Na gruncie opisanego we wniosku stanu faktycznego zrodziła się wątpliwość, czy dokonując wpłaty (...)

Na gruncie opisanego we wniosku stanu faktycznego zrodziła się wątpliwość, czy dokonując wpłaty na rachunek funduszu, równowartości odpisu w wysokości wynikającej z postanowień obowiązującego ZUZP, tj. w wysokości 2,5 krotności wysokości odpisu podstawowego, określonego ustawą o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, mimo zatrudniania na dzień 1 stycznia mniej niż 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty, ma prawo całą kwotę tego odpisu zaliczyć, w myśl podatku dochodowego od osób prawnych, do kosztów uzyskania przychodów?

24 maja 2007r. do tutejszego organu podatkowego wpłynął wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, iż Wnioskująca jako Spółka Zależna od XY S.A. jest objęta Zakładowym Układem Zbiorowym Pracy dla Pracowników XY Spółka Akcyjna oraz Spółek Zależnych, wymienionych w załączniku numer 10 do Układu, zwanego w dalszej części wniosku ZUZP. Obowiązujący ZUZP został wpisany w dniu 30 marca 2005r. przez Okręgowy Inspektorat Pracy w P. do Rejestru Zakładowych Układów Zbiorowych Pracy. ZUZP dla Pracowników XY Spółka Akcyjna oraz Spółek Zależnych, wymienionych w załączniku numer 10 do Układu, zawiera między innymi Regulamin Funduszu Świadczeń Socjalnych, który określa zasady tworzenia i gospodarowania środkami tego funduszu oraz przewiduje możliwość prowadzenia wspólnej działalności socjalnej, na podstawie odrębnie zawartych umów. Wnioskodawca na podstawie odrębnie zawartej umowy prowadzi wspólną działalność socjalną z XY S.A. oraz innymi Spółkami Zależnymi, wymienionymi w załączniku numer 10 do Układu, przekazując 100% należnych w danym roku odpisów na rachunek bankowy funduszu świadczeń socjalnych. Zgodnie z ZUZP wysokość odpisu wynosi 2,5 krotność wysokości odpisu podstawowego określonego ustawą z dnia 4 marca 1994r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (tekst jednolity Dz. U. z 1996r. Nr 70, poz. 335 ze zm.). Według stanu na dzień 1 stycznia 2007r. Wnioskująca zatrudnia mniej niż 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty, nadal objęta jest ZUZP i w oparciu o ten Układ jest zobowiązana dokonywać odpisu na wspólny fundusz świadczeń socjalnych w wysokości 2,5 krotności wysokości odpisu podstawowego, określonego ustawą o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Równowartość odpisu ustalona w wysokości wynikającej z postanowień obowiązującego ZUZP, przekazywana jest na wyodrębniony rachunek bankowy funduszu świadczeń socjalnych.

Porady prawne

Na gruncie opisanego stanu faktycznego zrodziła się wątpliwość, czy dokonując wpłaty na rachunek funduszu, równowartości odpisu w wysokości wynikającej z postanowień obowiązującego ZUZP, tj. w wysokości 2,5 krotności wysokości odpisu podstawowego, określonego ustawą o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, mimo zatrudniania na dzień 1 stycznia mniej niż 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty, ma prawo całą kwotę tego odpisu zaliczyć, w myśl podatku dochodowego od osób prawnych, do kosztów uzyskania przychodów?

W opinii Wnioskującej, zgodnie z art. 3 ust. 3 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, pracodawcy, zatrudniający według stanu na dzień 1 stycznia danego roku mniej niż 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty, mogą tworzyć fundusz do wysokości i na zasadach określonych w art. 5 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, czyli do wysokości 37,5% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w roku poprzednim lub w drugim półroczu roku poprzedniego, jeżeli przeciętne wynagrodzenie z tego okresu stanowiło kwotę wyższą, lub mogą wypłacać świadczenia urlopowe. Zgodnie natomiast z art. 4 ust. 1 ww. ustawy, u pracodawców zatrudniających co najmniej 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty, układ zbiorowy pracy może dowolnie kształtować wysokość odpisu na fundusz świadczeń socjalnych.

Jednocześnie, Wnioskodawca wskazuje, iż według informacji uzyskanych z Państwowej Inspekcji Pracy, utworzenie funduszu w wysokości wyższej niż określona w art. 5 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, przez pracodawcę zatrudniającego według stanu na dzień 1 stycznia danego roku mniej niż 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty, nie jest sprzeczne z tą ustawą. Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy, koszty działalności pracodawcy obciążają odpisy i zwiększenia ukształtowane zarówno w wysokości ustalonej zgodnie z przepisami tej ustawy, jak i w wysokości wynikającej z układów zbiorowych pracy.

Zdaniem Wnioskującej, na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 9 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów i wpłat na różnego rodzaju fundusze tworzone przez podatnika; kosztem uzyskania przychodów są jednak odpisy i zwiększenia, które w rozumieniu przepisów o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych obciążają koszty działalności pracodawcy, jeżeli środki pieniężne stanowiące równowartość tych odpisów i zwiększeń zostały wpłacone na rachunek funduszu.

W ocenie Spółki przekazana na rachunek bankowy funduszu kwota odpisu za 2007 rok, ustalona w wysokości wynikającej z postanowień obowiązującego ZUZP, tj. w wysokości 2,5 krotności wysokości odpisu podstawowego, określonego ustawą o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, stanowi w całości koszt uzyskania przychodów.

Zdaniem Spółki, jeżeli w Zakładowym Układzie Zbiorowym Pracy (uzgodnionym z zakładowymi organizacjami związkowymi i zarejestrowanym przez Okręgowy Inspektorat Pracy) została określona wysokość odpisu, w wysokości wyższej niż przewiduje to art. 5 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych i zgodnie z art. 6 ust. 1 tejże ustawy, odpisy te obciążają koszty pracodawcy oraz równowartość tych odpisów została odprowadzona na rachunek funduszu, to fakt zatrudniania na dzień 1 stycznia 2007r. mniej niż 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty, szczególnie w sytuacji prowadzenia wspólnej działalności socjalnej, nie może przesądzać o niemożliwości zaliczenia tych odpisów do kosztów uzyskania przychodów.

Ustosunkowując się do przedstawionych powyżej kwestii, stwierdza się co następuje:

Na wstępie podjętych rozważań tutejszy organ podatkowy podkreśla, iż udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w trybie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), nie jest uprawniony do prowadzenia postępowania dowodowego w sprawie objętej wnioskiem, zaś rozpoznając sprawę opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku przez Spółkę.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (...).

Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu wydatków enumeratywnie wymienionych w przywołanym art. 16 ust. 1 ustawy, stanowić mogą koszt uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo ? skutkowym z osiąganymi przychodami, w tym służą zachowaniu albo zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów. Przy czym kosztami uzyskania przychodów są zarówno koszty bezpośrednio, jak i pośrednio związane z uzyskiwanymi przychodami, dotyczące całokształtu działalności podatnika, związane z funkcjonowaniem firmy, jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania przychodów, a także w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, tak aby to źródło przyniosło (przynosiło) przychody także w przyszłości.

Mając na uwadze powyższe, wskazuje się na treść art. 16 ust. 1 pkt 9 lit. b) ww. ustawy podatkowej, stosownie do którego, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów i wpłat na różnego rodzaju fundusze tworzone przez podatnika; kosztem uzyskania przychodów są jednak odpisy i zwiększenia, które w rozumieniu przepisów o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych obciążają koszty działalności pracodawcy, jeżeli środki pieniężne stanowiące równowartość tych odpisów i zwiększeń zostały wpłacone na rachunek Funduszu.

W tym miejscu tutejszy organ podatkowy pragnie wskazać, iż aby odpisy i zwiększenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych utworzonego przez podatnika mogły stanowić koszty uzyskania przychodów, łącznie spełnione muszą być następujące przesłanki:

    1. środki pieniężne stanowiące równowartość odpisów i zwiększeń muszą być wpłacone na rachunek Funduszu,
    2. odpisy i zwiększenia, w rozumieniu przepisów o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, obciążają koszty działalności pracodawcy.

Stosownie do przepisu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 4 marca 1994r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 1996r. Nr 70, poz. 335 ze zm.), Fundusz tworzą, z zastrzeżeniem ust. 2, pracodawcy zatrudniający według stanu na dzień 1 stycznia danego roku co najmniej 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty.

Zgodnie zaś z art. 4 ust. 1 tej ustawy, u pracodawców, o których mowa w art. 3 ust. 1, układ zbiorowy pracy może dowolnie kształtować wysokość odpisu na Fundusz; może również postanawiać, że Fundusz nie będzie tworzony.

Z kolei, w myśl art. 3 ust. 3 ww. ustawy, pracodawcy zatrudniający według stanu na dzień 1 stycznia danego roku mniej niż 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty, z zastrzeżeniem ust. 2, mogą tworzyć Fundusz do wysokości i na zasadach określonych w art. 5 lub mogą wypłacać świadczenie urlopowe, o którym mowa w ust. 4-6.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 tej ustawy, Fundusz tworzy się z corocznego odpisu podstawowego, naliczanego w stosunku do przeciętnej liczby zatrudnionych.

Wysokość odpisu podstawowego, o którym mowa w ust. 1, wynosi na jednego zatrudnionego, z zastrzeżeniem ust. 2a i 3, 37,5% przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej w roku poprzednim lub w drugim półroczu roku poprzedniego, jeżeli przeciętne wynagrodzenie z tego okresu stanowiło kwotę wyższą (art. 5 ust. 2 ustawy).

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy, odpisy i zwiększenia, o których mowa w art. 3-5 i 6a, oraz kwoty wypłaconych świadczeń urlopowych, o których mowa w art. 3, obciążają koszty działalności pracodawcy.

Z łącznej wykładni art. 6 ust. 1 i art. 3 ust. 3 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych wynika, iż kosztem uzyskania przychodów, w przypadku pracodawców zatrudniających mniej niż 20 pracowników, może być jedynie odpis dokonany zgodnie z art. 5 ww. ustawy.

Wobec powyższego, nadwyżka pomiędzy kwotą odpisu dokonanego w trybie art. 5 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, a kwotą faktycznie dokonanego odpisu na podstawie Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy, nie może obciążać kosztów działalności pracodawców zatrudniających mniej niż 20 pracowników.

Powyższe stwierdzenie implikuje wniosek, iż w przypadku Wnioskodawcy, kosztem uzyskania przychodów może być kwota odpisu dokonana do wysokości i na zasadach określonych w trybie art. 5 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, gdyż tylko ta kwota może obciążyć jego koszty działalności.

Zatem, nadwyżka pomiędzy kwotą odpisu dokonanego w trybie art. 5 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, a kwotą faktycznie dokonanego odpisu, stosownie do postanowień Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy, nie stanowi kosztu uzyskania przychodów w świetle art. 16 ust. 1 pkt 9 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, albowiem w rozumieniu przepisów o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych nie obciąża kosztów działalności pracodawcy.

Przedmiotowa interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskującego i stanu prawnego, obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika