Czy wydatki na nabycie produktów spożywczych, w szczególności słodyczy, owoców, soków i obcych (...)

Czy wydatki na nabycie produktów spożywczych, w szczególności słodyczy, owoców, soków i obcych usług gastronomicznych, wykorzystywanych przy okazji spotkań biznesowych z przyszłymi lub obecnymi kontrahentami zleceniodawcy Podatnika, Podatnik ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w pełnej wysokości - także gdy przekracza ona limit określony w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

W dniu 29.06.2006r. Spółka z o.o. wystąpiła z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji w zakresie stosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Podatnik zawarł umowę na kompleksowe zarządzanie obiektem centrum handlowego. W ramach umowy Podatnik zobowiązał się w szczególności do negocjowania i zawierania umów w imieniu zleceniodawcy, pozyskiwania informacji o podmiotach zainteresowanych wynajęciem lokali w centrum handlowym, kontaktów, rozmów i korespondencji z kontrahentami i przyszłymi kontrahentami zleceniodawcy, a także do prowadzenia działań reklamowych i PR na jego rzecz. W ramach wykonywania tych świadczeń Podatnik organizuje spotkania z kontrahentami i przyszłymi kontrahentami zleceniodawcy. W związku z tym Spółka kupuje produkty spożywcze (w szczególności słodycze, napoje, owoce), a także zamawia obce usługi gastronomiczne, z których korzystają następnie uczestnicy spotkań. Ponadto w toku wykonywania usług na rzecz zleceniodawcy pracownicy Podatnika odbywają podróże służbowe, korzystając z usług gastronomicznych i noclegowych. Wnioskodawca z tytułu wykonywanych usług otrzymuje od zleceniodawcy wynagrodzenie, kalkulowane jako suma poniesionych kosztów plus marża, plus podatek od towarów i usług.

Porady prawne

Rozliczenie ww. kosztów jest ujęte w wynagrodzeniu Podatnika. Koszty te nie stanowią dla zleceniobiorcy kosztów reprezentacji i reklamy, są natomiast traktowane jako koszt materiałowy działalności bieżącej. Ponadto Podatnik co miesiąc, zgodnie z ustalonymi w umowie terminami, wystawia swemu zleceniodawcy fakturę za wykonane usługi.

W związku z powyższym, Spółka zwróciła się z zapytaniem, czy wydatki na nabycie przez podatnika produktów spożywczych, w szczególności słodyczy, owoców, soków i obcych usług gastronomicznych, wykorzystywanych przy okazji spotkań biznesowych z przyszłymi lub obecnymi kontrahentami zleceniodawcy podatnika, podatnik ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w pełnej wysokości - także gdy przekracza ona limit określony w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, poniesione koszty na realizację usług reklamowych i reprezentacyjnych wykonywane są na rzecz zleceniodawcy. Podczas spotkań biznesowych nie są omawiane kwestie umów pomiędzy Podatnikiem a Jego kontrahentami, lecz umów pomiędzy zleceniodawcą i jego kontrahentami. Według Wnioskodawcy wydatki te można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w całości - bez względu na limit określony w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny, wyjaśnia się co następuje:

W obecnym stanie prawnym kwestię kosztów uzyskania przychodów reguluje art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), który stanowi, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Oznacza to, że podatnik ma możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów poniesionych wydatków, jeżeli wykaże ich związek z osiągniętym przychodem.

Jak wynika ze stanu faktycznego Spółka świadczy, na podstawie zawartej umowy, usługi na rzecz swojego zleceniodawcy. W ramach usług, polegających na organizacji spotkań biznesowych z przyszłymi lub obecnymi kontrahentami zleceniodawcy, Podatnik dokonuje zakupu produktów spożywczych oraz obcych usług gastronomicznych.

Wszystkie koszty, związane z powyższymi działaniami, ponoszone przez Podatnika są ujęte na fakturze, którą Spółka wystawia swemu zleceniodawcy. Koszty te są traktowane przez Podatnika jako koszt materiałowy działalności bieżącej i nie stanowią dla niego kosztów reprezentacji i reklamy. Należy zatem uznać, że poniesione przez Spółkę wydatki na wykonanie lub nabycie ww. usług są zarówno wydatkami dotyczącymi prowadzonej działalności, jak również przyczyniają się do wzrostu przychodów.

Powyższe wydatki mają ścisły związek z usługami wykonywanymi w zakresie promocji firmy zleceniodawcy Podatnika i jako takie stanowią część składową kalkulacji ceny za wykonaną usługę, tworząc przychód, a zatem spełniają warunek zawarty w wyżej cytowanym przepisie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, umożliwiający zakwalifikowanie ww. wydatków do kosztów uzyskania przychodów.

W myśl art. 16 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy, nie zalicza się do kosztów uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodów, chyba że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. Limit, o którym mowa w cytowanym wyżej artykule dotyczy kosztów reprezentacji i reklamy prowadzonej przez podatnika reklamującego własną firmę w celu pozyskania kontrahentów. Natomiast w omawianym przypadku Spółka ponosi koszty na realizację usług reklamowych i reprezentacyjnych wykonywanych na rzecz swojego zleceniodawcy.

W związku z powyższym, należy zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, według którego ww. wydatki może On zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w całośc i - bez względu na określony w ustawie limit.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika