Forum prawne

Fotoradary - legalizacja

Czy ktoś może autorytatywnie stwierdzić ( podstawa ) czy legalizacja fotoradaru jest tylko wazna w miejscu jej wykonania , czy też w każdym miejscu , w którym fotoradar jest umieszczony. A jeżeli w miejscu wykonania tej legalizacji, to jak to sprawdzić, bo na dokumencie legalizacyjnym nie znalazłem określenia takiego miejsca. Oczywiście otrzymalem mandat za przekroczenie z ładną fotką i propozycją zaplaty. Wraz z tym otrzymałem kopię "świadectwa legalizacji pierwotnej" wystawionej przez Dyr Okr Urzędu Miar w Wawie z numerem fabrycznym itd ale legalizowanego w warunkach laboratoryjnych. Jeżeli to się nazywa św. leg. PIERWOTNEJ to zgodnie z logika powinno byc wtórnej i dalszych dot. miejsca pomiaru. Ja takiego nie dostałem. Czy jest to powód do formalnego kwestionowania wystawionego wezwania?

2005.6.28 23:56:11

Odpowiedzi w temacie: Fotoradary - legalizacja (3)

proszę nie płacić mandatu tylko zarządać świadectwa legalizacji z tego miejsca, kw ótrym zrobiono panu fotkę... jesli to policja zrobiła panu fotkę to nie musi pan udawadniać nielegalności fotodowodu wystarczy się oprzeć w sądzie na naszy uzasadnieniu prawnym i w załaćzreniu dodać reprotaż z TVP (dostepny u nas na stronie) w którym policjanci przyznają się do przenoszenia wielokrotnego fotoradarów w oparciu o jedno świadectwo legalizacyjne

2005.7.4 10:38:17

W licznych publikacjach i dyskusjach rozważane sÄ… obecnie sposoby unikniÄ™cia pÅ‚acenia mandatu za przekroczenie prÄ™dkoÅ›ci. Możliwość takÄ… sugeruje także poniższa wypowiedź, ale to nie jest zasadniczym jej celem. RozporzÄ…dzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki SpoÅ‚ecznej z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie wymagaÅ„ metrologicznych, którym powinny podlegać przyrzÄ…dy do pomiaru prÄ™dkoÅ›ci pojazdów w ruchu drogowym Dz.U. 2004 nr 15 poz. 129 w paragrafie 13 wymaga: „§ 13. Konstrukcja przyrzÄ…du radarowego powinna umożliwiać ... ustawienie kÄ…ta osi wiÄ…zki fal promieniowania elektromagnetycznego w zakresie od 0 do 30 stopni kÄ…towych z bÅ‚Ä™dem nie wiÄ™kszym niż ± 0,5 % wartoÅ›ci okreÅ›lonego kÄ…ta.” 1. Prawdziwej frustracji doznaje zatem policjant usiÅ‚ujÄ…cy skorzystać z możliwoÅ›ci ustawienia kÄ…ta wiÄ…zki swojego zalegalizowanego radaru pistoletowego na np. wartość 5 stopni kÄ…towych z niedokÅ‚adnoÅ›ciÄ… ± 1,5 minuty kÄ…towej. Natomiast możliwość bezbÅ‚Ä™dnej nastawy kÄ…ta 0 stopni wykracza poza możliwoÅ›ci każdego zalegalizowanego przyrzÄ…du radarowego do pomiaru prÄ™dkoÅ›ci i obawiam siÄ™, że bezbÅ‚Ä™dna nastawa lub pomiar nie sÄ… już obecnie nawet problemem królowej nauk. Nie trzeba być znawcÄ… teorii miar, a nawet metrologiem, aby odróżnić zasadność stosowania miar wzglÄ™dnych niedokÅ‚adnoÅ›ci przy takich pomiarach jak np. dÅ‚ugość lub masa, a np. kÄ…t lub temperatura. 2. Zauważmy także, że żądane ustawienie „okreÅ›lonego kÄ…ta” jest zwiÄ…zane głównie z wÅ‚aÅ›ciwym wyznaczeniem prÄ™dkoÅ›ci liniowej pojazdu. na podstawie znajomoÅ›ci prÄ™dkoÅ›ci „na radar”. PrzyjÄ™cie prÄ™dkoÅ›ci „na radar” jako prÄ™dkoÅ›ci liniowej pojazdu powoduje bÅ‚Ä…d nie przekraczajÄ…cy 1 % przy kÄ…tach mniejszych od 8 stopni. Tak wiÄ™c ów policjant winien mieć frustracjÄ™ jedynie z winy prawodawcy, który najwiÄ™kszej dokÅ‚adnoÅ›ci wymaga zupeÅ‚nie niepotrzebnie wÅ‚aÅ›nie dla maÅ‚ych kÄ…tów. 3. Od kilku lat istniejÄ… rozwiÄ…zania dwuczÄ™stotliwoÅ›ciowych radarów do pomiaru prÄ™dkoÅ›ci, które dokonujÄ… pomiaru prÄ™dkoÅ›ci pojazdu (w chwili jego znajdowania siÄ™) w zadanej odlegÅ‚oÅ›ci od radaru. Wystarcza w parametrach lokalizacji podać Å‚atwo mierzalnÄ… odlegÅ‚ość Å›rodka pasa ruchu od radaru, a radar obliczy ten kÄ…t i wprowadzi odpowiedniÄ… poprawkÄ™. Żądana RozporzÄ…dzeniem możliwość ustawienia kÄ…ta osi jest w takiej sytuacji niczym nie uzasadniona. Wykorzystanie znajomoÅ›ci kÄ…ta z uwzglÄ™dnieniem niepewnoÅ›ci pomiarowych prowadziÅ‚oby do znacznie wiÄ™kszych bÅ‚Ä™dów pomiaru prÄ™dkoÅ›ci. RozporzÄ…dzenie wprowadzone zaledwie rok temu byÅ‚o już technicznie nieaktualne w chwili jego powstawania i obecnie hamuje stosowanie współczesnych metod pomiaru. RozporzÄ…dzenie to w caÅ‚oÅ›ci w niczym nie przystaje do filozofii Dyrektyw Nowego PodejÅ›cia, nie ograniczajÄ…cych rozwoju techniki. 4. Omawiany paragraf 13 jest, delikatnie mówiÄ…c, bÅ‚Ä™dny metrologicznie, wprowadza bezzasadne technicznie wymagania i ogranicza rozwój techniki. Czy zatem omawiany paragraf 13 RozporzÄ…dzenia jest niepotrzebny? O nie! Skoro jest, to wydaje siÄ™, że zostaÅ‚ wprowadzony tam Å›wiadomie. Å»aden przyrzÄ…d radarowy do pomiaru prÄ™dkoÅ›ci pojazdów nie jest w stanie speÅ‚nić podanych w nim wymagaÅ„. Zatem pozytywne rozpatrzenie wniosku o odstÄ…pienie od wymagaÅ„ tam zawartych leży w arbitralnej gestii Głównego UrzÄ™du Miar. Taka arbitralność, jak to zwykle bywa, daje ‘waaaaadze’ i o to wÅ‚aÅ›nie ‘tu idzie’. Być może byÅ‚oby pouczajÄ…cym dokonanie zestawienia instytucji wnioskujÄ…cych o legalizacjÄ™ swoich radarów, z uwzglÄ™dnieniem osiÄ…gniÄ™tych rezultatów i jednoczesnym wskazaniem instytucji wnioskujÄ…cych o odstÄ™pstwo od wymagaÅ„ paragrafu 13. Czy wszystkie legalizacje byÅ‚y legalne? DziaÅ‚aniem spójnym z powyższym jest gÄ…szcz zmian w ustawie Prawo o miarach. Zmiany te wymagajÄ… odrÄ™bnej analizy, ale mówiÄ…c ogólnie, ich celem byÅ‚o zwiÄ™kszenie przychodu urzÄ™dów miar. Wiadomo, że możliwoÅ›ci pomiarów rosnÄ…, można coraz precyzyjniej okreÅ›lać model pomiaru, ale ta dokÅ‚adność zmniejsza ogólność i niekiedy staje siÄ™ niepotrzebna, a wrÄ™cz szkodliwa. Umyka cel któremu pomiar sÅ‚uży, w szczególnoÅ›ci dla poprawy bezpieczeÅ„stwa ruchu przy zachowaniu praw obywateli. Jeżeli zastosowano by w Polsce szacunkowÄ… ocenÄ™ trzeźwoÅ›ci na podstawie przejÅ›cia kierowcy po biaÅ‚ej linii, to zaraz, chcÄ…c zarobić marny grosz, urzÄ™dnicy zajÄ™liby siÄ™ ustanawianiem praw i legalizacjÄ… przymiarów do pomiaru drogi tego przejÅ›cia lub czasomierzy okreÅ›lajÄ…cych czas utrzymania siÄ™ na niej. Szkoda, bo wiele jest do zrobienia w metrologii prawnej, w szczególnoÅ›ci krytycznej analizy tworzonych norm, nie tylko pechowego, bo 13, paragrafu cytowanego RozporzÄ…dzenia Ministra.

2005.7.7 19:5:42

Czy w przypadku dopplerowskich fotoradarów (na fale radiowe) montowanych w pojezdach policji wystarczy legalizacja tylko i wyłącznie na sam fotoradar? Czy mogę też wymagać legalizacji urządzenia zasilającego?

2010.1.5 14:41:7

DODAJ POST W TEMACIE

Aby odpowiadać na forum musisz się zalogować!

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika