Zapytanie dotyczy zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, (...)

Zapytanie dotyczy zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, tj. czy w opisanym we wniosku stanie faktycznym Wnioskujący ma prawo ubiegać się o zwrot wydatków związanych z budową budynku mieszkalnego, jaki limit przysługuje Wnioskującemu i w jakim terminie należy złożyć wniosek o zwrot VAT?

Z przytoczonego przez Wnioskującego stanu faktycznego wynika, że w okresie od września 2003r. do czerwca 2005r. prowadził wraz z małżonką budowę domu jednorodzinnego. W miesiącu czerwcu 2005r. Wnioskujący złożył zawiadomienie o zakończeniu budowy. Po tym terminie Wnioskujący również dokonywał zakupów związanych z prowadzoną wcześniej inwestycją. Materiały te były przed dniem 1 maja 2004r. objęte stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7% (brama i furtka, płytki ceramiczne tarasowe, masa uszczelniająca, fugi-gipsy). Ponadto Wnioskujący planuje modernizację urządzeń grzewczych poprzez zakup i instalację pieca gazowego.

W związku z powyższym, Wnioskujący wyraża swoją wątpliwość co do możliwości skorzystania ze zwrotu części poniesionych wydatków oraz sposobu złożenia samego wniosku co do budowy i remontu budynku, a także co do obowiązujących limitów. Jednocześnie Wnioskujący uważa, że z uwagi na przedmiot remontu i zakupionych materiałów zwrot taki mu nie przysługuje, ponieważ taki rodzaj prac nie znajduje się w wykazie robót zaliczanych do remontu budynku. Podatnik uważa także, iż przysługuje mu jeden limit odliczeń ustalony dla robót budowlanych związanych z wydatkami wymagającymi pozwolenia na budowę oraz, że powinien składać wnioski o zwrot części wydatków (przynajmniej) raz w roku.

Uwzględniając powyższe, stwierdza się co następuje:

Ustawa z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. Nr 177, poz. 1468), dalej zwana 'ustawą', weszła w życie z dniem 1 stycznia 2006r. Celem tej ustawy jest złagodzenie skutków wzrostu stawki podatku od towarów i usług na niektóre materiały budowlane.

Ustawa dotyczy inwestorów, którzy posiadają prawo dysponowania nieruchomością na cele budowlane w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (tekst jednolity - Dz. U. z 2003r. Nr 207, poz. 2016 ze zm.) albo tytuł prawny do budynku (lokalu) mieszkalnego, w przypadku inwestycji polegającej na jego remoncie. Jeżeli inwestycja wymaga uzyskania pozwolenia na budowę, zwrot przysługuje tylko tym inwestorom, którzy taką zgodę uzyskali.

Jak Wnioskujący słusznie zauważył, kwota zwrotu jest limitowana i zależy od rodzaju inwestycji prowadzonej przez inwestora. Ustawa przewiduje dwa limity: dla wydatków związanych z pracami budowlanymi wymagających pozwolenia na budowę (tj. 22.032,64 zł) oraz dla inwestycji, które takiego pozwolenia nie wymagają - np. remont (9.442,56 zł). Zatem podatnik de facto objęty jest dwoma limitami. Jeden dotyczy tylko wydatków związanych z budowę, na którą konieczne było uzyskanie pozwolenia na budowę, zaś drugi limit dotyczy wydatków związanych z robotami, które takiego pozwolenia nie wymagają.

Należy zauważyć, że przedmiotowy limit ulega zmianie wraz ze zmianą ceny 1 m(2). Ilekroć bowiem w ustawie jest mowa o 'cenie 1 m(2)' oznacza to cenę 1 m2 powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego, przyjmowanej na potrzeby obliczenia premii gwarancyjnej od wkładów oszczędnościowych na książeczkach mieszkaniowych, ogłoszonej za kwartał poprzedzający kwartał, w którym inwestor złożył wniosek o wydanie decyzji określającej kwotę zwrotu, o której mowa w art. 6 ust. 1 ustawy. Dla potrzeb niniejszego pisma przyjęto cenę 1 m kw. powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego za I kwartał 2006r. ogłoszoną w Komunikacie Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 9 maja 2006r.

Bez względu na liczbę prowadzonych inwestycji osoba fizyczna może otrzymać zwrot ograniczony limitem w odniesieniu do wszystkich inwestycji wymagających uzyskania pozwolenia na budowę i zwrot ograniczony limitem w odniesieniu do wszystkich inwestycji, które takiej zgody nie wymagają - w okresie obowiązywania ustawy. Ustawa zmniejsza odpowiednio podane wyżej limity jeżeli wniosek o zwrot części wydatków przewidzianych ustawą obejmuje wydatki, które podatnik uwzględnił korzystając z odliczeń z tytułu tzw. dużej ulgi budowlanej albo ulgi remontowo-modernizacyjnej.

Wydatki powinny być udokumentowane fakturami VAT wystawionymi po dniu 30 kwietnia 2004r. i do dnia 31 grudnia 2007r. Kwotę uzyskaną zaokrągla się do pełnych złotych. W przypadku osoby pozostającej w związku małżeńskim kwota zwrotu oraz limity obowiązują łącznie obojga małżonków. Wniosek może być złożony wspólnie przez małżonków lub odrębnie przez każdego z nich. W tym ostatnim przypadku małżonek, który składa odrębny wniosek jest obowiązany zawiadomić o złożeniu wniosku urząd skarbowy właściwy dla drugiego małżonka.

Ustawa przewiduje, że wniosek może być złożony:

    - dla inwestycji zakończonych przed 1 stycznia 2006r. - nie później niż przed upływem 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, tj. do dnia 1 lipca 2006r.
    - po zakończeniu inwestycji, nie później niż przed upływem 6 miesięcy od dnia zakończenia inwestycji albo
    - raz w roku, z tymże ostatni wniosek może być złożony nie później niż do dnia 30 czerwca 2008r.

Zatem nie ma konieczności składania wniosku co najmniej raz w roku. Można to zrobić jednorazowo po zakończeniu danej inwestycji.

Art. 5 ust. 3 ustawy określa terminy do złożenia wniosków. Te terminy mają charakter tzw. terminów zawitych (prekluzyjnych). Oznacza to, że upływ tego terminu powoduje niemożność złożenia wniosku. Wniosek złożony po terminie nie będzie skuteczny. Jednocześnie terminy te mają charakter terminów prawa materialnego. Powyższe oznacza, że nie jest możliwe ich przywrócenie. Wniosek o przywrócenie terminu nie może zatem zostać rozpatrzony, choćby nawet w uchybieniu terminowi nie było winy inwestora.

A zatem, jeśli inwestor dotychczas nie składał żadnych wniosków (cząstkowych), to w sytuacji gdy złożył wniosek o odbiorze budynku, znajduje się w stanie 'zakończenia inwestycji'. To zaś oznacza, że inwestor winien złożyć wniosek końcowy, składany po zakończeniu inwestycji. Co prawda w przepisach ustawy nie został wyrażony wprost taki obowiązek, wszakże uznać należy, że zakończenie budowy (inwestycji) przy braku wcześniejszych wniosków powoduje konieczność złożenia wniosku końcowego. Należy więc przyjąć, że wnioski o zwrot mogą mieć albo charakter cząstkowy, albo też charakter ostateczny.

Wniosek końcowy (po zakończeniu inwestycji) konsumuje całkowicie prawo do ubiegania się o zwrot wydatków w odniesieniu do tej inwestycji (na którą wydane zostało pozwolenie na budowę).

Wydatki ponoszone na zakup materiałów budowlanych nie są już wydatkami ponoszonymi na budowę budynku mieszkalnego. Formalno-prawnie rzecz biorąc budowa została zakończona. Stąd też nie można ponosić już wydatków na budowę. W takim przypadku - po zgłoszeniu (odbiorze) domu - inwestor może dochodzić zwrotu dalszych wydatków jako wydatków poniesionych na remont domu. Większość wydatków na wykończenie domu mieści się bowiem w ustawowym pojęciu remontu. Należy jednak zauważyć, że limit wydatków na remont jest niższy.

Konieczne elementy wniosku i niezbędne załączniki wymienione są na przygotowanych formularzach (VZM-1 wraz z załącznikami oraz VZM-1/A i VZM-1/B), aczkolwiek nie są to wzory urzędowe (wnioski nie składane na tych formularzach też będą przyjmowane jeżeli spełniają wymogi formalne) niemniej korzystanie z nich pozwoli uchronić się od pewnych możliwych przeoczeń.

W wykazie robót zaliczanych do remontu budynku mieszkalnego - stanowiącego załącznik do ustawy - w ust. 4 pkt 6 przewidziane są roboty związane z remontem i modernizacją elementów konstrukcyjnych budynku lub ich części, dotyczące pozostałych elementów konstrukcyjnych w tym np. także tarasów będących integralną częścią budynku, bowiem wyliczenie w tym pkt jest jedynie przykładowe o czym dobitnie świadczy użycie słów 'jak na przykład'. Natomiast należy podzielić pogląd Wnioskującego co do braku możliwości żądania zwrotu części wydatków związanych z remontem ogrodzenia (tj. bramy i furtki), mimo że na te materiały zwiększono stawkę podatku od towarów i usług. Wynika to z faktu, że elementy te nie zostały wymienione w załączniku do ustawy jako podlegające remontowi w jej rozumieniu.

W odpowiedzi na wniosek Wnioskującego należy stwierdzić zatem, że Wnioskujący ma prawo ubiegać się o zwrot zakupów związanych z budową budynku mieszkalnego jeżeli przedmiotem były materiały spełniające warunki wymienione w ustawie - wniosek należy złożyć do dnia 1 lipca 2006r. bowiem budowa została już zakończona. Limit przysługujący dla tych materiałów wynosi (jak na dzień dzisiejszy) 22.032,64 zł bowiem jest związany z wydatkami związanymi z pracami budowlanymi wymagających pozwolenia na budowę. Dla późniejszych wydatków związanych z robotami nie wymagającymi takiego pozwolenia - np. remont tarasu - płytki ceramiczne, piec gazowy - limit wynosi 9.442,56 zł.

Mając na względzie uwagi przytoczone wyżej, tut. organ podatkowy postanawia uznać za nieprawidłowe stanowisko podatnika wyrażone w ww. wniosku.

Powyższa interpretacja jest oparta o stan faktyczny przedstawiony we wniosku podatnika oraz o stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia przedstawionego zdarzenia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika