Wnioskująca ma wątpliwości, czy Umowa Współpracy oraz sposób jej realizacji upoważnia Spółkę (...)

Wnioskująca ma wątpliwości, czy Umowa Współpracy oraz sposób jej realizacji upoważnia Spółkę do korzystania ze zwolnienia z podatku od towarów i usług ?

Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu, działając na podstawie przepisów:

- art. 14 a § 1, § 3, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.),

po rozpatrzeniu wniosku Spółki z o.o. GAB Poland, NIP 787-19-97-081, z siedzibą w Gałowie, przy ul. Wierzbowej 12, z dnia 25 września 2006 r., uzupełnionego pismami z dnia: 26.10.2006 r. (data wpływu do tut. organu podatkowego ?27.10.2006 r.), oraz 21.11.2006 r., w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, postanawia uznać za prawidłowy pogląd Podatnika, wyrażony w złożonym wniosku.

Porady prawne

U Z A S A D N I E N I E

Z przedstawionego w złożonym wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskująca specjalizuje się w świadczeniu usług badawczych z zakresu nauk rolniczych, m.in. badania pozostałości, oddziaływania na środowisko, skuteczności środków ochrony roślin oraz wymogów, które są z nimi związane (PKWiU 73). Spółka informuje, że nie zwracała się o opinię do Urzędu Statystycznego i w sprawie określenia grupowania PKWiU korzystała z pomocy biura prawnego. Odbiorcą ww. usług jest niemieckie przedsiębiorstwo z branży biotechnologicznej, które prowadzi działalność w zakresie nauk biologicznych, środowiska naturalnego, nauk leśnych, rolniczych i weterynaryjnych. Zasady współpracy określa zawarta przez Strony ramowa Umowa Współpracy, która reguluje ogólne zasady tejże współpracy, określając jej cele, zobowiązania Stron, sposób rozdysponowania zadań do realizacji, sprawowanie kontroli i odpowiedzialność, sposób ustalania wynagrodzenia oraz warunki rozwiązania i dokonywania zmian umowy. Zapisy zawarte w Umowie mają charakter ramowy. Na jej podstawie, każda ze stron może podjąć zlecenie złożone przez klienta zewnętrznego i realizować je samodzielnie lub w kooperacji z drugą stroną. Na podstawie ww. Umowy Współpracy, podpisanej 17.06.2005 r. i zarejestrowanej we właściwym urzędzie skarbowym 31.01.2006 r., niemiecka spółka wystawia na rzecz Wnioskującej odrębne zlecenia na przeprowadzenie określonych badań i określa procentowo wynagrodzenie za ich wykonanie. Wysokość wynagrodzenia jest ściśle uzależniona od stopnia zaangażowania Wnioskującej w wykonanie całości prac doświadczalnych.

Umowa przewiduje realizowanie wspólnych zadań oraz uzgodnienia dotyczące gratyfikacji. Umieszczona w Umowie tabela przedstawia sposób ustalania wielkości gratyfikacji, dla której poziomem odniesienia (wyjściowym) jest wartość, jaką jedna ze stron Umowy ustali z klientem zewnętrznym zlecającym projekt badawczy. W tabeli są umieszczone wielkości procentowe, które dla Wnioskującej oznaczają, jaką część gratyfikacji wyjściowej może umieścić w rozliczeniu danego projektu (na fakturze). Jak podnosi Wnioskująca, zależy to m.in. od tego, która ze stron zaaranżowała Zlecenie, kto opracowuje metodykę badań (czyli po której stronie znajduje się Kierownik Badań), kto jest odpowiedzialny za realizację całej fazy badań (Wnioskująca czy spółka niemiecka), oraz kto realizuje fazę polową (czyli zakłada doświadczenie w polu).

Spółka wyjaśnia, że jeżeli Jej niemiecki kontrahent otrzyma Zlecenie od swojego lokalnego klienta na zrealizowanie badań i założenie doświadczeń polowych w kilku krajach europejskich, wówczas zwraca się do Wnioskującej, aby znalazła odpowiednie miejsca u rolników i założyła określoną ilość doświadczeń.

Bazą merytoryczną do wykonania tego zadania jest przesłana Spółce (najczęściej elektronicznie) Metodyka Badań, a więc dokument, w którym wyszczególnione są wszystkie reżimy, jakie Spółka musi spełnić przy realizacji Zlecenia. Reżimy te, dotyczą np. terminu siewu jaki wymagany jest w doświadczeniu, wielkości pojedyńczych poletek, ilości i sposobu przeprowadzenia zabiegów zwalczania chwastów, wykonania oceny skuteczności zastosowanych preparatów testowych itp. Po zrealizowaniu badań (doświadczeń) Wnioskująca jest zobligowana do przygotowania Raportu z wykazem wyników, które są podstawą do otrzymania gratyfikacji za wykonaną pracę. Gratyfikacja ta określana jest na podstawie włożonych kosztów tzn. ilości roboczogodzin związanych z wszystkimi pracami polowymi dotyczącymi konkretnego doświadczenia, zakupionych środków np. nawozów, dodatkowych herbicydów, materiału siewnego, wynajętego sprzętu do siewu, zbioru itp. Suma tych kosztów plus gratyfikacja dla osób obsługujących doświadczenie stanowi końcową cenę która zgodna jest z ustalonym procentowym udziałem wynikającym z Umowy Współpracy. Wielkość ostateczna umieszczana jest na fakturze wystawionej dla kontrahenta niemieckiego.

Spółka informuje, że w ciągu sezonu prowadzi kilka, kilkanaście lub kilkadziesiąt takich badań (doświadczeń), dlatego na fakturze wyszczególnione są one pod konkretnym symbolem kodowym, który służy do wewnętrznej identyfikacji.

Reasumując, kontrahent niemiecki przesyła Wnioskującej sukcesywnie w ciągu sezonu (od marca do sierpnia/września) dokumenty będące metodykami do wykonywanych badań oznaczonych numerami kodowymi. Dokumenty te nie są zleceniami w sensie prawno ? księgowym, stanowią opis, w jaki sposób wykonać badania (w ramach tych badań konkretne doświadczenia). Spółka realizuje te badania, a gratyfikacja za ich wykonanie, skorygowana o procentowy udział, umieszczana jest w postaci konkretnej kwoty na fakturze.

Spółka wyjaśnia, że na początku sezonu żadna ze stron Umowy nie potrafi określić ile projektów będzie realizować, gdyż powyższe zależy od wyników negocjacji z klientami, dlatego Umowa Współpracy ujmuje to w postaci zapisów opartych o wartości względne (procentowe).

Usługi świadczone przez Wnioskującą do dnia 31.12.2005 r. korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług.

W związku z tak przedstawionym stanem faktycznym, Wnioskująca ma wątpliwości, czy Umowa Współpracy oraz sposób jej realizacji upoważnia Spółkę do korzystania ze zwolnienia z podatku od towarów i usług ?

Zdaniem Spółki, do przedmiotowych usług zastosowanie ma zwolnienie wynikające z § 41 f ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.). Według Podatnika, spełnia On warunki określone w § 41 f ust. 2 ww. rozporządzenia, tj. umowa została zawarta przed 19.09.2006 r., ogólne warunki umowy nie uległy zmianie, usługi świadczone są zgodnie z umową, umowa została zarejestrowana 31.01.2006 r. w urzędzie skarbowym. W opinii Spółki, konkretne zlecenia określane odrębnie dla każdego badania/ doświadczenia stanowią działanie w ramach zawartej umowy, a nie jej zmianę.

Ustosunkowując się do przedstawionej powyżej kwestii, stwierdza się co następuje;

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskująca podpisała w dniu 17.06.2005 r. z niemieckim kontrahentem Umowę Współpracy (zarejestrowaną we właściwym urzędzie skarbowym w dniu 31.01.2006 r.), o świadczenie usług badawczych z zakresu nauk rolniczych. Na podstawie ww. Umowy, niemiecka spółka wystawia na rzecz Wnioskującej odrębne zlecenia na przeprowadzenie określonych badań i określa procentowo wynagrodzenie za ich wykonanie. Bazą merytoryczną do wykonania zleceń jest dostarczana Spółce Metodyka Badań - dokument, w którym wyszczególnione są wszystkie warunki (reżimy), jakie Spółka musi spełnić przy realizacji danego zlecenia. Wnioskująca ma wątpliwości, czy konkretne zlecenia określane odrębnie dla każdego badania (doświadczenia), stanowią działanie w ramach zawartej Umowy.

Należy zaznaczyć, że organ podatkowy udzielając interpretacji w trybie przepisów art. 14 a § 1, § 3, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U.z 2005 r., Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), nie dokonuje analizy woli stron wynikających z zawartej umowy o współpracy naukowej. Organy podatkowe nie posiadają bowiem kompetencji w tym zakresie. Podatnik w stanie faktycznym podnosi natomiast, że dokumenty będące metodykami do wykonywania badań nie są zleceniami w sensie prawno- księgowym ? stanowią one opis, w jaki sposób wykonać badania. Dlatego też, tutejszy organ podatkowy przyjmuje za Podatnikiem, że wykonywanie badań na podstawie odrębnych zleceń stanowi działanie w ramach zawartej Umowy Współpracy, a nie jej zmianę.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie zaś do przepisów § 41f ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), zwalnia się od podatku, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2007 r., usługi naukowo-badawcze (PKWiU 73), które do dnia 31 grudnia 2005 r. korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy. W ust. 2 ww. przepisu uregulowano, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, ma zastosowanie :

1) w odniesieniu do usług, o których mowa w ust. 1, świadczonych na podstawie umów zawartych przed dniem 19 września 2005 r., bez uwzględniania ich zmian po tym dniu oraz

2) pod warunkiem, że umowa o której mowa w pkt 1, zostanie zarejestrowana we właściwym dla podatnika urzędzie skarbowym do dnia 31 stycznia 2006 r.

Uwzględniając zatem przywołane przepisy prawa podatkowego oraz stan faktyczny przedstawiony przez Podatnika, stwierdzić należy, że skoro prowadzone przez Wnioskującą badania naukowe odbywają się na podstawie odrębnych zleceń, a które jak podnosi Podatnik, nie są zleceniami w sensie prawno- księgowym i nie stanowią zmiany do zawartej umowy o współpracy, to należy przyjąć, że świadczone przez Wnioskującą badania naukowe korzystają w terminie do 31.12.2007 r. ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ww. § 41f ust. 1 ww. rozporządzenia.

W związku z powyższym, stanowisko Podatnika wyrażone w złożonym wniosku, należało uznać za prawidłowe i postanowić jak w sentencji.

Przedmiotowa interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskującą i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika