Czy wydatki związane z opracowaniem wniosku o udzielenie dotacji z Funduszu Dotacji Inwestycyjnych ze (...)

Czy wydatki związane z opracowaniem wniosku o udzielenie dotacji z Funduszu Dotacji Inwestycyjnych ze Środków Wspólnoty Europejskiej dla małych i średnich przedsiębiorstw na zakup środków trwałych podlegających amortyzacji można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów ? Czy w przypadku sfinansowania zakupu z własnych środków obrotowych wydatek na powyższą usługę zwiększyłby wartość początkową środka trwałego?

W związku ze złożonym w dniu 28.05.2004r. zapytaniem dotyczącym stosowania przepisów prawa podatkowego - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sierpcu, działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. ? Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) uprzejmie informuje:

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka, starając się o przyznanie dotacji z Funduszu Dotacji Inwestycyjnych ze Środków Wspólnoty Europejskiej dla małych i średnich przedsiębiorstw zleciła odpłatne opracowanie dokumentacji wyspecjalizowanej firmie. Wniosek został rozpatrzony pozytywnie, jednakże z uwagi na wyczerpanie środków Spółka dotacji nie otrzymała. Pytanie dotyczy kwestii, czy w powyższych okolicznościach wydatek na opracowanie dokumentacji można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów firmy oraz czy w przypadku zakupu środka trwałego z własnych środków obrotowych wydatek na powyższą usługę zwiększa wartość początkową środka trwałego.

Porady prawne

W art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) ustawodawca określił, iż przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ww. ustawy kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Odnosząc sytuację Spółki do treści powyższych przepisów należy stwierdzić, że skoro dotacja na zakup środków trwałych podlegających amortyzacji nie jest przychodem z działalności gospodarczej, to wydatki poniesione na jej pozyskanie nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów z tego źródła.

Jednocześnie Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sierpcu informuje, że koszt przygotowania wniosku o dotację nie zwiększa wartości początkowej środka trwałego zakupionego z własnych środków obrotowych.

Zgodnie z art. 22g ust. 1 pkt 1 i ust. 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), za wartość początkową środków trwałych nabytych w drodze kupna uważa się cenę ich nabycia. Z kolei za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszona o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika