Zdaniem Spółki, dla wyżej opisanych towarów nie stosuje się preferencyjnej 7 % stawki podatku od (...)

Zdaniem Spółki, dla wyżej opisanych towarów nie stosuje się preferencyjnej 7 % stawki podatku od towarów i usług, przewidzianej dla towarów sklasyfikowanych pod symbolem ex 24.15.30 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, gdyż zawiera on związki azotu. W związku z powyższym, zdaniem Spółki właściwą jest stawka podstawowa w wysokości 22 %.

Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu, działając na podstawie przepisów:

- art. 14 a § 1, § 3, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r., Nr 8,poz. 60 z późn. zm.),

po rozpatrzeniu wniosku w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, postanawia uznać za prawidłowy pogląd Podatnika, wyrażony w złożonym wniosku.

UZASADNIENIE

Porady prawne

Z przedstawionego w złożonym wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskująca do swojej oferty produktów dołączyła nowy produkt o nazwie AdBlue, który stosowany jest jako środek redukcyjny szkodliwych cząstek spalin w nowoczesnych silnikach wyposażonych w technologię SCR. Nazwa chemiczna środka to mocznik roztwór wodny, natomiast synonimami są: karbonylodiamid, dwuamid kwasu węglowego, diamid kwasu węglowego roztwór wodny. Opisywany produkt składa się w 32 % wagi z mocznika, w 68 % z wody. Jego producentem jest firma niemiecka, która w dokumentacji handlowej podaje kod towarowy 310210100, czego odpowiednikiem w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług jest grupa 24.15.30-13.00 ? mocznik zawierający powyżej 45 % masy azotu w suchym bezwodnym produkcie.

Zdaniem Spółki, dla wyżej opisanych towarów nie stosuje się preferencyjnej 7 % stawki podatku od towarów i usług, przewidzianej dla towarów sklasyfikowanych pod symbolem ex 24.15.30 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, gdyż zawiera on związki azotu. W związku z powyższym, zdaniem Spółki właściwą jest stawka podstawowa w wysokości 22 %.

Ustosunkowując się do przedstawionej we wniosku kwestii, stwierdza się co następuje;

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy z dnia 11marca 2006 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535 z późn. zm.), przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Zgodnie z § 2 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 89, poz. 844 z późn. zm.), do celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), o której mowa w § 3, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2006 r.

Stosownie natomiast do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS, Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Biorąc pod uwagę przytoczone regulacje, zaznaczyć należy, iż niniejsza interpretacja prawa podatkowego wydana została w oparciu o wskazaną przez Podatnika klasyfikację opisanych we wniosku towarów.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 przywoływanej ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Co do zasady towary i usługi opodatkowane są stawką podstawową. Stosowanie stawki podstawowej ma charakter reguły ogólnej, a więc ona ma zastosowanie wówczas, gdy ustawa lub wydane w oparciu o nią rozporządzenie, w sposób wyraźny nie przewiduje zastosowania dla danej czynności innej (niższej) stawki podatku, przy czym wszelkie odstępstwa od opodatkowania towarów i usług stawką podstawową, jako stanowiące wyjątki, winny być traktowane zawężająco.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ww. ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7 %, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W załączniku nr 3 pod pozycją nr 56 ustawodawca wymienia nawozy azotowe, mineralne lub chemiczne, z wyłączeniem amidów kwasów alifatycznych i ich pochodnych, związków azotu oraz cyjanamidu wapniowego (azotniaku technicznego).

Jak wynika z powyższego, stawkę 7 % podatku stosuje się do towarów klasyfikowanych do grupy ex 24.15.30 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, o ile nie zachodzą negatywne przesłanki wyartykułowane w pozycji nr 56 załącznika nr 3 do ww. ustawy.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika natomiast, iż produkt AdBlue zawiera związki azotu, a te zostały wymienione w pozycji 56 ww. załącznika jako przesłanka wyłączająca stosowanie preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym, stanowisko Podatnika wyrażone w złożonym wniosku należało uznać za prawidłowe i postanowić jak w sentencji.

Przedmiotowa interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskującą i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika