? Czy otrzymane dofinansowane w części pochodzącej z Unii Europejskiej (EFS) i w części pochodzącej (...)

? Czy otrzymane dofinansowane w części pochodzącej z Unii Europejskiej (EFS) i w części pochodzącej z budżetu państwa rodzi konieczność opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych?? Czy wydatki na usługi doradcze w zakresie pozyskania dofinansowania stanowią koszty uzyskania przychodów w dacie poniesienia?

W dniu 17 listopada 2006r. Wyższa Szkoła złożyła wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (Instytucja Wdrażająca) na mocy umowy z dnia 13 kwietnia 2006r. przyznała Wyższej Szkole dotację z Europejskiego Funduszu Społecznego udzielaną w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich Działanie 2.3 Rozwój Kadr Nowoczesnej Gospodarki. Celem przedmiotowego projektu jest podniesienie poziomu konkurencyjności oraz potencjału adaptacyjnego grupy kilku przedsiębiorstw i podmiotów z nimi współpracujących poprzez przeprowadzenie serii szkoleń dla kadry dotyczących m.in. zarządzania, finansów, obsługi programów komputerowych, sprzedaży. Szkolenia te wykonywane są przez Podatnika w oparciu o własną kadrę dydaktyczną i bazę lokalową. Otrzymane środki przeznaczone są głównie na wynagrodzenia wykładowców, a przedmiotowa dotacja stanowi jedynie zwrot poniesionych przez Podatnika kosztów, gdyż w całości przeznaczona jest na pokrycie kosztów realizowanego projektu.

Dotacje będące źródłem finansowania pochodzą w 75 % z Europejskiego Funduszu Społecznego a w 25 % z Budżetu Państwa. Jednocześnie Wyższa Szkoła pobiera wynagrodzenie od biorących udział w projekcie przedsiębiorców, przy czym suma otrzymanego przez Podatnika wynagrodzenia i otrzymanych dotacji nie przekracza ponoszonych w ramach realizacji projektu kosztów.

Informacja o realizacji projektu znajduje się na stronach internetowych Podatnika i w lokalnej prasie a projekt ten zostanie także rozpowszechniony na konferencjach i targach firm szkoleniowych. Wyższa Szkoła przy ubieganiu się o dofinansowanie ww. projektu korzystała z usług doradczych, których koszt sfinansowała że środków własnych.

Jednocześnie Wyższa Szkoła jako uczelnia niepaństwowa w rozumieniu stawy o szkolnictwie wyższym korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Z uwagi na wątpliwości dotyczące rozliczania ww. środków pomocowych i wydatków związanych z ich pozyskaniem w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych Podatnik zwrócił się z prośbą wyjaśnienie następujących kwestii:

? Czy otrzymane dofinansowane w części pochodzącej z Unii Europejskiej (EFS) i w części pochodzącej z budżetu państwa rodzi konieczność opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych?

? Czy wydatki na usługi doradcze w zakresie pozyskania dofinansowania stanowią koszty uzyskania przychodów w dacie poniesienia?

Zdaniem strony otrzymane dofinansowanie w części pochodzącej z funduszy Unii Europejskiej jest zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23, w części pochodzącej z budżetu państwa na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jednocześnie Podatnik zauważa, że realizacja projektu finansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego promuje Wyższą Szkołę i pozwoli w przyszłości na realizację podobnych projektów z funduszy własnych, co w konsekwencji pozytywnie wpłynie na wielkość osiąganych przez nią przychodów. Z uwagi zaś na to, że nie istnieje możliwość przyporządkowania wydatków związanych z pozyskaniem przedmiotowych środków do przychodów jednego konkretnego roku podatkowego, wydatki te powinny stanowić koszt uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia.

Ustosunkowując się do przedstawionych powyżej kwestii, stwierdza się co następuje:

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.

Celem tego przepisu jest zwolnienie od opodatkowania podatkiem dochodowym konkretnych kwot przekazywanych przez rządy państw obcych lub zagraniczne instytucje finansowe od momentu przekazania do momentu ich uzyskania przez podmiot polski ? beneficjenta takiej pomocy (podmiot, któremu ma służyć ta pomoc). Zatem zwolnieniu od podatku dochodowego podlegają dochody podmiotów, którym przyznana została pomoc. Przepis ten precyzuje zarówno źródło pochodzenia środków, jak i podmiot, który te środki otrzymuje i u którego są one dochodem wolnym.

Wobec powyższego do uzyskania przedmiotowego zwolnienia konieczne jest spełnienie łącznie dwóch warunków:

    - uzyskanie środków od wskazanego w przepisie podmiotu zagranicznego bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotu lub podmiotów upoważnionych do ich rozdzielania,
    - środki te muszą stanowić bezzwrotną pomoc zagraniczną, nie mogą pochodzić ze środków pożyczonych przez Instytucję Wdrażającą z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych.

Z powyższego zwolnienia korzystają więc uzyskane w związku z pozyskaniem środków pomocowych ? dochody tych podmiotów, którym przyznana została pomoc (beneficjenci) i również dochody tych beneficjentów, którzy uzyskują te środki za pośrednictwem podmiotów nie będących beneficjentami, właścicielami tych środków, ale które zostały upoważnione do administrowania tymi środkami i przekazywania ich na konto beneficjentów.

Wsparcie Wspólnoty dla Polski w latach 2004-2006 w ramach Narodowego Planu Rozwoju jest realizowane za pomocą jednofunduszowych Sektorowych Programów Operacyjnych (SPO) oraz wielofunduszowego Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR).

Zgodnie z art. 2 pkt 11 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. z 2004r. Nr 116, poz. 206 ze zm.), określenie publiczne środki wspólnotowe oznacza ? środki finansowe pochodzące z budżetu Wspólnot Europejskich, a w szczególności z funduszy strukturalnych, o których mowa w przepisach Unii Europejskiej w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego, w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej oraz zmieniających i uchylających niektóre rozporządzenia, rozporządzeniu w sprawie Instrumentu Finansowego Wspierania Rybołówstwa oraz rozporządzeniu ustanawiającym Fundusz Spójności, ujęte w załączniku do ustawy budżetowej, służące realizacji Narodowego Planu Rozwoju.

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy o Narodowym Planie Rozwoju, w celu realizacji Planu tworzy się:

    1. Sektorowe Programy Operacyjne,
    2. Regionalne Programy Operacyjne,
    3. Inne Programy Operacyjne,
    4. Strategię wykorzystania Funduszu Spójności.

Programy, o których mowa w pkt 1-3, są finansowane z publicznych środków krajowych lub współfinansowane z publicznych środków wspólnotowych ? art. 8 ust. 2 ustawy o Narodowym Planie Rozwoju.

Pomoc jaką otrzymują beneficjenci, pochodzi zatem ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. W związku z tym nie jest to pomoc otrzymywana ze środków bezzwrotnej pomocy, a takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe na podstawie cytowanego art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle powyższych uregulowań prawnych, należy stwierdzić, iż zwolnieniu wynikającemu z art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podlega wsparcie finansowe otrzymane przez beneficjentów z bezzwrotnej pomocy sfinansowanej ze środków budżetu Unii Europejskiej.

Jednocześnie w myśl art. 17 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (przepis ma zastosowanie do 31.12.2006r., w brzmieniu obowiązującym do 31.12.2004r.), zwolnieniu z podatku dochodowego podlegają dotacje otrzymane z budżetu państwa lub z budżetów jednostek samorządu terytorialnego (...). Pomocy w części finansowanej ze środków budżetu nie można uznać za pomoc pochodzącą z dotacji, o których mowa w przepisach ustawy o finansach publicznych, a zatem środki te nie podlegają zwolnieniu na podstawie ww. przepisu. Otrzymane przez beneficjentów środki pomocowe w części współfinansowanej z budżetu państwa, nie mogą być uznane za pomoc pochodzącą z dotacji, o których mowa w ustawie o finansach publicznych, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2005r., jak i w przepisach art. 106 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych, obowiązującej od dnia 1 stycznia 2006r.

W związku z powyższym, przepisy art. 17 ust. 1 pkt 23 i art. 17 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie mają zastosowania do środków pochodzących z pomocy sfinansowanej środkami pożyczonymi z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanch programów pomocowych oraz środków pomocowych w części współfinansowanej z budżetu państwa.

Ponadto stwierdzić należy, że do otrzymanej przez beneficjenta pomocy finansowanej z funduszy strukturalnych stosuje się obowiązujące przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w zależności od celu, na jaki przeznaczone są te środki, a zatem w przypadku, gdy podatnik realizuje cele statutowe, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dochody przez niego osiągnięte są wolne od podatku na mocy wyżej powołanego przepisu.

Jednocześnie zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Powyższa norma prawna stanowi, iż kosztami uzyskania przychodów są wszystkie wydatki poza wymienionymi enumeratywnie w art. 16 ust. 1, jeżeli pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami. Z cytowanego przepisu wynika, iż podatnik ma możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich wydatków pod tym wszakże warunkiem, iż wykaże ich bezpośredni związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie ma lub może mieć bezpośredni wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. Przy kwalifikowaniu poniesionych wydatków trzeba brać pod uwagę celowość wydatku oraz potencjalną możliwość przyczynienia się wydatku do osiągnięcia przychodu. Okoliczności te należy oceniać indywidualnie, biorąc pod uwagę racjonalność wydatków, tzn. ich adekwatność do rzeczywistych potrzeb i zakresu prowadzonej działalności oraz konieczność ich poniesienia dla osiągnięcia przychodu. Zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy koszty uzyskania przychodów są potrącalne tylko w tym roku podatkowym, którego dotyczą, tj. są potrącalne także koszty uzyskania poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy, lecz dotyczące przychodów roku podatkowego oraz określone co do rodzaju i kwoty koszty uzyskania, które zostały zarachowane, chociaż ich jeszcze nie poniesiono, jeżeli odnoszą się do przychodów danego roku podatkowego, chyba że ich zarachowanie nie było możliwe; w tym przypadku są one potrącalne w roku, w którym zostały poniesione.

W związku z tym, że w sytuacji opisanej przez Wnioskującą, nie jest możliwe bezpośrednie powiązanie poniesionego wydatku z przychodami danego roku podatkowego, wydatki te podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów z chwilą ich faktycznego poniesienia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika