Jaka jest stawka podatku VAT dla robót budowlanych polegających na budowie parku miejskiego?

Jaka jest stawka podatku VAT dla robót budowlanych polegających na budowie parku miejskiego?

Naczelnik Kujawsko ? Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), odpowiadając na pismo Spółki z dnia 25 maja 2004r w sprawie stosowania przepisów prawa podatkowego, wyjaśnia co następuje.

W powołanym wyżej piśmie Podatnik zwrócił się do tut. Organu z zapytaniem dotyczącym jak prawidłowo należy obniżać podatek należny o podatek naliczony przy jednoczesnej sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej, zgodnie ze stanem prawnym obowiązującym do dnia 30 kwietnia 2004r.

Porady prawne

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż w marcu 2004r. obok sprzedaży opodatkowanej wystąpiła sprzedaż zwolniona. Sprzedaż ta wynikała z faktury wewnętrznej wystawionej z tytułu wydania pracownikom paczek świątecznych wielkanocnych, których zakup sfinansowany był w 100% z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Zdaniem Spółki ,,skoro sprzedaż zwolnioną można powiązać z zakupami pozostałymi to podatek naliczony należy rozliczać strukturą, ale tylko w odniesieniu do zakupów pozostałych. Nie jest konieczne rozliczenie podatku naliczonego w odniesieniu do zakupów środków trwałych, gdyż sprzedaż zwolniona w tym wypadku nie ma żadnego związku ze środkami trwałymi'.

Tut. Organ zauważa, że zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993r o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm) Podatnik dokonujący jednocześnie sprzedaży towarów opodatkowanych i zwolnionych od podatku obowiązany jest do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego, związanych ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną od podatku.

Zgodnie z ust. 2 ww artykułu Podatnik może zmniejszyć podatek należny o kwotę podatku naliczonego, związaną wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną.

Zgodnie z art. 20 ust. 3 cyt. ustawy jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku naliczonego związanych ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną, podatnik może zmniejszyć podatek należny o taką część podatku naliczonego, która odpowiada procentowemu udziałowi wartości sprzedaży towarów opodatkowanych podatkiem, w wartości sprzedaży ogółem. Przy ustalaniu wartości sprzedaży nie uwzględnia się kwot podatku.

Przepis ten dotyczy najczęściej, choć nie tylko, tzw. zakupów kosztowych w sytuacji, gdy podatnik wykonując działalności sprzedaje zarówno towary opodatkowane podatkiem VAT, jak i zwolnione. W takiej sytuacji najczęściej nie jest w stanie określić jaka część tych kosztów związana jest ze sprzedażą opodatkowaną, a jaka ze zwolnioną.

Zakupy związane ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną należy wpisywać do deklaracji podatkowej w dziale D.3 stosownie do rodzaju zakupu pod poz. 49 (towary i usługi zaliczane do środków trwałych) lub pod poz. 53 (pozostałe zakupy).

Zgodnie z art. 20 ust. 4 cyt. ustawy w przypadku nabycia towarów, które na podstawie odrębnych przepisów zaliczane są przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, procentowy udział wartości sprzedaży ogółem oblicza się na podstawie sprzedaży z ostatnich 6 miesięcy.

Przy ustalaniu wartości sprzedaży nie uwzględnia się kwot podatku. Wzór na obliczenie podatku do odliczenia od zakupów środków trwałych związanych ze sprzedażą zwolnioną i opodatkowaną znajduje się w deklaracji podatkowej VAT-7 w dziale D.4.

W myśl art. 20 ust. 5 cyt. ustawy Podatnicy dokonujący czynności podlegających opodatkowaniu, w okresie krótszym niż 6 miesięcy obliczają procentowy udział zgodnie z zasadami dot. zakupów innych niż środki trwałe omówionymi powyżej, przy czym po upływie 6 miesięcy od rozpoczęcia działalności wyliczają ten udział zgodnie z zasadami dotyczącymi zakupu środków trwałych i dokonują korekty podatku naliczonego.

Natomiast struktura zakupów określa procentowy udział zakupów towarów opodatkowanych według poszczególnych stawek (lub zwolnionych) w zakupach ogółem. Przy jej ustalaniu uwzględnia się wszystkie udokumentowane zakupy z tego miesiąca, w którym dokonano zakupu. Należy jednak brać pod uwagę tylko zakup towarów przeznaczonych do dalszej odsprzedaży. Nie mają znaczenia przy jej ustalaniu zakupy, np.: usług, wyposażenia firmy, środków trwałych, materiałów przeznaczonych do produkcji.

Ustalając strukturę zakupów podatnik powinien uwzględnić jedynie zakupy udokumentowane. Należy więc zliczyć wszystkie zakupy potwierdzone fakturami VAT.

Odpowiedź zgodna jest ze stanem prawnym obowiązującym do dnia 30 kwietnia 2004r.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika