/8B, tutejszy organ podatkowy wydał odrębne postanowienie.

Przedmiotowa interpretacja, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego, przedstawionego przez Wnioskującą i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika