Czy nakłady poniesione na realizację projektu celowego dotyczące badań przemysłowych (...)

Czy nakłady poniesione na realizację projektu celowego dotyczące badań przemysłowych i przedkonkurencyjnych, które są aktywowane jako rozliczenia międzyokresowe i po zakończeniu umowy zostaną zaliczone do wartości niematerialnych i prawnych jako koszty prac rozwojowych zakończonych wynikiem pozytywnym ? w koszty księgowana będzie amortyzacja po oddaniu inwestycji do użytkowania;oraz czy otrzymane przez odlewnię dofinansowanie jest dochodem zwolnionym od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a odpisy amortyzacyjne od wartości niematerialnych i prawnych w części sfinansowanej przez Ministerstwo nie będą zaliczane do kosztów uzyskania przychodu?

29.06.2007r., do tutejszego organu podatkowego wpłynął wniosek Spółki, o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, który uzupełniono 10.08.2007r.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka jako Wnioskodawca i Politechnika X jako Wykonawca, zawarły w ubiegłym roku z Ministrem Edukacji i Nauki umowę o dofinansowanie wykonania projektu celowego.

Spółka wskazuje, iż umowa zawarta z Ministrem Edukacji i Nauki zobowiązuje ją do wdrożenia (zastosowania) wyników badań przedkonkurencyjnych i przemysłowych w terminie do 30.05.2008r., co oznacza, że przedmiot prac rozwojowych będzie wykorzystywany w jej działalności gospodarczej. Podatnik podnosi, iż nowa technologia musi być przez niego wdrożona (zastosowana), ponieważ tylko wtedy umowa zawarta z Ministrem Edukacji i Nauki zostanie uznana za wykonaną.

Umowa zobowiązuje również Spółkę do uzyskania określonych parametrów, m.in. zakłada się, że w 2009r. produkcja odlewów armaturowych z żeliwa szarego modyfikowanego będzie wynosić 1000 ton, a z żeliwa sferoidalnego ? 1500 ton. Z założeń, w opinii Podatnika, wynika więc, że zastosowana technologia będzie generować określone przychody.

Wnioskodawca wskazuje ponadto, iż koszty prac rozwojowych zakończonych wynikiem pozytywnym są już wiarygodnie ustalane na podstawie dowodów księgowych, dokumentujących poniesione nakłady: faktury VAT, listy płac, dokumenty RW. Spółka prowadzi również wyodrębnioną ewidencję księgową projektu celowego w układzie rodzajowym z podziałem na poszczególne zadania.

Spółka wskazuje, iż nakłady na realizację projektu celowego wynoszą 3.653.000,00 zł w tym:

    - nakłady na badania przemysłowe ? 1.840.000,00 zł;
    - nakłady na badania przedkonkurencyjne ? 1.303.000,00 zł;
    - prace wdrożeniowo-inwestycyjne ? 510.000,00 zł;

Dofinansowanie z Ministerstwa wynosi 60% kosztów poniesionych na badania przemysłowe (1.104.000,00 zł) i 35% kosztów poniesionych na badania przedkonkurencyjne (456.050,00 zł) i podzielone jest na dwie kwoty:

    a) I część w wysokości 724.550,00 zł otrzymuje Wnioskodawca na refundację części kosztów poniesionych przez niego,
    b) II część w wysokości 835.500,00 zł otrzymuje Politechnika jako refundację kosztów zadań realizowanych przez uczelnię na rzecz Wnioskodawcy.

Zgodnie z umową zawartą z Ministrem Edukacji i Nauki, dofinansowanie dla Politechniki, Ministerstwo przekazuje Wykonawcy w imieniu Spółki i jest to refundacja części kosztów kwalifikowanych zadań realizowanych przez Wykonawcę na rzecz Wnioskodawcy.

W związku z otrzymanym dofinansowaniem i rozliczeniem projektu celowego, zdaniem Spółki, powstaje wiele wątpliwości dotyczących prawidłowego rozliczenia podatku dochodowego od osób prawnych. Spółka wskazuje, iż przyjęła następujący sposób rozliczenia:

    1. Nakłady poniesione na realizację projektu celowego dotyczące badań przemysłowych i przedkonkurencyjnych są aktywowane jako rozliczenia międzyokresowe i po zakończeniu umowy zostaną zaliczone do wartości niematerialnych i prawnych jako koszty prac rozwojowych zakończonych wynikiem pozytywnym ? w koszty księgowana będzie amortyzacja po oddaniu inwestycji do użytkowania.
    2. Otrzymane przez Wnioskodawcę dofinansowanie jest dochodem zwolnionym od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a odpisy amortyzacyjne od wartości niematerialnych i prawnych w części sfinansowanej przez Ministerstwo nie będą zaliczane do kosztów uzyskania przychodu.

W związku z powyższym, Wnioskodawca, wnosi o potwierdzenie, że zajęte przez niego stanowisko w ww. sprawie jest prawidłowe.

Ustosunkowując się do przedstawionej powyżej kwestii, stwierdza się co następuje:

W myśl postanowień art. 7 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich został on osiągnięty (...).

Postanowienia ustawy o podatku dochodowym nie określają definicji przychodów - zawierają one jedynie wykaz zdarzeń uznanych przez ustawodawcę za przychody w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przy czym wykaz tych zdarzeń ma charakter otwarty. Za przychody dla celów ww. ustawy nie są jedynie uznane przychody wymienione w art. 12 ust. 4 cyt. ustawy. Zgodnie zaś z art.12 ust. 1 pkt 1 ustawy podatkowej, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Zatem stosownie do przytoczonego powyżej art. 12 ust.1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dofinansowanie projektu celowego jako otrzymane przez Spółkę pieniądze, są przychodem uzyskanym w ramach prowadzonej przez podmiot (Wnioskującą) działalności gospodarczej. Powyższe nie oznacza jednak, iż otrzymane w formie dofinansowania środki pieniężne są opodatkowane podatkiem dochodowym od osób prawnych. Opisany przez Wnioskodawcę stan faktyczny wskazuje, że otrzymane dofinansowanie projektu celowego związane jest z pokryciem kosztów wytworzenia przez niego we własnym zakresie wartości niematerialnych i prawnych, od których Spółka będzie mogła dokonywać odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16a-16m ustawy podatkowej, w związku z czym, w opinii organu podatkowego, należy ono do kategorii świadczeń o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie bowiem z tym przepisem, wolne od podatku są dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia, z zastrzeżeniem pkt 14 i 14a, otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16a-16m.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny jak i prawny, znajdujący zastosowanie w przedmiotowej sprawie, organ podatkowy stwierdza, iż otrzymane z Ministerstwa Edukacji i Nauki dofinansowanie projektu celowego stanowić będzie przychód, korzystający na mocy przytoczonego powyżej art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy podatkowej, ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych.

Zgodnie natomiast z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a-16m, z uwzględnieniem art. 16.

Jednocześnie, na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie (...) środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części ? wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych (...) są jednak kosztem uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem pkt 8a, w przypadku odpłatnego zbycia środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na czas ich poniesienia.

Stosownie zaś do art. 16b ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych, amortyzacji podlegają również, z zastrzeżeniem art. 16c, niezależnie od przewidywanego okresu używania, koszty prac rozwojowych zakończonych wynikiem pozytywnym, który może być wykorzystany na potrzeby działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:

    a) produkt lub technologia wytwarzania są ściśle ustalone, a dotyczące ich koszty prac rozwojowych wiarygodnie określone, oraz
    b) techniczna przydatność produktu lub technologii została przez podatnika odpowiednio udokumentowana i na tej podstawie podatnik podjął decyzję o wytwarzaniu tych produktów lub stosowaniu technologii, oraz
    c) z dokumentacji dotyczącej prac rozwojowych wynika, że koszty prac rozwojowych zostaną pokryte spodziewanymi przychodami ze sprzedaży tych produktów lub zastosowania technologii

- zwane także wartościami niematerialnymi i prawnymi.

Przepisy prawa podatkowego nie regulują rodzaju prac zaliczanych do prac rozwojowych. Zgodnie natomiast z art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 8 października 2004r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2004r. Nr 238, poz. 2390 ze zm.), poprzez prace rozwojowe należy rozumieć nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności z dziedziny nauki, technologii i działalności gospodarczej oraz innej wiedzy i umiejętności do planowania produkcji oraz tworzenia i projektowania nowych, zmienionych lub ulepszonych produktów, procesów lub usług, w szczególności:

    a) tworzenie projektów, rysunków, planów oraz innej dokumentacji do tworzenia nowych produktów, procesów i usług pod warunkiem, że nie są one przeznaczone do celów komercyjnych,
    b) opracowywanie prototypów o potencjalnym wykorzystaniu komercyjnym oraz projektów pilotażowych w przypadkach, gdy prototyp stanowi końcowy produkt komercyjny, a jego produkcja wyłącznie do celów demonstracyjnych i walidacyjnych jest zbyt kosztowna; w przypadku, gdy projekty pilotażowe lub demonstracyjne mają być następnie wykorzystywane do celów komercyjnych, wszelkie przychody uzyskane z tego tytułu należy odjąć od kwoty kosztów kwalifikowanych pomocy publicznej,
    c) działalność związana z produkcją eksperymentalną oraz testowaniem produktów, procesów i usług pod warunkiem, że nie są one następnie wykorzystywane komercyjnie;

prace rozwojowe nie obejmują rutynowych i okresowych zmian wprowadzanych do produktów, linii produkcyjnych, procesów wytwórczych, istniejących usług oraz innych operacji w toku, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.

Odnosząc się do powyższego, zdaniem organu podatkowego, poprzez koszty zakończonych prac rozwojowych rozumieć należy koszty badania lub w inny sposób uzyskiwaną wiedzę, których wynik może być wykorzystany do produkcji nowych lub ulepszonych produktów lub technologii. Zgodnie z ww. przepisem art. 16 ust. 2 pkt 3 ustawy podatkowej, koszty prac rozwojowych mogą zostać uznane za wartości niematerialne i prawne podlegające amortyzacji, wyłącznie w sytuacji, gdy spełnione zostaną łącznie następujące warunki:

    - zostaną one zakończone wynikiem pozytywnym, który może być wykorzystany na potrzeby działalności gospodarczej podatnika;
    - produkt lub technologia wytwarzania będą ściśle ustalone, a dotyczące ich koszty prac rozwojowych wiarygodnie określone,
    - techniczna przydatność produktu lub technologii zostanie przez podatnika odpowiednio udokumentowana i na tej podstawie podatnik podejmie decyzję o wytwarzaniu tych produktów lub stosowaniu technologii,
    - z dokumentacji dotyczącej prac rozwojowych będzie wynikało, że koszty prac rozwojowych zostaną pokryte spodziewanymi przychodami ze sprzedaży tych produktów lub zastosowania technologii.

Jeżeli powyższe warunki zostaną przez Spółkę spełnione, to zdaniem organu podatkowego, nakłady poniesione przez Wnioskodawcę na realizację projektu celowego dotyczące badań przemysłowych i przedkonkurencyjnych, w przedstawionym stanie faktycznym, po zakończeniu prac wynikiem pozytywnym będą mogły zostać uznane za wartości niematerialne i prawne, jako odpowiadające kryteriom wynikającym z art. 16 ust. 2 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Z normy zawartej w art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika jednak, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 16a-16m, od tej części wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Odnosząc się do zapytania Podatnika należy stwierdzić, iż jeżeli koszty prac rozwojowych zakończonych wynikiem pozytywnym, stanowić będą wartości niematerialne i prawne, podlegające odpisom amortyzacyjnym według zasad określonych w art. 16a-16m ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, to zgodnie z cytowanym powyżej art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, odpisy amortyzacyjne z tytułu zużycia wartości niematerialnych i prawnych dokonywane od wartości początkowej, która odpowiadać będzie dofinansowaniu otrzymanemu przez Podatnika - nie będą stanowiły kosztu uzyskania przychodów.

Przedmiotowa interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika