Czy przedstawiony przez płatnika sposób wyliczenia podatku dochodowego od wypłaconych w 2006 roku (...)

Czy przedstawiony przez płatnika sposób wyliczenia podatku dochodowego od wypłaconych w 2006 roku zaległych uposażeń za lata 2003-2006 żołnierzowi zwolnionemu z zawodowej słuzby wojskowej i przywróconemu do służby, jest słuszny i czy należy dokonać korekt deklaracji podatkowych płatnika i podatnika (PIT-4 i PIT-11) za lata 2003-2006?

W dniu 14.06.2006r. do tut. organu podatkowego wpłynął wniosek płatnika , z zapytaniem dot. zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, wynika, iż na podstawie decyzji personalnej Dowódcy Pomorskiego Okręgu Wojskowego został zwolniony żołnierz przechodząc na emeryturę. W tym samym dniu pobrał należne mu świadczenia finansowe takie jak:

- odprawa przy zwolnieniu ze służby zawodowej w wysokości 7.682,30zł, od której naliczono podatek dochodowy 19% w wysokości 1.459,60zł,
- ekwiwalent za niewykorzystany urlop w wysokości 3.012,67zł, od którego naliczono podatek dochodowy 19% w wysokości 572,40zł,
- odszkodowanie z tytułu skróconego okresu wypowiedzenia w wysokości 18.076,00zł, od którego naliczono podatek dochodowy 20% (ryczałt) w kwocie 3.615,20zł.

Porady prawne

Potrącony podatek dochodowy został odprowadzony do Urzędu Skarbowego Poznań-Śródmieście w 2003 roku.

W 2006 roku Dowódca Wojsk Lądowych swoją decyzją stwierdził nieważność decyzji Dowódcy Okręgu Wojskowego w sprawie wypowiedzenia stosunku służbowego i zwolnienia z zawodowej służby wojskowej tego żołnierza. W związku ze stwierdzeniem nieważności decyzji w sprawie wypowiedzenia stosunku służbowego i zwolnienia z zawodowej służby żołnierza zawodowego, przywrócono stan prawny sprzed wydania wadliwej decyzji o zwolnieniu żołnierza z zawodowej służby wojskowej, czyli nie nastąpiło skuteczne zwolnienie z zawodowej służby wojskowej.

W związku z brakiem skutecznego zwolnienia z zawodowej służby wojskowej nie zaistniały przesłanki określone w art. 17 i 18 ustawy z 17 grudnia 1970r. u uposażeniu żołnierzy (j. t. Dz. U. z 2002r., Nr 76, poz. 693 ze zm.) a tym samym brak było podstaw prawnych do wypłaty należności związanych ze zwolnieniem z zawodowej służby wojskowej zgodnie z art. 14 ustawy z dnia 25 maja 2001r. o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 76, poz. 804 ze zmianami).

Wobec powyższego, zdaniem wnioskodawcy, wypłacone żołnierzowi zawodowemu w dniu zwolnienia z zawodowej służby wojskowej należności są świadczeniem nienależnym i podlegają kompensacji z należności przysługujących żołnierzowi za trzyletni okres zawodowej służby wojskowej za który nie otrzymał uposażenia. Potrącenia należności pobranych w dniu zwolnienia z zawodowej służby wojskowej płatnik zamierzał dokonać w miesięcy czerwcu 2006r. z należnego uposażenia za lata ubiegłe t.j.:

- uposażenie za 2003 - 24.854,50zł,
- uposażenie za 2004 - 28.077,60zł,
- uposażenie za 2005 - 29.347,20zł,
- uposażenie za 2006 - 9.929,16zł.

W dniu 31.08.2006r. płatnik uzupełnił zapytanie poprzez uzupełnienie stanu faktycznego oraz przedstawił dokonany sposób potrącenia świadczeń. Płatnik od kwoty wyliczonego uposażenia za lata 2003-2006 w kwocie 92.208,46zł potrącił kwoty brutto wypłacone w 2003 rok z tytułu odprawy przy zwolnieniu ze służby zawodowej, ekwiwalentu za niewykorzystany urlop oraz odszkodowania z tytułu skróconego okresu wypowiedzenia oraz obliczył zaliczkę podatek dochodowy w kwocie 19%, z uwzględnieniem kosztów uzyskania przychodu w kwocie 102,25zł, wpłacono ją na konto Urzędu Skarbowego Poznań-Śródmieście oraz wykazano w deklaracji PIT-4 za czerwiec 2006r.

W związku z powyższym płatnik zadał pytanie czy przedstawiony przez płatnika sposób wyliczenia podatku dochodowego od wypłaconych w 2006 roku zaległych uposażeń za lata 2003-2006 jest słuszny i czy należy dokonać korekt deklaracji podatkowych płatnika i podatnika (PIT-4 i PIT-11) za lata 2003-2006?

Płatnik przedstawiając własne stanowisko w sprawie stwierdził, iż sposób wyliczenia podatku w przedmiotowej sprawie jest prawidłowe i nie należy sporządzać korekt deklaracji płatnika i podatnika (PIT-4 i PIT-11) za lata 2003-2006.

Po przeanalizowaniu przedstawionego przez podatnika stanu faktycznego Naczelnik Urzędu Skarbowego Poznań-Śródmieście stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (j. t. Dz. U. z 2000r., Nr 14, poz. 176 ze zm.) przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Zgodnie z art. 12 ust. 1 o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

W myśl art. 26 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3, art. 28-30 oraz art. 30a-30c, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1, 2, 4, 4a-4e, ust. 6 lub art. 24b ust. 1 i 2 lub art. 25, po odliczeniu kwot dokonanych w roku podatkowym zwrotów nienależnie pobranych świadczeń, które uprzednio zwiększyły dochód podlegający opodatkowaniu, w kwotach uwzględniających pobrany podatek dochodowy, jeżeli zwroty te nie zostały potrącone przez płatnika. Wobec powyższego w przypadku, zwrotu nienależnego świadczenia, którymi są odprawa przy zwolnieniu ze służby zawodowej oraz ekwiwalent za niewykorzystany urlop płatnik może dokonać potrącenia ww. kwot z należności wypłacanych w bieżącym okresie.

Zgodnie natomiast z art. 41b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jeżeli podatnik dokonał zwrotu nienależnie pobranych świadczeń, które uprzednio zwiększyły dochód podlegający opodatkowaniu, przy ustalaniu wysokości podatku (zaliczek) płatnicy, o których mowa w art. 31, 33, 35 i 41, odejmują od dochodu kwotę dokonanych zwrotów, łącznie z pobranym podatkiem (zaliczką).

Wobec powyższego, dokonanie przez płatnika potrącenia kwot wypłaconych w 2003 roku od przychodu, którym jest uposażenie należne za lata 2003-2006 znajduje potwierdzenie w cytowanych wyżej przepisach.

Zgodnie z art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, zwane dalej 'zakładami pracy', są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Zgodnie zaś z art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zaliczki, o których mowa w art. 31, za miesiące od stycznia do grudnia, z zastrzeżeniem ust. 1a, wynoszą za miesiące od początku roku do miesiąca włącznie, w którym dochód podatnika uzyskany od początku roku w tym zakładzie pracy przekroczył kwotę stanowiącą górną granicę pierwszego przedziału skali - 19% dochodu uzyskanego w danym miesiącu.

Stosownie do art. 32 ust. 2 ww. ustawy za dochód, o którym mowa w ust. 1 i 1a, uważa się uzyskane w ciągu miesiąca przychody w rozumieniu art. 12 oraz zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez płatnika, po odliczeniu kosztów uzyskania w wysokości określonej w art. 22 ust. 2 pkt 1 lub 3 oraz po odliczeniu potrąconych przez płatnika w danym miesiącu składek na ubezpieczenia społeczne, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b).

Zgodnie z art. 22 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych koszty uzyskania przychodów z tytułu stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej, w przypadku gdy podatnik uzyskuje przychody od jednego zakładu pracy - wynoszą 102 zł 25 gr miesięcznie, a za rok podatkowy nie więcej niż 1.227 zł.

Przepis art. 38 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że płatnicy, o których mowa w art. 31 i art. 33-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek dochodowy w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osoba fizyczną, według siedziby bądź miejsca oprowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, przesyłając równocześnie deklarację według ustalonego wzoru (PIT-4).

Biorąc pod uwagę powyższe przedstawione przez płatnika opodatkowanie wypłaconych w czerwcu 2006r. uposażeń za lata 2003-2006 jest prawidłowe i nie zachodzi konieczność korygowania deklaracji PIT-4 i PIT-11 za poprzednie okresy.

Powyższa interpretacja przepisów prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i przytoczonego w treści postanowienia, jest aktualna według stanu prawnego na dzień jej dokonania i do czasu zmiany stanu prawnego lub faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika