Spółka sprzedaje towary z metalu, drewna i plastiku. Sprzedaż tych towarów ma charakter hurtowy, (...)

Spółka sprzedaje towary z metalu, drewna i plastiku. Sprzedaż tych towarów ma charakter hurtowy, stąd w partiach towarów znajdujących się w magazynach spółki, pojawiają się towary uszkodzone, zniszczone. W stosunku do tych towarów dokonuje się protokolarnej likwidacji. Czy straty w towarach, spowodowane ich złomowaniem lub uznaniem za odpady wadliwe, niepełnowartościowe i nie nadające się do sprzedaży, stanowią koszt uzyskania przychodów w momencie podpisania protokołu przez komisję likwidacyjną?

W przedstawionym stanie faktycznym zastosowanie znajdują następujące przepisy:

    - art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), w którym stanowi się, iż kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. (...);
    - art. 15 ust. 4 ustawy podatkowej, zgodnie z którym koszty uzyskania przychodów są potrącane tylko w tym roku podatkowym, którego dotyczą, tj. są potrącane także koszty uzyskania poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy, lecz dotyczące przychodów roku podatkowego oraz określone co do rodzaju i kwoty koszty uzyskania, które zostały zarachowane, chociaż ich jeszcze nie poniesiono, jeżeli odnoszą się do przychodów danego roku podatkowego, chyba, że ich zarachowanie nie było możliwe; w tym przypadku są one potrącane w roku, w którym zostały poniesione.

Podatnik zamierzając zaliczyć straty w środkach obrotowych do kosztów uzyskania przychodów powinien dysponować dowodami potwierdzającymi, iż poniesienie tych wydatków było racjonalne i celowe dla generowania przychodów i funkcjonowania Podmiotu.

W przedstawionej sytuacji, straty powstałe w związku z likwidacją środków obrotowych, które komisja uznała za zbędne i nie nadające się do sprzedaży, które utraciły swoją wartość nie z winy Podatnika, można uznać za koszty uzyskania przychodów.

W opinii tutejszego organu podatkowego, kosztem podatkowym będzie wartość zlikwidowanych towarów, w dacie faktycznej likwidacji. Podstawą ujęcia omawianego kosztu będzie sporządzenie i podpisanie protokołu likwidacyjnego, który dla celów dowodowych powinien potwierdzić komisyjne zlikwidowanie zbędnych towarów (tj. ich zniszczenie, złomowanie, uznanie za wadliwe, niepełnowartościowe, itp.).

Ustalając koszty uzyskania przychodów, należy mieć na uwadze postanowienia powyżej przytoczonego art. 15 ust. 4 ustawy podatkowej, który reguluje zasady potrącania kosztów i stanowi, iż kosztami uzyskania przychodów co do zasady są te koszty, które dotyczą tego roku, to znaczy:

    - koszty poniesione w danym roku i wiążące się z przychodami tego roku,
    - koszty poniesione w latach poprzednich, lecz dotyczące przychodów danego roku,
    - koszty (ściśle określone co do rodzaju i kwoty), które zostały zarachowane, chociaż ich faktycznie jeszcze nie poniesiono, jeżeli odnoszą się do przychodów danego roku.

Wobec powyższego, tutejszy organ podatkowy podziela stanowisko Podatnika, iż sporządzenie i podpisanie protokołu przez komisję likwidacyjną uznaje się za moment uprawniający do potrącenia straty w ciężar kosztu uzyskania przychodów.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika