W Sejmowej Komisji Gospodarki trwają prace legislacyjne nad nową ustawą o udostępnianiu informacji gospodarczych. Planowane zapisy mają zmienić dotychczasowe zasady funkcjonowania BIG-ów, określone w ustawie z dnia 14 lutego 2003 r. i usprawnić system wymiany danych o zadłużeniu przedsiębiorców i konsumentów w Polsce. Na projekcie skorzystają min. konsumenci, przedsiębiorcy, banki oraz jednostki samorządu terytorialnego (JST).
Projekt nowelizacji przewiduje następujące zmiany:
Dzięki umożliwieniu biurom informacji gospodarczej przetwarzania danych archiwalnych o dłużnikach niebędących konsumentami dla celów statystycznych, BIG-i będą mogły tworzyć analizy dotyczące wiarygodności płatniczej podmiotów obrotu gospodarczego. Za sprawą proponowanych zmian powinno zwiększyć się też bezpieczeństwo zawierania transakcji. Ułatwione zostanie również odzyskiwanie zaległych płatności. W zgodnej opinii zarówno biur informacji gospodarczej, jak i Biura Informacji Kredytowej nowa ustawa o udostępnianiu informacji gospodarczych przyczyni się do większej efektywności oraz transparentności rynku wymiany informacji gospodarczych. Projekt cieszy również banki, dla których bardzo istotne jest posiadanie wiarygodnej i w kompletnej informacji o zadłużeniu klientów.
Wyniki badania zleconego przez BIG InfoMonitor i przeprowadzonego na reprezentatywnej próbie gmin (miejskich, wiejskich oraz miejsko-wiejskich) pokazują, że planowane zmiany spotykają się z przychylnością większości przedstawicieli JST. W tej grupie najpowszechniejsze jest przeświadczenie, że dzięki przekazywaniu danych do BIG poprawi się ściągalność zadłużeń z tytułu opłat mieszkaniowych (72,6%). Blisko jeden na trzech badanych (35,6%) wyraża pogląd, że możliwość wprowadzenia do rejestrów BIG osób zalegających z opłatami lokalnymi pozwoli uchronić gminę przed dłużnikami, natomiast co czwarty zapytany (26,8%) uważa, że taka możliwość poprawi bezpieczeństwo finansowe gminy. Niespełna trzech na dziesięciu urzędników (28%) nie potrafi ocenić nadchodzących zmian.
Zatory płatnicze JST najczęściej powstają z tytułu gospodarowania zasobami komunalnymi, na które składają się opłaty za wynajem, podatki od nieruchomości, usługi wodociągowe i kanalizacyjne, gospodarowanie odpadami i utrzymanie czystości, usługi transportu zbiorowego, utrzymanie dróg i zieleni publicznej. Po wprowadzeniu nowego projektu gminy lub organy jej podlegające będą mogły wpisywać do bazy dane osób, które zalegają wobec nich na kwotę minimalną 200 zł. (w przypadku długu konsumenta) lub 500 zł (w przypadku długu przedsiębiorcy). Dłużnicy muszą spóźniać się z płatnością przez minimum 60 dni i powinni być poinformowani o zamiarze umieszczenia ich danych w Centralnej Ewidencji Dłużników.
Ostatnie przełomowe dla JST zmiany w przepisach zostały wprowadzone 1 października 2008 r. Od tamtej pory gminy mogą odzyskiwać należności z tytułu wypłacanych świadczeń alimentacyjnych poprzez wpisywanie danych dłużników alimentacyjnych do baz BIG. Dzięki tym zapisom, za pośrednictwem BIG InfoMonitor gminy odzyskały ponad 250 mln zł zadłużenia. Badanie zlecone przez BIG InfoMonitor pokazało również, że wśród urzędników dominuje pozytywna ocena zmian w przepisach, dokonanych 1 października 2008 r. Więcej niż siedmiu na dziesięciu respondentów (73,1%) aprobuje nowe zasady.
Według starych zasad do BIG mogły być przekazywane tylko te należności, które powstały z tytułu kredytu kupieckiego i konsumenckiego, czyli z odroczonym terminem płatności. Nowy projekt zakłada możliwość przekazywania informacji niezależnie od tytułu prawnego, na którego podstawie powstała wierzytelność (będą to m.in.: należności płatne „z góry" oraz należności powstałe z tytułu umowy).
BIG InfoMonitor ocenia projekt ustawy jako propozycję bardzo dobrą pod względem merytorycznym. Rozszerzenie katalogu instytucji uprawnionych do przekazywania informacji gospodarczych wesprze dodatkowo proces obiegu informacji na temat dłużników i może mieć szczególnie duże znaczenie w czasach spowolnienia gospodarczego, kiedy informacja o wiarygodności kontrahentów i konsumentów nabiera dodatkowego znaczenia.
ocena usługi:
ocena usługi:
ocena usługi:
ocena usługi:
ocena usługi:
ocena usługi:
ocena usługi:
ocena usługi:
ocena usługi:
ocena usługi:
ocena usługi:
ocena usługi:
ocena usługi:
ocena usługi:
ocena usługi:
ocena usługi:
ocena usługi:
Informujemy, iż zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 pkt. 1 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity: Dz. U. 2006 r. Nr 90 poz. 631), dalsze rozpowszechnianie artykułów i porad prawnych publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione.