Co stanowi podstawę do naliczania i odprowadzania przez płatnika do urzędu skarbowego zaliczki na (...)

Co stanowi podstawę do naliczania i odprowadzania przez płatnika do urzędu skarbowego zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, z tytułu umowy zawartej zgodnie z art. 16 ustawy o Inspekcji Wetwrynaryjnej, pomiędzy powiatowym lekarzem weterynarii, a lekarzem niebędącym pracownikiem Inspekcji Weterynaryjnej?

Naczelnik Urzędu Skarbowego działając na podstawie art. 216 § 1 oraz art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity ? Dz. U. Nr 8, poz. 60 z 2005r. ze zmianami) po zapoznaniu się z treścią wniosku z dnia 06.02.2006r. (wpływ do organu podatkowego dnia 07.02.2006r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych w części dotyczącej wykonywania funkcji płatnika przez powiatowego lekarza weterynarii w kwestii opodatkowania umowy zawartej zgodnie z art. 16 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. o Inspekcji Weterynaryjnej (Dz. U. z 2 marca 2004r., Nr 33, poz. 287 ze zmianami) stwierdza, że

Porady prawne

W dniu 07.02.2006r. Powiatowy Inspektorat Weterynarii, będąc płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, zwrócił się z prośbą o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity ? Dz. U. z 2000r., Nr 14, poz.176 ze zmianami), w zakresie dotyczącym opodatkowania zawieranych umów zleceń z zakresu inspekcji weterynaryjnej w trybie art. 16 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. o Inspekcji Weterynaryjnej (Dz. U. Nr 33, poz. 287 ze zmianami).

Stan faktyczny przedstawiony przez płatnika:
Organem Inspekcji Weterynaryjnej jest m.in. powiatowy lekarz weterynarii, który jako kierownik powiatowej inspekcji weterynaryjnej wchodzi w skład niezespolonej administracji rządowej.
Zadania organów Inspekcji wykonują również lekarze weterynarii niebędący pracownikami Inspekcji, wyznaczeni do wykonywania określonych czynności oraz osoby niebędące lekarzami weterynarii wyznaczone do wykonywania określonych czynności o charakterze pomocniczym.
Zgodnie z § 1 ust.1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 2 sierpnia 2004r. w sprawie warunków i wysokości wynagrodzenia za wykonywanie czynności przez lekarzy weterynarii i inne osoby wyznaczone przez powiatowego lekarza weterynarii (Dz.U. z dnia 13 sierpnia 2004r., Nr 178, poz. 1837) lekarzom weterynarii niebędącym pracownikami Inspekcji Weterynaryjnej wyznaczonym przez powiatowego lekarza weterynarii do wykonywania czynności, o których mowa w art. 16 ust.1 ustawy przysługuje wynagrodzenie obejmujące:
1. część podstawową, której wysokość ustala się według stawek określonych w załączniku rozporządzenia,
2. zwrot udokumentowanych kosztów:
? dojazdu,
? użytych produktów leczniczych weterynaryjnych i wyrobów medycznych.

Pytanie płatnika:
Co stanowi podstawę do naliczenia i odprowadzenia przez płatnika, do urzędu skarbowego zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, z tytułu umowy zawartej zgodnie z art. 16 ustawy, pomiędzy powiatowym lekarzem weterynarii, a lekarzem niebędącym pracownikiem Inspekcji Weterynaryjnej?

Stanowisko płatnika:
Według opinii Wnioskodawcy, wynagrodzenie lekarzy weterynarii powinno być opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych tylko w zakresie części podstawowej natomiast zwrócone koszty dojazdu są zwolnione od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Stanowisko organu podatkowego:
W przedstawionym stanie faktycznym, lekarze weterynarii niebędący pracownikami Inspekcji, wyznaczeni do wykonywania określonych czynności, w ramach umowy zawartej zgodnie z art. 16 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej, mają wypłacane wynagrodzenie, w skład którego wchodzi część podstawowa oraz zwrot udokumentowanych kosztów obejmujący: dojazdy i zwrot kosztów leków.

Analizując powyższą sprawę należy stwierdzić:
Na gruncie ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( t.j. Dz. U. z 2000r., Nr 14, poz.176 ze zmianami) określono, iż jednym ze źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu, zgodnie z treścią art.10 ust.1 pkt 2 jest działalność wykonywana osobiście. Katalog przychodów kwalifikujących się do tego źródła został sprecyzowany w art. 13 w/w ustawy, gdzie w pkt 6 powoływanego przepisu, za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników z zastrzeżeniem art.14 ust. 2 pkt 10 i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że uzyskiwane przez lekarza weterynarii przychody z tytułu wykonywania określonych czynności zleconych na podstawie przepisów art. 16 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej przez organ administracji państwowej, którym jest w tym przypadku powiatowy lekarz weterynarii, należy zakwalifikować do źródła przychodów z osobiście wykonywanej działalności, określonej w art.13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Generalną zasadą przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest powszechność opodatkowania, która została wyrażona w art. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl tego przepisu, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art.21, 52 i 52a tej ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Zgodnie z przepisem art. 21 ust. 1 pkt 16 lit.b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są diety i należności za czas podróży służbowej pracownika i podróży osoby nie będącej pracownikiem ? do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13.
Należy jednak zaznaczyć, iż zwolnienie dla osób niebędących pracownikami stosuje się jeżeli otrzymane świadczenia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i zostały poniesione:
1. w celu osiągnięcia przychodów lub
2. w celu realizacji zadań organizacji i jednostek organizacyjnych działających na podstawie odrębnych ustaw, lub
3. przez organy (urzędy) władzy lub administracji państwowej albo samorządowej oraz jednostki organizacyjne im podległe lub przez nie nadzorowane, lub
4. przez osoby pełniące funkcje obywatelskie, o których mowa w art. 13 pkt 5, w związku z wykonywaniem tych funkcji.
W odniesieniu do tej kategorii podatników niebędących pracownikami, pojęcie ?podróż? nie jest tożsame z pojęciem ?podróż służbowa?, które stosowane jest w odniesieniu do pracowników.
Na tej podstawie należy też stwierdzić , iż pojęcie ?podróż? obejmuje zarówno jazdy lokalne jak i jazdy zamiejscowe.

W konsekwencji należności stanowiące zwrot kosztów używania przez lekarzy weterynarii niebędących pracownikami Inspekcji, wyznaczonych w drodze decyzji administracyjnych do realizacji określonych zadań, pojazdów samochodowych, stanowiących ich własność, w celu odbycia podróży, korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Należy zwrócić uwagę, że ze zwolnienia korzystają jedynie należności do wysokości określonej w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalenia należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz.U. Nr 236, poz. 1990). Stosownie do brzmienia § 5 powoływanego rozporządzenia, należności za czas podróży służbowej ustala się jako iloczyn przejechanych kilometrów oraz stawek za jeden kilometr.
W świetle powyższego, wynagrodzenie lekarzy weterynarii, wyznaczonych w drodze decyzji administracyjnej, wykonujących zlecenia zadań z zakresu inspekcji weterynaryjnej w trybie art. 16 ustawy, opodatkowane jest podatkiem dochodowym w zakresie części podstawowej oraz zwrotu kosztów użytych produktów leczniczych i weterynaryjnych i wyrobów medycznych, natomiast zwrócone koszty dojazdu są zwolnione od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
W związku z tym, zgodnie z treścią art. 41 ust.1 i 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, na organie Inspekcji Weterynaryjnej jako płatniku, ciąży obowiązek pobierania zaliczek na podatek dochodowy od przychodów podlegających opodatkowaniu, w wysokości 19 % należności pomniejszonej o koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art.22 ust. 9, oraz pomniejszonej o składki potrącone przez płatnika w danym miesiącu na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o którym mowa w art. 26 ust .1 pkt 2 lit.b). Tak obliczoną zaliczkę, zmniejsza się z zastrzeżeniem art. 27b ust.1 pkt 2 i ust.2, o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne pobranej przez płatnika, o której mowa w ust. 1, zgodnie z przepisami o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym. Z kolei, na podstawie art. 42 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, płatnicy przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek dochodowy, w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, właściwego według siedziby płatnika, a w przypadku braku siedziby według miejsca zamieszkania.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązujacego w dniu jej wydania.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika